Tyto sklízecí mlátičky jsou používány převážně drobnými zemědělci a menšími zemědělskými podniky. Využijí se tam, kde není možné používat high-tech stroje. SK-pětky jsou pro zemědělce nepostradatelné a ani po více jak 40 letech po nich poptávka neutichá. Stále si drží vedoucí postavení na domácím trhu.
Historie sklízecích mlátiček řady Niva od ruské společnosti Rostselmash sahá až do počátku 20. století. Jsou známé po celém světě. Sklízecí mlátičky Niva se nepřetržitě vyrábí dodnes a staly se tak nejdéle vyráběnou řadou na světě. Prodalo se přes 1,2 milionů kusů! Dodnes je každou druhou prodanou sklízecí mlátičkou v Rusku model Niva. TIP: Speciálně pro evropský trh. Nová RSM 161 přijíždí
V dvacátém století se používaly tažené mlátičky, avšak bylo potřeba zemědělství modernizovat a zefektivnit. Rozhodlo se vyrobit první samojízdnou sklízecí mlátičku - moderní a produktivní, psal se rok 1958. Vznikl typ SK-3, plně vyvinutý ruskými inženýry Rostselmash. V roce 1961 se už vyrobilo 100 tis. kusů. V únoru 1962 byl model modernizován a vzniká typ SK-4, který byl o 25 % produktivnější než předchůdce.
Výroba nejnovějšího modelu této řady - Niva SK-5 - byla zahájena v roce 1973. Za tu dobu vzniklo několik vysoce specializovaných modifikací, například: model pro práci na svazích se sklonem až 30 stupňů (označení SKK-5), model s vyšším výkonem motoru (112 koní - označení SK-5A) či model s výkonem motoru 140 koní a převodovkou posunutou doleva (označení SK-5AM).
Nová přesto stejná
V roce 2003 byla oficiálně zahájena výroba modernizované řady sklízecích mlátiček Niva, pod označením Niva-Effect, která trvá dodnes. Stroje měly nabídnout vyšší produktivitu a lepší pracovní podmínky. Mlátičky Niva-Effect jsou osazeny motorem D-442-54R. K dispozici je i druhá varianta motoru - D-442-55R, který je vybaven elektrickým startérem a umožňuje startování motoru, aniž by obsluha opustila kabinu. Přechod na tyto motory tehdy zlepšil technické vlastnosti stroje. Za prvé se snížila samotná velikost motoru, za druhé byla výrazně snížena spotřeba paliva díky upravenému vstřikování paliva. A poslední výhodou nového motoru byl fakt, že byl vyvážený a vyznačoval se zvýšeným přísunem točivého momentu, což zaručuje spolehlivý provoz i při vysokém zatížení.
Radikální modernizací prošel také podvozek, který je pouze k dispozici s hydrostatickou převodovkou. To značně usnadnilo ovládání mlátičky a umožňuje hladkou změnu rychlosti a pohyb rychlostí 100 metrů za hodinu. Dále se rozchod zadních řízených kol rozšířil do šířky předních hnacích kol, což umožňuje jízdu, aniž by došlo k výraznému poškození půdy. Další výhodou je, že tato úprava umožňuje lepší průchodnost mlátičky terénem.TIP: Zbrusu nová sklízecí mlátička Nova míří do Evropy. Nabídne spolehlivost a cenovou dostupnost
Řada Niva-Effect může využívat i žací lištu o záběru šest metrů, to umožňuje efektivnější využití mlátičky i při nízkých výnosech. Mlátičky řady Niva-Effect zvyšují výkon o 20 %, přičemž jsou tradičně vybaveny jedním bubnem, snižují dobu čištění a výrazně snižují spotřebu paliva. Čistící systém je složen ze dvou sít doplněných ventilátorem. Kabina je vybavena klimatizací a dostala zvukovou izolaci. Na staré sedačky také zapomeňte, k dispozici je pohodlné "luxusní" sedadlo.
Ač sklízecí mlátičky Niva prošly během let modernizacemi, stále si zachovávají jednoduchost, snadnou obsluhu, údržbu a opravy. Zajímavostí je, že od svého vzniku až dodnes je stále nejlevnější sklízecí mlátičkou na světě právě Niva. Niva-Effect si zachovává nejlepší vlastnosti předchozích modelů, mezi které patří dobrý výkon a nízké ztráty, dobré čištění obilí, dobrá ovladatelnost a dostupnost náhradních dílů. Snad už nejnovější modely netrpí nadměrným uníkem oleje, vysokým optřebením dílů či stále vysokou spotřebou paliva oproti konkurenci.
Na videu níže se můžete podívat na nejnovější model řady Niva-Effect včetně interiéru. Rok výroby 2016
Rok výroby 2011