Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 25.11. – svátek slaví Kateřina

Avia zahájila výrobu nové řady Initia. Vzniknou také hybridní verze a speciály

Aktualizováno: 8. 9. 2017

Po několika letech propadu začala v polovině minulého desetiletí produkce Avie stoupat, ale stále se nevymanila z ekonomických ztrát. V roce 2013 proto Ashok Leyland Motors přesunul výrobu z Avie do nového závodu v Indii a společnost pak několik let pouze zajišťovala servisní služby pro uživatele vozů Avia. Po čtyřech letech ale Avia opět ožívá, tentokrát pod taktovkou holdingu Czechoslovak Group.

Avia

Včera proběhlo slavnostní představení nových vozidel řady D, která nese název Initia. Vozidla jsou určena pro provoz do středně dlouhých vzdáleností a do lehčího terénu.

Výroba vozidel Avia byla nově přesunuta z Letňan do Přelouče, kde se nachází skromná výrobní linka. Nová Avia řady D vychází ze svého předchůdce, což lze jednoduše poznat díky kabině, i když její design byl decentně pozměněn. Nová řada spíše prodělal „facelift“. Podobnost s předchůdcem není náhodná, protože si Ashok Leyland Motors odstěhoval formy pro výrobu karosářských dílů do Indie, kde se díly stále vyrábějí. Díly se pak odešlou do Přelouče, kde jsou zkompletovány.  Kabina posléze putuje do výrobních prostor automobilky Tatra (Tatra je rovněž součástí holdingu Czechoslovak Group), kde je nalakována. Lakovaná kabina pak putuje zpět do Přelouče. Vizí vedení společnosti Avia je to, že časem budou dodavatelé komponentů pouze z Evropy. V neposlední řadě musela být inovována pohonná jednotka pro plnění aktuální emisní třídy EURO 6. Vývoj nové řady trval rekordně krátký čas, pouze pět měsíců. Standardně takový vývoj trvá několik let.TIP: Nová AVIA EURO 5 se představila na veletrhu CTT Moskva

V Přelouči probíhá pouze finální montáž, díly dodávají externí dodavatelé. Například motor dodává firma Cummins, převodovky zase firma ZF. K dispozici budou verze vozidel s výkonem 110 kW (150 k), 132 kW (180 k) a 154 kW (210 k). V budoucnu se počítá s výrobou verze 4x4, která se již v Přelouči v minulosti vyráběla. Dále si budou moci zákazníci volit mezi nejrůznějšími typy kabin. Co je zajímavé, je fakt, že se dočkáme i hybridní verze Avie, například na elektrický pohon. Vývoj takové verze právě probíhá ve spolupráci s tuzemskými i zahraničními univerzitami. Avia již v minulosti vyrobila několik kusů na elektrický pohon, takže to bude zajímavý návrat. 

V Přelouči je zaměstnáno kolem 70 pracovníků. Letos se vyrobí 90 kusů, které jsou už nyní vyprodány. Příští rok by se mělo vyrobit až 400 vozů. Kapacita výrobního závodu v Přelouči činí až 1200 vozů ročně.

Avia letos po ČR pořád Road Show, kde si zájemci mohou nové vozy podrobně prohlédnout. Seznam plánovaných zastávek naleznete na http://www.aviaroadshow.cz/

Cena vozu zatím nebyla oznámena.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Avia