Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

První samojízdný lis na světě s nulovým poloměrem otáčení

Zveřejněno: 14. 9. 2017

V časných sedmdesátých letech navrhl Gary Vermeer svůj první lis na balíky pod názvem "One Man Hay System", aby mohl uspokojit potřeby farmářů. Nyní jeho společnost představuje revoluční lis s nulovým poloměrem otáčení

Vermeer

Na letošní americké akci Husker Harvest Days představila společnost Vermeer svůj první prototyp samojízdného lisu na balíky. Stroj nese název ZR5 a vznikl na základě poptávky po stroji, který by byl schopen lisovat materiál i v těsných zákoutích a byl schopen se přizpůsobit v nejrůznějších podmínkách. Společnost Vermeer před lety sestavila tým inženýrů, který měl za úkol přinášet technická řešení, která ve světě nemají obdoby. Jakmile vznikla poptávka po takovém stroji, tým inženýrů se pustil do práce. Zdá se, že se jim to podařilo.

ZR5 je ve skutečnosti v pořadí již třetí prototyp samojízdného lisu na balíky, protože návrh takové stroje započal již před lety, doposud se ale mnohé změnilo. Stroj je navržen pro nerušený výhled vpřed, kabina je osazena směrem k přední části stroje před lisovací jednotku. Kabina je navíc zavěšena ze shora pro lepší komfort jízdy. Pro snížení únavy řidiče je k dispozici sada kamer. Jedna snímá sběrač (nachází se pod strojem) a druhá monitoruje balík, který opouští komoru. To zaručí, aby se řidič díval pouze dopředu, aniž by se musel otáčet dozadu.

Zajímavostí je, že lis za kabinou lze odpojit v případě, když se farmář rozhodne lis vyměnit za jiný. Aby tedy nemusel vyměňovat úplně celý stroj ZR5, jsou k dispozici sady rychlospojek a elektrické kabelové svazky, které zajistí jednoduché odpojení stisknutím tlačítka v kabině. Manévrovatelnost zabezpečují přední malá kolečka. Inženýři se inspirovali u sekaček na trávu. Ačkoliv lze se strojem zatáčet za pomocí volantu či joysticku, ZR5 má prakticky nulový poloměr otáčení. Otočí se zkrátka na místě. Zadní kola jsou hydraulicky nezávisle poháněna. ZR5 tuto výhodu využívá díky funkci „čtvrtkruhu“. To znamená, že se lis automaticky zastaví, jakmile je komora plná a otočí se do předem nastaveného úhlu, aby vyklopil balík. To se využije v případě, když chce farmář, aby byly balíky (maximální průměr 183 cm nebo 155 cm) na poli ve stejné rovině nebo při lisování v kopci. ZR5 lze přepínat mezi "režimem dopravy" a "polním řízením" za pomocí pohybu spínače v kabině. V režimu řízení přes volant může obsluha snadno ovládat manévrovatelnost „na místě“ pomocí ovládání zadních kol. V dopravním režimu se přední kolečka upevňují pomocí táhla; obsluha ovládá přední kola a může se s jistotou vydat po silnici rychlostí až 40 km/h.TIP: Revoluční lis Lely. Vykládání balíků za jízdy

Prototyp je poháněn motorem Cummins o výkonu 173 koní. Balící jednotka využívá hydrostatický převod, který umožňuje plynulé řazení.

Protoyp není zdaleka ve fází uvedení na trh, takže se může ještě změnit. Nejdříve v roce 2019 můžeme očekávat sériovou verzi.

Pohodlí v porovnání s konvenčním traktorem.
Autor: Milan Jedlička
Foto: Vermeer

Tématické tagy