Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

V budoucnu se s traktoristy nepočítá. Elektřina nahradí dieselové traktory

Zveřejněno: 21. 10. 2017

Projekt švédských výzkumných institucí ukazuje, že samojízdné elektrické stroje mohou snížit náklady v zemědělství.

Projekt švédských výzkumných institucí ukazuje, že samojízdné elektrické stroje mohou snížit náklady v zemědělství.

Elektrické stroje bez řidičů v zemědělství již nejsou utopií a nyní projekt švédských výzkumných institucí ukazuje, že tyto stroje mohou ušetřit náklady v zemědělství, zatímco jejich ekologické zatížení je menší než u dieselových traktorů.TIP: Fendt představil malé polní roboty

"S elektrickými stroji a vlastní výrobou elektřiny na farmě, například pomocí solárních článků, je brzy možné, aby zemědělci mohli být soběstační s palivem," říká Jonas Engström z výzkumné instituce ve Švédsku.

V rámci projektu výzkumníci simulovali pracovní úkoly během jednoho roku na virtuální ekologické farmě s 200 hektary. Simulace srovnání s konvenčním dieselovým traktorem s řidičem ukázala, že traktor o výkonu 160 kW může být nahrazen dvěma elektrickými stroji (36 kW) s bateriemi 113 kWh, přičemž náklady by se snížily o 15 %. V experimentu byla také snížena spotřeba energie o 58 procent, zatímco emise skleníkových plynů byly sníženy o 92 %.

Donedávna bylo technicky nemožné, aby elektrický stroj pracoval v těžkých podmínkách, protože se zkrátka rychle vybil. S rychlým rozvojem technologií a baterií to ale za chvíli nebude problém. Stroj bez řidiče je též schopný déle pracovat a může být daleko menší a lehčí, tudíž by se zhutnění půdy snižovalo.TIP: První autonomní sklizňová linka na světě

Jedinečnost tohoto výzkumného projektu je kombinace strojů poháněných bateriemi a strojů bez řidiče.

Projekt vylepšuje výhody obou technologií, ale zároveň snižuje jejich nevýhody. Stroj na baterie bez řidiče nebude pracovat celý den na jedno nabití, ale počítá se s tím, že stroj se sám nabije podle potřeby. Náklady na baterie jsou vyrovnány nižšími provozními náklady, protože náklady na řidiče jsou výrazně sníženy. Nižší výkon vzhledem k menší velikosti stroje, je kompenzován tím, že dva takové stroje mohou pracovat nepřetržitě, řekl Jonas Engström.

Celý výzkumný projekt bude prezentován na veletrhu Agritechnica.

Autor: Milan Jedlička