Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Při zazimování stroje nezapomeňte na pneumatiky. Chyby mohou být fatální

Zveřejněno: 26. 10. 2017

Po sklizni respektive sezóně přichází údržba a zazimování strojů. Stroj je potřeba prohlédnout a vyčistit, případně doplnit nebo vyměnit provozní kapaliny. Pro správné zazimování stroje se nesmí zapomenout na zemědělské pneumatiky, které je nutné prozkoumat, aby byl stroj zcela připraven na novou sezónu. I pneumatiky potřebují péči. Viditelné vady na pneumatice navíc mohou odhalit budoucí technické problémy, které vás jinak během sezóny mohou vyjít draho.

Pneumatika

1.       Zkontrolujte opotřebení

Pokud už je pneumatika značně opotřebena, je vhodné zakoupit nové pneumatiky. Při maximálním opotřebení pneumatiky už nelze stroj optimálně využívat, nemluvě o špatné trakci na poli apod.. Při výměně pneumatik dbejte na minimální a maximální možný tlak, který je pneumatika schopna snášet. Zohledněte také to, kde se stroj bude převážně pohybovat. Jen tak snížíte náklady.  

2.       Zkontrolujte poškození pneumatiky

Jsou na bocích pneumatiky škrábance nebo praskliny? Povrchové škrábance nejsou nutně škodlivé. Pokud už však vidíte nylonovou nebo ocelovou tkaninu, zaděláváte si na problém během následující sezóny. Opět je důležité zvážit novou investici do pneumatiky, protože riskujete odstavení stroje během sezóny.TIP: Jak moc jsou účinné rekordní zimní pláště ve srovnání s klasickými? Víc, než si myslíte

3.       Nastavte správný tlak v pneumatikách

Pneumatiky musí obsahovat dostatek vzduchu, aby mohly během zimy nést těžké nápravové zatížení, aniž by byly ploché či jinak poškozené. Tlak 1 bar může být v pořádku na pole, ale ne pro zazimování. Pneumatika ztrácí přibližně 0,1 bar za měsíc, aniž by se pohybovala.  Zazimované traktory by měly mít tlak v pneumatikách v rozmezí 1,5 až 2 barů. U harvestorů může být tlak až 3 bary. Případně mohou být stroje zvednuty na všech nápravách.Nejčastější škody na pneumatikách a jejich původ prezentuje galerie níže.Popis k fotografiím:

  1. Záhyby pod profilovými výstupky stejně jako praskliny v ramenní zóně jsou zarážející. Toto poškození pneumatiky může být způsobeno přetížením gumy v této oblasti kvůli nevhodnému tlaku vzduchu nebo přetížení.
  2. Více opotřebovaný běhoun na vnější a vnitřní straně je důsledkem toho, že se uprostřed běhounu uvolňuje nedostatečný tlak vzduchu.
  3. V tomto případě vidíme jednostranně opotřebovaný běhoun zevnitř. Důvodem je, že nejsou optimální hodnoty nastavení v geometrii osy. Je doporučena kontrola geometrie nápravy a nastavení vhodného tlaku vzduchu.
  4. Přetržení pod profilovými výstupky v ramenní zóně pneumatiky může být způsobeno přetlačením pryže. Tyto praskliny se vytvářejí v případě, když je zvolen nevhodný tlak v pneumatice nebo při přetížení.
  5. Je-li tlak vzduchu příliš nízký, obvodový kaučuk vykazuje nadměrné opotřebení v drážce obruby. Vzniká tření mezi drážkou obruby a drážkou ráfku.
  6. Jednostranné opotřebení běhounu na vnější straně je způsobeno špatnou geometrií nápravy.
  7. Škrábance a praskliny na běhounu jsou způsobeny nadměrným tlakem vzduchu, prokluzem nebo při práci na mokré půdě.

Autor: Milan Jedlička
Foto: John Deere

Tématické tagy