Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Valmet Mezzo a Mega: nová generace 90. let vznikla ve spolupráci s Massey Fergusonem

Zveřejněno: 14. 1. 2018

V roce 1991 se celý globální traktorový průmysl dostal do krize. Výrobci vyráběli příliš moc traktorů a evropští zemědělci byli s rozšířením Evropské unie ohroženi nižšími dotacemi a celý zemědělský sektor z hlediska ekonomiky klesal. Poptávka po nových traktorech byla tedy prakticky žádná.

Valmet

Těžká situace a pomoc od zaměstnanců

Valmet Tractors (dnes Valtra) se ocitl ve velmi těžké situaci. Vedení Valmetu se rozhodlo, že výrobu v Tourula a v Brazílii a výrobu dieselových motorů ve městě Nokia bude mít na starosti jeden ředitel. Tehdy Valmet zaměstnával okolo 3000 zaměstnanců. Poptávka po nových traktorech se zhroutila. Více než 2500 neprodaných traktorů leželo ve skladu Valmetu. Zůstaly dvě možnosti: úplné uzavření továren nebo redukce výroby. Naštěstí se vedení rozhodlo pro druhou možnost, i když muselo být propuštěno stovky zaměstnanců - alespoň v krátkodobém horizontu. Se zbývajícími zaměstnanci byla uzavřena smlouva o převodu mzdy, podle níž každý pracovník souhlasil s převedením 7 až 22 procent ze mzdy- v závislosti na jejich životní situaci - na pozdější vyplacení, jakmile budou finanční prostředky společnosti příznivější. Zaměstnanci projevili obrovskou laskavost a návrat k lepším časům přišel v roce 1993, kdy jim byla vyplacena zbylá procenta ze mzdy. Společnost Valmet byla opět ve zdravé kondici.

V krizi přichází nová generace traktorů

V době výše zmíněné krizi přišla na trh nová generace traktorů řady Mezzo (dnes řada Valtra N) a Mega (dnes řada Valtra T). Dohoda s firmou Volvo týkající se dodávky převodovek a pohonných jednotek skončila v roce 1990. Již předtím však společnost Valmet navrhla zcela novou generaci traktorů. Čtyřválcová verze nového traktoru nesla označení Mezzo nebo 6000 Serie, zatímco šestiválcová verze byla známá jako Mega nebo 8000 Series. Nejmenší modely v řadě Mega byly vyrobeny samotným Valmetem, zatímco verze 140 a 170 koní byly vyrobeny ve spolupráci s Massey Fergusonem.

Na návrhu traktorů se po dobu tří let podílela rakouská společnost Steyr-Daimler-Pugh AG. Valmet s rakouskou firmou spolupracoval kvůli vývoji a návrhu specifikací traktoru, aby byly v praxi co nejvíce použitelné. Spolupráce skončila předčasně v roce 1989 ze strany Valmetu. Přesto Valmet dokázal plně využít společně vyvinuté komponenty, jako jsou převodovky, kabiny a nová generace dieselových motorů.

Prvním ztělesněním nové generace byl šestiválcový model Mega 8100, který byl odhalen na podzim roku 1990. O rok později spatřil světlo světa v Norsku čtyřválcový model řady 6000. Traktory pokrývaly výkonový rozsah 79 až 120 koní.  Motor byl novou generací jednotek "Steyr-Valmet", které byly vyrobeny v továrně Valmetu ve městě Nokia. Převodovka byla navržena tak, aby vyhovovala požadavkům středoevropských traktorů. Volba powershift byla původně známým dvoustupňovým systémem TracTrol, který byl v roce 1993 nahrazen třístupňovým systémem Delta Powershift.

Valmet si při vývoji dal velmi záležet na ergonomii, což dokazovala zcela nová kabina, která měla všechna skla zakřivená. To zajišťovalo lepší viditelnost ven a snížení hladiny hluku.

První použití otočného řízení

Norské zemědělské výzkumné centrum Jordbrukstekniska Institutt se podílelo na vývoji technologie TwinTrac. Na této technologii se pracovalo dlouho, až se zavedením nové řady traktorů Mezzo a Mega se stala komerčně dostupnou. Technologie TwinTrac umožňovala komfortní práci i při zpětném chodu traktoru. Řidič měl možnost otočit sedačku dozadu a pracovat opačně. Otáčení sedačky hodně usnadňovala rovná podlaha a velký dostatek prostoru pro nohy. Tento systém je společností Valtra dosud nabízen a přijde vhod například při práci se štěpkovačem nebo žacími stroji.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Valtra

Tématické tagy