Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Vzácný a nejhorší traktor JD skončil ve šrotu, teď je jak nový

Zveřejněno: 18. 2. 2018

V polovině padesátých let vrcholil vývoj těžkých čtyřkolových traktorů s pohonem všech kol u všech významných výrobců zemědělské techniky. John Deere nebyl pozadu.

Vzácný John Deere 8010

Inženýrský tým, který měl za úkol postavit největší traktor nové řady John Deere New Generation, zahájil svůj úkol tím, že se farmářů zeptal, co chtějí u velkého traktoru. V průzkumu farmáři odpověděli, že chtějí zpracovávat půdu při vysokých rychlostech s tím největším dostupným nářadím. Stroj měl navíc obsluhovat jeden muž. Farmáři v té době obhospodařovali velké pozemky, z nichž mnohé byly odděleny kilometry silnic. Traktor tedy musel mít schválení pro provoz po silnicích, takže musel splňovat předepsanou šířku a hmotnost. Dále byla nutná přiměřená rychlost traktoru a velká palivová nádrž pro 12h provoz v terénu. Požadavkem dále bylo výkonné osvětlení pro práci v noci.

Inženýři představili v roce 1960 model 8010 – tehdy největší a nejvýkonnější traktor John Deere. Pohon všech kol dodával požadovaný výkon a rychlost. Traktor disponoval výkonným vznětovým motorem Detroit Diesel, kloubovým řízením a vzduchovými brzdami. Vyráběl se v letech 1960-1964. Vyrobilo se pouhých 100 kusů. Model 8010 patřil do řady 10, která zahrnovala modely 1010, 2010, 3010, 4010 a 5010. Byl tak nejvýkonnějším traktorem v řadě. Bohužel neoplýval spolehlivostí. Převodovky Spicer, určené především pro použití v těžkých nákladních automobilech, se začaly přehřívat, což způsobilo selhání těsnění a nakonec namáčení spojky v oleji. Traktor byl také extrémně drahý, za jeho cenu by se dalo pořídit osm nejmenších modelů 1010 – stal se ve své době nejdražším vyráběným traktorem. Společnost John Deere ale vše napravila. Musela přistoupit k nákladnému stažení modelů z trhu. Všechny technické problémy poté byly vyřešeny a modely  přeznačkovány na typ 8020. Další vyrobené traktory už také nesly označení 8020.

Dnes existuje pouhý jeden kus s původním označením 8010, a ještě k tomu se jedná o prototyp. Model 8010, sériové číslo OW41A, byl prototypem používaným divizí John Deere Engineering Research Division. Tento konkrétní kus se také objevil na nejrůznějších výstavách po celých Spojených státech i na reklamních fotografiích. Pánové Walter a Bruce Keller tento kus koupili u prodejce New Hampton ve státě Iowa. Kompletně jej zrestaurovali a v létě roku 2009 se účastnili výstavy v Illinois. Jakmile výstava skončila, kontaktoval majitele bývalý inženýr společnosti John Deere - Gerald Mortensen. Ten ihned poznal, že jde o vzácný prototyp. Identifikoval na tomto prototypu řadu charakteristických rysů. Například hydraulické spojky, které vyčnívají z motorového prostoru. Prototyp byl přestavěn pro průmyslové použití v roce 1961 a později pracoval v továrně Waterloo. Gerald Mortensen si myslel, že je dávno sešrotován, protože jej naposledy viděl na hromadě šrotu u slévárny společnosti John Deere v polovině 80. let.

Jak se vzácný kus dostal z vrakoviště k obchodníkovi v Iowě, je dodnes záhadou.

Ačkoli model 8010 byl selháním pro John Deere, předpovídal budoucnost dalších typů těžkých traktorů.

Autor: Milan Jedlička
Foto: John Deere

Tématické tagy