Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

Němci vzali na Nordschleife 500koňový traktor. Soupeře nechal daleko za sebou

Zveřejněno: 1. 9. 2020

Na nejslavnější závodní dráhu na světě vzali němečtí motorističtí novináři nejvýkonnější traktor německé výroby - 19tunový Claas Xerion 5000 TRAC VC, nového držitele rekordu Nürburgring ... pro traktor. Jak si na okruhu vedl, přináší půlhodinové video.

S otočenou kabiny lze jet také dozadu s rychlostí 50 km/h, foto auto-motor-und-sport.de, Hans Dieter Seufert

Redakce Auto Motor und Sport posadila do nejvýkonnějšího vyráběného traktoru v Německu - Claas Xerion 5000 VC, závodního jezdce Christiana Menzela. S maximální rychlostí 50 km/h se ani neočekávalo, že by traktor mohl konkurovat sportovním vozům jako je Porsche. I tak se ale v historii Nürburgringu našel soupeř – traktor Porsche Junior!

Traktor Claas Xerion poznáte hned: čtyři stejně velká kola nebo pásy na dvou řízených nápravách, konstrukce rámu z uzavřených profilů s enormní nosností, plynulý pohon pojezdu s výkonem až 530 k a pohodlné ovládání. K dostání je ve čtyřech variantách – na okruhu řádila varianta s otočnou kabinou. S otočenou kabiny lze jet také dozadu s rychlostí 50 km/h. Ve videu lze vidět, že při některých sjezdech traktor dosáhl rychlosti skoro 60 km/h.

Traktor je osazen šestiválcovým motorem Mercedes-Benz a jednoduše zkonstruovaným hnacím ústrojím. Už při nízkých otáčkách motoru je k dispozici enormní krouticí moment. Xerion 5000 dodává maximální krouticí moment 2600 Nm na vývodovém hřídeli. Koncepce nízkých otáček snižuje volnoběžné otáčky z 800 ot/min na 730 ot/min. Výkon při jmenovitých otáčkách (ECE R 120) činí 374/509 kW/k. Motor je spojen s plynulou převodovkou CMATIC od ZF. Lineární hnací ústrojí zajišťuje, že výkon motoru dosáhne náprav a vývodového hřídele přímou cestou. Řaditelné závěry diferenciálů zajišťují optimální tok síly. Ovládání probíhá jednoduše a pohodlně přes plynový pedál nebo multifunkční ovládací páku. Obě nápravy traktoru Xerion jsou řízeny pěti různými způsoby.

Celou závodní dráhu traktor urazil za 24 minut a 50,57 sekundy. Německé monstrum tak překonalo předchozí rekord, který byl daleko pomalejší: traktor Porsche Junior s výkonem 14 koní údajně v roce 2014 urazil dráhu během jedné hodiny, pěti minut a 36 sekund.

Nejrychlejší oficiální čas, který kdy byl zaznamenán na trati dlouhé 20 km, byl v roce 2018, kdy Porsche 919 Hybrid Evo zajelo okruh za necelých pět minut a 20 sekund, zatímco nejrychlejší sériové vozy drží všechny časy pod sedm minut.

Nürburgring je německý motoristický okruh, na kterém se pořádají automobilové a motocyklové závody. Okruh se nachází v blízkosti hradu Nürburg ve spolkové zemi Porýní-Falc. Současný zavodní okruh o délce asi 5 km, nazývaný také jako „Nový Nürburgring“, byl postaven v roce 1984. Původní okruh, resp. jeho část Nordschleife (severní smyčka), byl dlouhý 22.835 km a závody Formule 1 se na něm konaly do roku 1976. Je nadále používán pro některé závody, pro testování a veřejné jízdy. Okruh Nürburgring hostil vedle Velké ceny Německa také Grand Prix Evropy a Grand Prix Lucemburska.

Nejvýkonnější Claas Xerion pracuje i v ČR. Krátce zde byl k vidění dokonce s pásovými jednotkami.