Jako základ grejdru posloužily ojeté pneumatiky nákladních automobilů, ze kterých byly odstraněny boční části. Vzniklé na sebe narovnané pásy, které jsou díky ocelovým kordům mimochodem velice odolné, stahují kovové desky a několik závitových tyčí. Vše je nakonec doplněno o výškově stavitelnou škrabku a čtveřici lan tvořící oka pro transport pomocí paletizačních vidlí. Kovové části jsou vyrobeny z vysoce kvalitní oceli, škrabka je vybavena výškově nastavitelnou ocelovou (Hardox) zubovou deskou.
Celé zařízení váží zhruba 1150 kg a disponuje pracovním záběrem 2,8 m. Pro úzké cesty, cyklostezky, koňské farmy a jiná místa, kde by byl velký stroj příliš široký nebo těžký, byla představena „poloviční” verze s šířkou 1,6 m a hmotností 550 kg.
Jak zařízení pracuje
Odolné zuby nejprve rozryjí povrch cesty, načež dojde k jeho urovnání a zhutnění těžkou částí z pneumatik. Zubovou desku lze navíc výškově přizpůsobit tak, aby docházelo k vytrhávání kořenů nežádoucích rostlin nebo k dostatečnému zahlazení vyjetých kolejí. Volba pracovní hloubky se uplatní i při práci na kamenitém povrchu. Grejdr na vozovce je též schopný vytvořit profil zlepšující odtok vody.
Výhodou uvedené konstrukce je v neposlední řadě fakt, že v případě opotřebení lze desku se zuby jednoduše vyměnit za novou. Samotné jádro zařízení z částí pneumatik při provozu na abrazivních površích totiž vydrží většinou mnohem déle než samotná škrabka.
Zařízení vzbudilo díky kombinaci užitných vlastností a jednoduchosti mezi uživateli velký zájem. Dokazují to videa na Youtube a sociálních sítích, která pocházejí ze skandinávských zemí. Jedno z nich, jež též pěkně dokumentuje jak grejdr funguje, sdílíme v článku.
Z pneumatik žádný odpad nezbude
V úvodu textu jsme zmiňovali pneumatiky nákladních automobilů, ze kterých bylo potřeba odseparovat pásy, respektive odstranit boční části. A protože se zabýváme zemědělstvím, zastavíme se na závěr i u tohoto „zbytku”. Z něj se totiž vyrábějí silážní kroužky, tedy alternativa k běžně používaným těžkým pneumatikám.
Jak silážní kroužek vypadá, dokumentuje přiložená fotografie. Z „technických” parametrů je důležitá i hmotnost čítající cca 13 kg a fakt, že spolu s plachtou postačí jeden exemplář na zakrytí 1 m2 plochy. Na rozdíl od pneumatik se kroužky snadno skladují a nezachytávají vodu ani prach. Samozřejmostí je absence jakýchkoliv ostrých nebo vyčnívajících prvků, které by mohly proděravět plachtu pro zakrývání silážních žlabů či jam.
O společnosti Bergma
Společnost Bergma byla založena v 90. letech v Norsku a po několika letech otevřela své pobočky v Polsku a Německu. K našim severním sousedům, do blízkosti Gdaňsku, se následně přestěhovalo hlavní sídlo spolu s výrobními prostory. Odtud putuje zboží k zákazníkům po celé Evropě.
Výrobky Bergma vznikající z dosloužilých pneumatik dosahují velkého úspěchu na trhu. Jen v Norsku společnost prodala v posledních několika měsících stovky výše uvedených grejdrů. V nabídce firmy však nalezneme i jiné produkty. Silniční zábrany zajišťují bezpečnost na silnicích, zatímco rohože pro trhací práce poskytují ochranu před odletujícími kameny a tlakovou vlnou vzniklou při explozích výbušnin.