Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 29.11. – svátek slaví Zina

Staré pneumatiky jako základ taženého grejdru. Nástroj k údržbě polních a lesních cest vzbudil zájem

Zveřejněno: 12. 8. 2021

Nejen pohyb vozidel, ale i déšť, sníh či vegetace způsobují postupné ničení povrchu nejčastěji štěrkem zpevněných komunikací. Objevují se vyjeté koleje, kraje postupně zarůstají vegetací a cesta zkrátka potřebuje opravit. Zajímavé řešení přináší jednoduché zařízení od společnosti Bergma vyrobené z dosloužilých pneumatik nákladních automobilů. Stačí ho zapojit za traktor a cestu projet.

Základem grejdru jsou pásy vyrobené ze starých pneumatik.

Jako základ grejdru posloužily ojeté pneumatiky nákladních automobilů, ze kterých byly odstraněny boční části. Vzniklé na sebe narovnané pásy, které jsou díky ocelovým kordům mimochodem velice odolné, stahují kovové desky a několik závitových tyčí. Vše je nakonec doplněno o výškově stavitelnou škrabku a čtveřici lan tvořící oka pro transport pomocí paletizačních vidlí. Kovové části jsou vyrobeny z vysoce kvalitní oceli, škrabka je vybavena výškově nastavitelnou ocelovou (Hardox) zubovou deskou.

Celé zařízení váží zhruba 1150 kg a disponuje pracovním záběrem 2,8 m. Pro úzké cesty, cyklostezky, koňské farmy a jiná místa, kde by byl velký stroj příliš široký nebo těžký, byla představena „poloviční” verze s šířkou 1,6 m a hmotností 550 kg.

Přední hardoxová zubová deska nejprve povrch vozovky rozhrne. Následně je materiál zarovnán a zhutněn.
Přední hardoxová zubová deska nejprve povrch vozovky rozhrne. Následně je materiál zarovnán a zhutněn.

Jak zařízení pracuje

Odolné zuby nejprve rozryjí povrch cesty, načež dojde k jeho urovnání a zhutnění těžkou částí z pneumatik. Zubovou desku lze navíc výškově přizpůsobit tak, aby docházelo k vytrhávání kořenů nežádoucích rostlin nebo k dostatečnému zahlazení vyjetých kolejí. Volba pracovní hloubky se uplatní i při práci na kamenitém povrchu. Grejdr na vozovce je též schopný vytvořit profil zlepšující odtok vody.

Výhodou uvedené konstrukce je v neposlední řadě fakt, že v případě opotřebení lze desku se zuby jednoduše vyměnit za novou. Samotné jádro zařízení z částí pneumatik při provozu na abrazivních površích totiž vydrží většinou mnohem déle než samotná škrabka.

Zařízení vzbudilo díky kombinaci užitných vlastností a jednoduchosti mezi uživateli velký zájem. Dokazují to videa na Youtube a sociálních sítích, která pocházejí ze skandinávských zemí. Jedno z nich, jež též pěkně dokumentuje jak grejdr funguje, sdílíme v článku.

Z pneumatik žádný odpad nezbude

V úvodu textu jsme zmiňovali pneumatiky nákladních automobilů, ze kterých bylo potřeba odseparovat pásy, respektive odstranit boční části. A protože se zabýváme zemědělstvím, zastavíme se na závěr i u tohoto „zbytku”. Z něj se totiž vyrábějí silážní kroužky, tedy alternativa k běžně používaným těžkým pneumatikám.

Jak silážní kroužek vypadá, dokumentuje přiložená fotografie. Z „technických” parametrů je důležitá i hmotnost čítající cca 13 kg a fakt, že spolu s plachtou postačí jeden exemplář na zakrytí 1 m2 plochy. Na rozdíl od pneumatik se kroužky snadno skladují a nezachytávají vodu ani prach. Samozřejmostí je absence jakýchkoliv ostrých nebo vyčnívajících prvků, které by mohly proděravět plachtu pro zakrývání silážních žlabů či jam.

Boční části pneumatik, které jsou odpadním materiálem při procesu řezání, našly další uplatnění jako zcela nový výrobek – silážní kroužky.
Boční části pneumatik, které jsou odpadním materiálem při procesu řezání, našly další uplatnění jako zcela nový výrobek – silážní kroužky.

O společnosti Bergma

Společnost Bergma byla založena v 90. letech v Norsku a po několika letech otevřela své pobočky v Polsku a Německu. K našim severním sousedům, do blízkosti Gdaňsku, se následně přestěhovalo hlavní sídlo spolu s výrobními prostory. Odtud putuje zboží k zákazníkům po celé Evropě.

Výrobky Bergma vznikající z dosloužilých pneumatik dosahují velkého úspěchu na trhu. Jen v Norsku společnost prodala v posledních několika měsících stovky výše uvedených grejdrů. V nabídce firmy však nalezneme i jiné produkty. Silniční zábrany zajišťují bezpečnost na silnicích, zatímco rohože pro trhací práce poskytují ochranu před odletujícími kameny a tlakovou vlnou vzniklou při explozích výbušnin.

Autor: Jiří Hejhálek1)
Foto: Bergma

1) Z podkladů Bergma.