Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

Dánové našli svérázné řešení pro rychlejší pohyb po poli. Obdělávat pole mají pomoci upravené skútry

Zveřejněno: 3. 1. 2019

Pohyb ve vzrostlém porostu není nikterak jednoduchý. Celkem komfortní se jeví chůze ve vzniklých kolejových řádcích po samojízdné mechanizaci, avšak stále je chůze velmi pomalá a zdlouhavá. Rychlejší pohyb po poli má zabezpečit nevšední řešení od dánského vývojáře.

Upravený skútr nemůže na silnici, v záruce však je.

Skútry jsou velmi oblíbené ve městech, kde díky svým malým rozměrům a minimální údržbě dokážou svým majitelům věrně sloužit po mnoho let. V Asii je na skútrech či motorkách také velmi často přepravován nejrůznější objemný materiál, takže jsou stroje spíše jako pracovní. V Dánsku nyní schopnosti skútru chtějí využít v zemědělství.

Po několika letech vývoje a sestrojených prototypů, představila společnost Flyvehavren upravený skútr pro rychlý, pohodlný a efektivní pohyb po poli. Možná se ptáte, kdo má potřebu kupovat skútr pro pohyb v zarostlém poli? Tak například skútr se využije v případě, když je nutné kontrolovat pole a ručně vytrhávat plevelné rostliny v případě, kdy se jedná o ekologické zemědělství, kde se nepoužívají postřiky proti plevelům. Chůze po poli je pak velmi pomalá a skútr tuto práci má nejen ulehčit.

Jenže skútr klasické koncepce též moc práci na poli neusnadní. A tak společnost Flyvehavren musela skútr významně upravit. Společnost má v nabídce dva modely skútrů. První PGO Hot má dvoutaktní motor (50 ccm). Druhý skútr, Yamaha, má výkonnější čtyřtaktní motor (125 ccm). Úpravy spočívají v tom, že se skútr snížil na polovinu a prodloužila se jeho délka. Celková délka obou modelů činí 2,8 m. Aby bylo možné skútr prodloužit, musel být vyvinut speciální mezirám. Dále byla optimalizována převodovka tak, aby byl stroj schopen jezdit nižší rychlostí. Dále skútr disponuje ručně vysouvacím rámem s přídavným opěrným kolem. Na rámu se nachází úložný prostor pro plevel. Opěrné kolo lze nastavit tak, aby se měnila šířka a celý stroj se přesně vlezl do kolejového řádku. Největší výhodou však je výškově nastavitelné sedadlo, aby řidič za každých okolností seděl na úrovni výšky porostu a tak mohl lépe vidět plevel.

V Dánsku se již prodalo 10 takto upravených skútrů. Žádný ale nesmí na silnici. V záruce však jsou, protože mechanika je originální.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Flyvehavren

Tématické tagy