Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 23.11. – svátek slaví Klement

Dva nové rozměry pneumatik Michelin CEREXBIB 2 pro sklízecí mlátičku New Holland CR11

Zveřejněno: 27. 9. 2024

Firma Michelin rozšiřuje svou produktovou řadu pneumatik tak, aby se přizpůsobila novým způsobům používání zařízení a strojů. V rámci tohoto rozšíření představila v rámci exkluzivní spolupráce se značkou New Holland ve Španělsku dva nové rozměry VF900/65R46 CFO a VF 800/70 R46 CFO pneumatik Michelin CEREXBIB 2 určené pro sklízecí mlátičku New Holland CR11.

Nové rozměry nabízejí výjimečnou nosnost 19 tun na pneumatiku a působivý průměr 2,32 metru.

V rámci exkluzivního partnerství se značkou New Holland vyvinul Michelin dva nové rozměry pneumatik VF900/65R46 CFO a VF 800/70 R46 CFO, které jsou speciálně navržené pro sklízecí mlátičku New Holland CR11. Rozměry a hmotnost představovaly v podstatě jedinečnou vývojovou výzvu - jak minimalizovat utužení půdy vzhledem k výjimečné šířce stroje a jeho pneumatik. Společnosti Michelin a New Holland podepsaly exkluzivní dvouletou smlouvu o dodávkách pneumatik. Pneumatiky byly novinářům představeny ve Španělsku. Prohlédli jsme si také výrobní závod ve Valladolid, kde se pneumatiky vyrábí.

Dva nové rozměry VF900/65R46 CFO a VF 800/70 R46 CFO jsou navrženy tak, aby splňovaly dvě významné technické výzvy. Jako první jde o nosnost mlátičky s mnohem větším zásobníkem (20 000 litrů) a mnohem širším sklízecím adaptérem (15 metrů). Dále jde o omezení týkající se šířky vozidla, aby byly splněny různé evropské předpisy pro silniční dopravu.

Tyto nové rozměry, které nabízejí výjimečnou nosnost 19 tun na pneumatiku a působivý průměr 2,32 metru (u rozměru VF900/65R46 CFO), představují významný pokrok v technologii zemědělských pneumatik. Písmena CFO v označení znamenají následující: „Cyclic Field Operation“: znamená lepší cyklický provoz na poli. CFO znamená, že pneumatiky jsou navrženy tak, aby poskytovaly dodatečnou nosnost na poli na vzdálenost maximálně 1,5 km.

Dva nové rozměry jsou navrženy tak, aby splňovaly dvě významné technické výzvy, které přináší New Holland CR11.
Dva nové rozměry jsou navrženy tak, aby splňovaly dvě významné technické výzvy, které přináší New Holland CR11.

Vysoce výkonné pneumatiky nejenže rozkládají hmotnost mlátičky a snižují tlak na půdu, ale také optimalizují celkovou spotřebu paliva. Běhoun pneumatiky je navržen pro zvýšení trakce, úspory paliva a zlepšení bezpečnosti, což jsou klíčové výhody pro zemědělce, kteří chtějí při sklizni plodin dosáhnout mělčích vyjetých kolejí a menšího zhutnění půdy. Pneumatiky využívají patentovanou technologii Michelin Ultraflex představující významnou inovaci v oblasti zemědělských pneumatik a která letos slaví 20. výročí svého vzniku. Michelin adaptuje technologie Ultraflex na stále větší pneumatiky tak, aby bylo možné nabídnout zemědělcům lepší záběr a menší udusávání půdy, díky čemuž mají lepší úrodu.

Technologie Ultraflex dokáže reagovat na dvě výzvy, které požadují moderní zemědělské stroje, a to zvyšování produktivity a zároveň ochrana půdy. Michelin nabízí řadu zemědělských pneumatik s označením IF, VF a standardní pneumatiky s technologií Ultraflex.

Technologie Ultraflex umožňuje zvýšit zátěž při nízkém tlaku vzduchu v pneumatikách bez ohledu na rychlost práce. Celé její tajemství spočívá v inovativní a výjimečně pevné kostře s větší ohebností. Pružná kostra zajišťuje širší stopu a větší záběr pneumatiky. Snížením tlaku huštění se zvětšuje kontaktní plocha pneumatiky. To zvyšuje produktivitu díky lepšímu záběru v důsledku práce při nízkém tlaku huštění a současně umožňuje přepravovat těžší náklad.

Působivé parametry sklízecí mlátičky New Holland CR11

Sklízecí mlátička New Holland CR11 využívá výhody koncepce Twin Rotor, která je nyní součástí DNA značky New Holland. Mlátička využívá dva rotory o průměru 61 cm (namísto předchozích 56 cm). Jsou také delší o 50 %, mají délku téměř 4 metry. Mlátička je z 95 % složena z nových dílů. Inženýři otočili motor v mlátičce o 90°, takže osa otáčení klikové hřídele je nyní shodná s osou otáčení rotorů. Pohonné ústrojí konstruktéři doplnili o dvě plynulé převodovky. Jedna pohání přímo rotory a vkládací DFR válec, jenž rovná hmotu před rotory a funguje i jako ochrana proti vniknutí kamenů. Druhá převodovka pak pomocí dlouhého kardanu pohání šikmý dopravník a lištu, která může dnes dosahovat až 18,3 metru záběru. Odpadla tak potřeba přenášet výkon na další jednotky pomocí řetězů. Zbylo jen pár řemenů a volné místo, které posloužilo pro zvětšení šířky sítové skříně, a to při zachování maximální povolené šířky na průjezd stroje po evropských silnicích. Obrovskou výhodou zapojení plynulých převodovek do pohonu mlátičky je skutečnost, že je lze velmi jednoduše a jemně reverzovat. Pokud tedy obsluha jede s mlátičkou na hraně výkonnosti, což je žádoucí, a dojde k zablokování stroje, stačí pouze stisknout tlačítko v kabině a mlátička se sama vyčistí. Obsluha ani nemusí opouštět komfort kabiny. Zbývá snad jen dodat, že mlátičce New Holland CR11 dodává výkon 775 koní šestnáctilitrový motor Cursor.

Sklízecí mlátička New Holland CR11 má působivé parametry, proto musí být adekvátně obuta.
Sklízecí mlátička New Holland CR11 má působivé parametry, proto musí být adekvátně obuta.

New Holland CR11 je možné osadit širšími pásovými jednotkami a pneumatikami. Sklízecí mlátička se veřejnosti poprvé představila na veletrhu Agritechnica 2023 a už tam byla obuta do pneumatik od společnosti Michelin – Cerexbib 2 – rozměr 900/65 R46 o průměru 2,32 metru. Poprvé, kdy takový rozměr pneumatik byl představen na kombajnu jakéhokoliv typu. Delší stopa pneumatiky a vylepšená trakce zajišťují nejmenší možné utužení půdy, které nemá při sklizni obdoby.

Testování traktorové pneumatiky Michelin AXIOBIB 2.
Testování traktorové pneumatiky Michelin AXIOBIB 2.

Během praktických ukázek na poli nám firma Michelin prakticky předvedla i traktorové pneumatiky Michelin AXIOBIB 2. Viděli jsme, jak takové testování nejmodernějších pneumatik přímo na poli vypadá. Traktor New Holland s kypřičem byl v roli brzdicího stroje a pohyboval se vpřed konstantní rychlostí. Terminál na druhém traktoru New Holland indikoval spotřebu paliva (údaj v levé polovině). Michelin na pozemku prezentoval i utuženou půdu pneumatikami provozovanými s různými tlaky.

Michelin na pozemku prezentoval i utuženou půdu pneumatikami provozovanými s různými tlaky.
Michelin na pozemku prezentoval i utuženou půdu pneumatikami provozovanými s různými tlaky.
Autor: Milan Jedlička, Marie Jedličková
Foto: Marie Jedličková