Kejdu nebo močůvku je nejúčinnější a nejvhodnější aplikovat v jarním období, při kterém jsou ztráty dusíku nejnižší, podzimní a letní aplikace jsou už méně účinné. Jenže například těžká půda je na jaře dlouho mokrá, studená a ve vlhkých letech je přemokřená s malým množstvím vzduchu. Mokrá těžká půda je na jaře navíc velmi kompaktní, špatně vysychá a je velmi náchylná na utužení. Je-li přesto nezbytné do jarních porostů vstoupit, souprava by neměla být příliš těžká. V některých případech ani nelze využít u traktorů, cisteren potažmo samojízdných aplikátorů, široké pláště z důvodu aplikace v řádkových kulturách. Pro co nejmenší možné poškození půdy vyvinul Holmer ještě lehčí samojízdný aplikátor Terra Variant 435, jehož některá výbava je zcela podřízena váze.
Holmer vyvíjí a vyrábí samojízdné aplikátory, respektive nosiče nářadí přes dvacet let. Na trhu je již nová generace, současná nabídka zahrnuje dva modely, z nichž nejvýkonnější TV 585 nalézá využití jako nosič výměnných nástaveb - nádrž, překládací vůz, rozmetadlo – ve spojení s nejrůznějšími povrchovými a podpovrchovými aplikátory. Svým výkonem, nosností, objemy nástaveb, v polní logistice a při aplikaci organických hnojiv, dokáže efektivně využít časová okna pro vhodný vstup do polí a včas provést to, co se od něj očekává. Už tak nová generace oproti svému předchůdci zhubla tunu váhy, připočteme-li k tomu inteligentní systémy řízení a možnosti obutí, pak Terra Variant představuje vhodnou alternativu (navíc výkonnější a šetrnější k půdě) k soupravám složených z traktoru a cisterny.
Lehčí a kratší
Druhý model, nový Holmer Terra Variant 435, využívá souvislý rám vyrobený z vysokopevnostní oceli, který je založen na konceptu většího modelu TV 585. Vlastní hmotnost modelu 435 s lehkou bezrámovou nádrží Ultra Light Zunhammer o objemu 16 m3 činí pouze 16,7 tun – samozřejmě s prázdnou nádrží na hnojivo, palivo (640 l), AdBlue (95 l) a beze zbytků hnojiva v čerpadle.
Aby se dosáhlo nižší váhy, kromě polyesterové nástavby byly zvoleny lehčí ráfky, dokonce i čerpadlo Vogelsang VX v hliníkovém provedení a lehčí plastové nasávací rameno. Oproti většímu modelu je tak o 5,5 tun lehčí, má též o padesát centimetrů kratší rozvor a o osmdesát litrů menší objem palivové nádrže. S užším rámem a užšími pneumatikami se zvýšil úhel řízení z 22 na 27 stupňů. Celková hmotnost soupravy může dosahovat až 24 tun, proto pod kabinou a v zadní části stroje nalezneme opěrná kola pohlcující vzniklé rázy při jízdě po pozemní komunikaci.
Bez kardanových hřídelí k nápravám
Šestiválcový motor je tradičně umístěn vpředu před nápravou, takže je k němu velmi dobrý přístup za pomocí odnímatelných krytů a hydraulicky sklápěné kabiny směrem dopředu. Výkon dodává motor Mercedes-Benz o objemu 10,7 litrů a jmenovitém výkonu 320 kW/435 k (plní emisní normu Stage V), který poskytuje maximální točivý moment 2 100 Nm při 1 300 ot/min. Nápravy značky Omsi jsou nejen řízeny, ale také trvale poháněny. Odpružení nápravy je řešeno individuálně zavěšenou vidlicí. Úroveň, respektive tuhost hydraulického pružení lze regulovat. Blíže k zadní nápravě se nachází čerpadla pohonu pojezdu a v přední nápravě je integrován systém svahových vzpěr a pérování pro zajištění boční stability. Namísto mechanické převodovky s kardanovými hřídeli vedenými k nápravám byla zvolena hydrostatická převodovka s náhony na jednotlivé nápravy, která umožňuje plynulou jízdu od 0-40 km/h.
Podstatnou roli z hlediska utužování hraje především nízký měrný tlak kola na půdu. Co nejnižšího měrného tlaku lze dosáhnout vhodnou volbou pneumatik a jejich správným huštěním. Holmer pro tento případ využívá systém pro regulaci tlaku v pneumatikách. Navíc je možné jezdit v tzv. psím režimu, kde každá náprava tvoří vlastní stopu. Přestože koncepce Terra Variantu umožňuje volbu pneumatik o rozměru až 1050/50 R 32, Holmer záměrně zvolil obutí o rozměru 900/60 R38 VF s technologií Ultraflex od Michelinu z toho důvodu, že tato pneumatika může nést větší váhu s menším tlakem (min. 1,2 bar). Volbou je i užší provedení pneumatiky o rozměru 580/85 R 42 VF určené do řádkových kultur jako je kukuřice.
Asistenční systém pro jízdu v porostu
V závislosti na prostředí aplikace si obsluha může předvolit prostřednictvím systému DynaProtect jeden ze dvou režimů jízdy - louka/obilí nebo řádková kultura/strniště. Systém pak zcela automaticky a dynamicky na základě svahového senzoru umístěného na zadní nápravě reguluje předstih obou náprav, aby se zabránilo poškození porostu během aplikace. Na rovině je tak zabezpečeno rovnoměrné rolování kol bez předstihu a redukován prokluz kol. Ve svažitém lučním porostu dochází k lehkému zvýšení předstihu přední nápravy pro zvýšení stability soupravy. K ještě většímu zvýšení předstihu nápravy dojde u řádkových kultur pěstovaných ve svažitém terénu, aby se jízda maximálně přesně udržela v meziřádku například kukuřice. Při změně směru jízdy vzad dojde automaticky k přenastavení předstihu na zadní nápravu, čímž se zajistí co nejmenší poloměr otáčení. Pro ochranu pneumatik a nižší spotřebu pohonných hmot je na silnici předstih náprav nulový.
Všechny další důležité komponenty, jako je čerpadlo (plynule regulovatelný Vogelsang s rotujícími písty – s výkonem 9 000 l a hydraulickou řezací jednotkou RotaCut s průtokem 10 000 l), snímač NIR a ventily se nachází na pravé straně stroje. Sání hnojiva se provádí také přes pravou stranu skrze sací rameno dlouhé 5,7 m, které je určeno k nasávání z přívozních cisteren nebo ze zásobníku umístěného na okraji pole. Na levé straně jsou umístěny nádrže na palivo, které plní funkci protizávaží. Nástavba je k nosiči připojena napevno přes otočné zámky. Všechen potrubní systém je dostatečně dimenzován (rozměr osm až deset palců).
I když je zdvihová kapacita zadního závěsu kategorie III hodně naddimenzována, je možné uzvednout 3,5 t, což je dostačující proto, aby mohl být připojen patnáctimetrový hadicový aplikátor Zunhammer Flexi anebo aplikátor o pracovním záběru šest metrů pro přímé zapravení hnojiva do půdy.
Sdružené ovládání nosiče a nástavby
Na rozdíl od konkurence si Holmer vyvíjí a vyrábí vlastní kabiny. Oproti starším modelům se doznala velkého pokroku vpřed. To platí také o ovládání. Ačkoli jsou modely 585 a 435 na tom generačně stejně, liší se od sebe ovládáním. Zatímco u většího modelu je přítomno v kabině ovládání zvlášť pro podvozek a pro nástavbu, u modelu 435 je ovládání sloučeno do jednoho 12,1palcového dotykového terminálu EasyTouch. Přes něj je možné mimo jiné spravovat management zakázek, dokumentace či analyzovat kejdu v sacím potrubí a nádrži. Terminál je doplněn softwarem Isobus Task Controller, který umí komunikovat s kompatibilním softwarem v řídící jednotce nářadí/nástavby. V mnohých aplikacích je zapotřebí satelitní navádění, a tak i pro tento případ je Terra Variant vybaven předpřípravou – tím se otevírají možnosti i pro Section Control (vypínaní sekcí aplikátoru).
Ovládání funkcí nástavby a nosiče se provádí skrze multifunkční joystick a otočné ovladače na ovládacím panelu. Výbavou na přání je pak systém souvraťové automatiky TerraControl, jenž provede automatickou otočku i s přizvednutím připojeného nástroje pro aplikaci/zapravení hnojiva, změnu způsobu řízení náprav, změnu otáček motoru či aktivaci/deaktivaci čerpadla.
„Komfort v kabině je lepší, stejně jako ovládání, které se provádí jen přes joystick“
První Holmer Terra Variant 435 debutoval na mezinárodním veletrhu Agritechnica v Hannoveru v roce 2017. Nyní se první kus dostal i na území České republiky a ihned se zapojil do jarních prací. Sice zemědělce letos mokro příliš netrápí, mohou si během roku stroj vyzkoušet přímo ve svých podmínkách, neboť společnost Holmer CZ, s.r.o., která je akreditovaným dovozcem strojů tohoto bavorského výrobce, jej má v předváděcí flotile. Stroj jsme zastihli při zkoušce v červnu u dlouholetého uživatele strojů Holmer, který momentálně testuje nové možnosti aplikace. „Komfort v kabině je lepší, stejně jako ovládání, které se provádí jen přes joystick. Oceňuji také velmi dobrou obratnost na souvrati a lepší umístění vzduchového filtru (vzduchový filtr se u starších modelů nacházel na pravé straně před předním kolem, nyní se přesunul nad chladiče dopředu. Je tak stejně jako motor, mimo dosah prašného prostředí, pozn. redakce),“ řekl nám pan Michal Kučera, jinak obsluhující starší stroje téže značky. Kabina není přímo odpružená, ale hydrodynamicky uložena ve čtyřech bodech. Komfortu tradičně přispívá aktivní sedadlo Grammer a samotná koncepce - kabina a motor uložený před nápravou.