Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 28.11. – svátek slaví René

Motory DEUTZ v souladu s emisními normami a nástup elektrifikace

Zveřejněno: 22. 4. 2020

Jako firma PRO MOTOR Servis CZ s.r.o. působíme na Českém a Slovenském trhu v oblasti servisu, oprav a dodávek náhradních dílů pro motory DEUTZ jíž od roku 1996. Oficiální servisní zastoupení pro Českou republiku jsme získali od 1. 1. 2012 a od 1. 1. 2020 jsme dostali i servisní zastoupení pro Slovenskou republiku, kde začínáme budovat naši servisní síť.

Pro plně elektrický Manitou MT 1135 se používá 360V elektrický systém a 60kW elektromotor

Emisní směrnice udávají tempo ve vývoji motorů. V Evropě je platná norma Stage V, v současné době nejpřísnější pravidla pro oblast mimo pozemní komunikace. Pro splnění tohoto požadavku vyžadují mobilní pracovní stroje, jako jsou bagry, traktory nebo vysokozdvižné vozíky v EU, vysoce rozvinuté pohonné systémy s nejnovější následnou úpravou výfukových plynů. Zejména použití takzvaných systémů SCR a filtrů pevných částic (DPF) vyžaduje důkladné know-how, pokud jde o pohon a příslušné aplikace.

Kolínská společnost byla prvním výrobcem na světě, který splnil EU normu Stage V. To znamená, že DEUTZ je již vybaven progresivní regulací emisí na mezinárodních trzích. Například v Jižní Koreji nebo Japonsku by měly být právní předpisy o emisích sladěny s EU Stage V. V Indii bude představena etapa V 1. dubna 2024 a v Číně bude zavedena „Čína IV – Emisní legislativa mimo pozemní komunikace“. Zejména jsou výrazně sníženy mezní hodnoty oxidu dusíku a pevných částic. Zavedení dodatečného limitu pro množství pevných částic také vyžaduje použití filtru pevných částic.

DEUTZ přebírá související odpovědnost: Abychom více propojili aspekty udržitelnosti s podnikovou strategií a mohli jsme tak vzít v úvahu holistický pohled na výkonnost skupiny tím, že vezmeme v úvahu nefinanční problémy, přijali jsme strategii udržitelnosti, která platí v celé skupině DEUTZ AG. Naše tvrzení o dosažení hospodářského úspěchu v souladu s převzetím sociální, podnikatelské a ekologické odpovědnosti se odráží v jejich hlavní zásadě „převzetí odpovědnosti“. V rámci nové strategie udržitelnosti stanovil DEUTZ pro rok 2023 různé cíle – například s ohledem na snižování emisí ze svých zařízení nebo angažovanost a schopnost svých zaměstnanců. Celkově tyto cíle představují „DEUTZ Sustainability Vision 2023“. Kde se jedná převážně o podíl elektrifikace E-DEUTZ až o 10 % a snížení CO2 až o 20 %.

Zejména u elektrických motorů čelí vývojoví inženýři výzvě přizpůsobit jednotlivé komponenty požadavkům příslušného zařízení. Instalační prostor, hmotnost, profil zatížení, teplota nebo mechanické namáhání jsou velmi odlišné, zejména v oblasti mimo pozemní komunikace. Například provozní podmínky v aplikacích rypadla, vysokozdvižného vozíku nebo traktoru se zásadně liší. K integraci pohonného systému je zapotřebí důkladná odbornost v oblasti vývoje. Kromě samotné jednotky nabízí DEUTZ svým zákazníkům také vývojové služby související se systémovou integrací.

U hybridní varianty spolupracuje dieselový motor TCD 2.2 o výkonu 55 kW s 20kW elektromotorem
U hybridní varianty spolupracuje dieselový motor TCD 2.2 o výkonu 55 kW s 20kW elektromotorem

Základem je tzv. Modulární „DEUTZ Advanced Configurator“. Celkový systém není navržen na základě konkrétního motoru, ale spíše se zaměřuje na požadavky zákazníka – počínaje příslušným strojem, požadovaným výkonem motoru a požadovaným emisním standardem. Výsledkem je výběr z modulárního systému: nafta, plyn, hybrid nebo plně elektrický. Poté lze přizpůsobit další komponenty. Zejména musí být kapacita a geometrie baterie přesně přizpůsobena aplikaci. Takzvané „sestavy“ doplňují konfiguraci tak, aby splnily extrémní provozní podmínky. Zde se plánují chladicí sestavy, protiprachové sestavy nebo specifické sestavy pro zemědělské aplikace.

Jedna výhoda modulární koncepce: přizpůsobeny jsou pouze relevantní komponenty nebo moduly, které podléhají technologickému rozvoji – ne celý systém. Tak může DEUTZ rychle a pružně reagovat na technologický vývoj, což také výrazně zkracuje „čas pro uvedení na trh“.

Teleskopický nakladač: diesel, hybrid nebo plně elektrický

Prvním zákazníkem, který integroval kvůli elektrifikaci hnacího ústrojí systémů E-DEUTZ, je Manitou, přední světový výrobce teleskopických manipulátorů. Teleskopický nakladač Manitou MT 1335 má obvykle dieselový motor DEUTZ TCD 3.6 o výkonu 75 kW. Během pouhých šesti měsíců vybavili inženýři E-DEUTZ dva prototypové modely – každý s hybridním a plně elektrickým pohonem. Pro plně elektrický Manitou MT 1135 se používá 360V elektrický systém a 60kW elektromotor. Baterie s velkorysou kapacitou 30 kWh poskytuje potřebnou energii. U hybridní varianty byl TCD 3.6 nahrazen menším TCD 2.2 s výkonem 55 kW plus 20kW elektromotorem.

Počáteční jízdní testy ukázaly, že stroje E-DEUTZ nejsou nijak výkonnější a dynamičtější než verze s čistě naftovým pohonem. Výhodou je spotřeba hybridního pohonu v typické aplikaci teleskopického nakladače až 15 procent. Plně elektrická varianta nabízí velký potenciál, zejména na pozadí problémů se znečištěním ovzduší v metropolitních oblastech, protože umožňuje provoz bez lokálních emisí. Kromě toho, že zcela odpadají výfukové plyny, jsou také výrazně sníženy emise hluku.

DEUTZ prokázal, že integrace elektrických pohonů do stavebních strojů je rychlá a efektivní. DEUTZ radí svým zákazníkům v oblasti elektrifikace od prvního konceptu až po sériovou výrobu. Modulární „Advanced Configurator“ zajišťuje maximální flexibilitu a řešení šitá na míru. Jednotlivé komponenty E-DEUTZ musí být přesně přizpůsobeny požadavkům příslušného stroje – zejména kapacitě a geometrii baterie.

Autor: pm1)
Foto: DEUTZ

1) čerpáno z materiálů DEUTZ