Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 23.11. – svátek slaví Klement

Novela zákona počítá s ukončením jedné z výhod pro tzv. tatraktory

Zveřejněno: 16. 7. 2019

V mezirezortním řízení se nyní nachází novela zákona o silniční dopravě, která by měla ukončit jednu z výhod v oblasti provozu nákladních automobilů, které jsou homologovány jako traktor. Zpřísní se také pokuty za nedodržování přestávek. Úprava zákonů by měla platit od května roku 2020.

Tatra Agrotahač Phoenix.

Od půlky tohoto desetiletí se začala na silnicích a polích hojně objevovat vozidla, u nichž zlidovělo označení tatraktor či trucktor. Jedná se o vozidla, která na první pohled vypadají jako nákladní automobily, jsou ale homologována jako traktor. Tato homologace u tohoto typu vozidla přináší provozovateli řadu výhod a prvotní myšlenkou bylo nabídnout takové vozidlo zemědělcům.

Vůz s homologací traktor umožňuje jezdit se spotřebou běžnou u nákladních automobilů. Kupující může na pořízení vozidla čerpat dotace, majitel zase tankovat zelenou naftu. K řízení navíc není potřeba řidičské oprávnění na nákladní automobil, ale jen na traktor (může se tedy řídit od 17 let). Vozy též nemají tachograf, řidič nemusí dodržovat bezpečnostní přestávky ani platit silniční daň. Na technickou kontrolu jezdí jen jednou za čtyři roky, pojištění je nižší a neplatí pro ně zákaz vjezdu nákladních automobilů.

V roce 2014 uvedla na trh česká automobilka Tatra svůj upravený Phoenix pro provoz v zemědělství a právě s homologací traktor. Na českém trhu se poté objevily i vozy značek Iveco či Mercedes-Benz - také s homologací traktor. Správný vůz pro provoz v zemědělství by měl mít alespoň široké pneumatiky, prodávají se i tahače se zadním závěsem pro připojení zemědělského nářadí – podmínkou to však není. Využívání nákladních vozidel v zemědělství má v České republice dlouholetou tradici. Ani v zahraničí to není jiné, neboť současný vývoj zemědělské dopravy si žádá rychlá a flexibilní vozidla. Připočteme-li k tomu již zmíněné výhody, takové vozidlo se zdá být opravdu významným pomocníkem pro zemědělce.

Řada firem také začala upravovat klasické nákladní automobily na traktor. „Trucktory“ se velmi rychle rozšířily i do stavebnictví nebo k autodopravcům, a to i přesto, že „trucktor“ má v některých případech omezenou rychlost, ochranný rám u kabiny, nesmí na dálnici a při jízdě nad 100 kilometrů od místa firmy pak musí řidiči dodržovat bezpečnostní přestávky. Vozy začaly jezdit tam, kde platí zákaz vjezdu nákladním automobilům atd. To se dodnes nelíbí řadě obcí a městům, která tak doplňují dopravní značení o dodatkové tabulky (že zákaz platí i pro traktory jedoucí rychlostí nad 40 kilometrů v hodině) nebo se domlouvají se zemědělskými podniky na snížení rychlosti při průjezdu obcí.

Novela zákona řeší povinné přestávky. Novela se zmiňuje o traktorech, jejichž maximální rychlost přesahuje 40 kilometrů v hodině. Ministerstvo dopravy slibuje, že bude upraven specifický režim pro silniční dopravu provozovanou zemědělskými a lesnickými traktory používanými pro zemědělské a lesnické činnosti. „Provozovatelé rychlejších traktorů tak budou odpovídat za stejný přestávkový režim jako majitelé kamionů, dokazovat to budou tachografem. U starších traktorů, které nejsou vybaveny tachografem, bude nicméně přípustné vedení záznamů ručně,“ uvádí server zdopravy.cz. Požadováno bude též, aby řidiči vozidel s největší povolenou hmotností větší než 7,5 tun při přepravě nákladu kamiony dodržovali požadavky na dobu řízení, bezpečnostních přestávek a doby odpočinku i v případě soukromých přeprav prováděných pro neobchodní účely. „Protože jde o nařízení, musejí soukromí řidiči velkých vozidel požadavky dodržovat už nyní, v zákoně ale nebyl trest. Zákon o silniční dopravě toto ustanovení implementuje a tito řidiči tak budou moci být kontrolováni a případně postihování při nedodržení těchto povinností. Jedná se o požadavky vyplývající z přímo použitelného předpisu a ČR je povinna zajistit jejich dodržování,“ uvádí server zdopravy.cz

Autor: zdopravy.cz, redakce Agroportal24h.cz
Foto: Archiv

Tématické tagy