Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Pohodlný, robustní a jednoduchý. Vylepšený Dammann poprvé v ČR

Zveřejněno: 13. 7. 2018

Dammann pro letošní rok přichystal pro své výměnné systémy Trac inovaci v podobě nové kabiny. Kromě svých předností a široké výbavy tak nabídne ještě větší komfort obsluhy. Jeden z prvních kusů již dorazil do České republiky a zájemci si jej mohou vyzkoušet.

První samojízdný postřikovač Dammann DT 2800 H S4 v České republice si mohou zájemci vyzkoušet.

Vůbec poprvé v akci si inovovaný postřikovač mohli zemědělci prohlédnout na polním dnu DLG v Německu, kde se ukázal model Dammann DT 2800 H S4, jeden ze dvou vyrobených exemplářů s novou kabinou (druhý zavítal do Polska). Ihned po skončení polního dne zamířil do České republiky, přesněji k Lošticím, kde započala jeho první zastávka v rámci celorepublikového předvádění. Na českém trhu výrobce Dammann zastupuje společnost CRS Marketing s.r.o., díky níž jsme se mohli prvního předvádění spolu se zájemci zúčastnit.

Od kutilství k profesionální výrobě postřikovačů

S výrobou postřikovačů začal v roce 1978 Herbert Dammann, zemědělec, který měl vášeň ke kutilství a úpravě strojů, které používal k hospodaření. První samojízdné postřikovače Dammann byly založeny na podvozku Mercedes-Benz Unimog a MB Trac – dodnes je výrobce schopen tyto stroje upravit k obrazu svému, tedy k využití na ochranu rostlin. Od prvopočátku tvoří výrobní program výhradně postřikovače – tažené modely a nosiče Dammann Trac, které mohou být koncipovány pouze jako postřikovač nebo výměnný systém pro použití jak v zemědělství, tak komunální sféře. Postřikovače se dodávají s objemem nádrže od 3 000 do 14 000 litrů a s pracovním záběrem ramen 15 až 39 m. Na přání je možno dodat ramena s podporou vzduchu, kdy je proud vzduchu veden uvnitř zakrytých ramen a je směrován před i za trysky. Na světě jen velmi těžko najdete dva identické stroje, protože výbava nabízená Dammannem je velmi široká a stojí na základě přání zákazníků, proto je též výroba výhradně zakázková. Dammann je dnes středním podnikem se 130 zaměstnanci. Za rok opustí výrobní prostory 300 postřikovačů, z čehož je 50 kusů samojízdných modelů. Z toho 35 % strojů je exportováno za hranice Německa. Na postřikovače Dammann můžeme narazit v Dánsku, Norsku, Maďarsku nebo v Holandsku, nechybí ani exotická místa, jako je Chile v Jižní Americe nebo Dubaj. O vysoké profesionalitě firmy Dammann svědčí fakt, že se její stroje používají i při ochraně plodin, jako jsou jahody, brambory nebo chřest, kde jsou kladeny náročné požadavky na techniku.

Postřikovač s něčím navíc

Na představeném postřikovači DT 2800 H S4 určeném k předvádění výrobce nešetřil. V podstatě disponuje veškerými novinkami představenými na loňském veletrhu Agritechnica. To mimo jiné znamená zbrusu nová kabina a veškerá výbava na ovládání ramen. Jak označení postřikovače napovídá, je osazen motorem Mercedes-Benz o výkonu 280 koňských sil.

Každý postřikovač se využívá při ochraně rostlin v různých výškách porostu a úrovně vegetace. Dammann umí vyrobit stroj s různým rozvorem, světlou výškou a rozchodem. Problém tedy nenastává ani při chemické ochraně u rostlin, jako je vzrostlá kukuřice či slunečnice. Vzduchem odpružený podvozek (může být dvounápravový nebo třínápravový) tvoří vždy všechna poháněná kola. Každé kolo je vybaveno nejnovější generací hydropohonu, přesněji hydraulickým pohonem Poclain. Podvozek je možné objednat s rychlostí 50 km/h.

Postřikovače Dammann se vyznačují jednoduchostí a dlouhou životností.
Postřikovače Dammann se vyznačují jednoduchostí a dlouhou životností.

První kus, který zavítal do ČR, je koncipován jako výměnný systém tvořený cisternovou nástavbou a postřikovacími rameny. Pozná se jednoduše díky prostoru pro umístění odstavných nohou. Nosič se pak může využít například v kombinaci s rozmetadlem průmyslových hnojiv Güstrower – to je jedna z výhod stroje Dammann Trac. V případě, že je u konce životnost nádrže, může ji majitel vyměnit za novou a podvozek zanechat. Robustní konstrukce stroje je koncipována na velký výkon a dlouhou životnost.

Jelikož Dammann dává důraz na jednoduchost, i systém na výměnu nástaveb je proveden tak, aby jej zvládl obsluhovat jeden člověk v polních podmínkách. Dammann Trac na svých bedrech může nést nádrž o objemu 4 000 až 7 000 litrů – ve skutečnosti má ale vždy o 10 % objemu více. Předvedený stroj měl objem nádrže 6 000 litrů + 10 % navíc (600 litrů) a ještě separátní nádrž na čistou vodu o objemu 500 litrů.

Vyrovnávání ramen všemi směry

Předvedený postřikovač měl ramena o pracovním záběru 30 metrů. S rameny se váže funkce, se kterou se Dammann pyšní, a sice možnost naklánět ramena nejen nahoru, ale také separátně – tzv. negativně dolů a pozitivně, a to ještě k tomu každá část ramena nezávisle na sobě. Proto dokážou zareagovat na jakýkoliv terén díky senzorům, ultrazvukům snímající skutečnou výšku, na každé straně ramena. Co se týče trysek, k mání je několik druhů držáků a vzdáleností, prezentovaný stroj měl tandemové držáky vzdálené 50 cm od sebe. Díky zařízení Nocton je v ramenech udržován stále stejný tlak bez ohledu na to, kolik trysek je právě otevřeno. Ramena lze rozdělit od 7 do 18 sekcí, přičemž vypínat lze i jednotlivé trysky pro ještě přesnější cílenou aplikaci postřiku. Z osvětlení je na výběr jak standardní, tak LED technologie, přičemž lze osvětlit i jednotlivé trysky.

Vnitřní část ramen je vyrobena z oceli, ale vnější část z hliníku. Ocel byla zvolena proto, aby se těžiště nacházelo co nejblíže k ose postřikovače. Aplikační ramena nejsou umístěna na paralelogramu, ale na nosníku, respektive zdvihu. Dammann uvádí, že tento systém je oproti paralelogramu lepší v tom, že zabírá méně místa a je umístěn blíže ke stroji, nápravě, což přispívá k lepšímu těžišti. Jak je řešeno jednoduše ovládání celého stroje, je tak řešeno i vedení veškerých hadic, aby bylo co pokud možná nejkratší.

Dammann sází na léta osvědčené jednoduché zavěšení ramen.
Dammann sází na léta osvědčené jednoduché zavěšení ramen.

Postřikovač byl vybaven 60litrovým míchacím centrem, které je komfortně pneumaticky sklopné. Mezi další zajímavou výbavu patřil indikátor PH, jenž měří aktuální PH hodnotu vody. Vpravo od indikátoru byl umístěn automatický čistící systém. Postřikovač lze vybavit základním čerpadlem o výkonu 320 l/min, za příplatek pak 500 l/min a výše. Pro rychlé plnění postřikovače se nasávání provádí za pomocí dvoupalcového systému. K rychlému plnění postřikovače může dopomáhat tzv. injektor, v případě použití čerpadla o výkonu 500 l/min, činí rázem výkon plnění 810 l/min.

Nová kabina s prakticky rozvrženým a jednoduchým ovládáním

Od nynějška jsou samojízdné výměnné nosiče, respektive postřikovače k dostání s novou kabinou, která se vyznačuje oproti předchozí verzi větší prosklenou plochou pro lepší výhled ven. Při navrhování nové kabiny byl kladen důraz na ergonomii a rozvržení ovládání. Kabina samozřejmě plní nejpřísnější normy ohledně ochrany proti vniknutí škodlivých látek do kabiny během aplikace postřiku. Přetlaková kabina disponuje aktivními uhlíkovými filtry, klimatizací, odpruženým sedadlem s opěrkou hlavy a nastavitelným sloupkem řízení. Interiéru vévodí nová dvanáctipalcová dotyková obrazovka. Umístění obslužného terminálu na sedadle řidiče je navrženo tak, aby jej řidič mohl snadno ovládat bez omezení na viditelnost. Také držáky nápojů a úložné prostory jsou snadno přístupné ze sedadla řidiče.

Interiér je střižen do jednoduchého stylu. Sloupek řízení, loketní opěrka a 12palcový terminál.
Interiér je střižen do jednoduchého stylu. Sloupek řízení, loketní opěrka a 12palcový terminál.
Autor: Milan Jedlička
Foto: Milan Jedlička, Věra Hejhálková, DiS.

Tématické tagy