Hardi, dceřiná značka koncernu Exel Industries, do konce roku 2020 zredukuje počet továren na čtyři (pro tažené, samojízdné postřikovače a rosiče), v nichž míní zvýšit objem produkce a standardizovat nabízený sortiment. V oblasti elektroniky, kamerových systémů a navádění se bude Hardi spoléhat na nově vzniklou divizi Exxact Robotics specializovanou na vývoj precizních systémů. Prvním taženým postřikovačem plnícím požadavky budoucnosti a disponujícím novým produktovým designem Hardi, se stal model Aeon Centura Line. Jde o to nejlepší, co nyní tato dánská společnost dokáže v dané kategorii strojů nabídnout. Vyhoví tím moderním zemědělcům, kteří od postřikovačů vyžadují přesnou aplikaci postřiku, špičkový aplikační systém, řízení sekcí a trysek, maximální stabilitu ramen a pohodlné čištění postřikovače. Neznamená to však, že by se Aeon stal jediným nabízeným modelem. Ba naopak, obohatí již vyráběnou řadu tažených postřikovačů Commander a Navigator.
Lepší ve všech ohledech
Aeon je ve srovnání s ostatními postřikovači delší, nižší a má větší světlou výšku. Příznivý poměr šířky k délce umožňuje používat ramena i s větším pracovním záběrem. Pro stabilitu ramene výložníku ParaLift a za účelem většího pohodlí v pracovním i přepravním režimu postřikovače bylo do středu nápravy přidáno hydraulické odpružení. Výložník ramene je možné, kvůli bezpečnosti, během přepravy uzamknout skrze elektronický zámek. Odpružená oj je schopna minimalizovat negativní pohyby přenášené na traktor. Díky nízkému těžišti a progresivnímu hydraulickému odpružení zůstává postřikovač stabilní i při vyšších pracovních rychlostech. Tato vlastnost bude podle výrobce v budoucnu stále důležitější. Kromě toho konstruktéři zrychlili systém plnění nádrže a optimalizovali manévrování. Blatníky se otáčí spolu s koly, takže nedochází ke znečištění trysek odlétajícím blátem. Náprava ComfortTrack, jejíž rozchod lze nastavit v rozmezí od 1,8 m do 2,25 m, je řiditelná, a během otáčení tak následuje stopu traktoru, čímž snižuje riziko poškození porostu během aplikace a v neposlední řadě usnadňuje parkování (poloměru otáčení je 6,3 m).
Aeon bude vyráběn ve dvou provedeních šasi, z nichž první nabídne nádrž o objemu 4200 - 5200 l a druhé nádrž o objemu 6200 – 7200 l. Na veletrhu Agritechnica byl vystaven model s nádrží o objemu 5 200 litrů. Aeon byl vybaven známým ramenem Delta Force, jež je k dostání s pracovním záběrem od 24 do 39 metrů (se systémem ovládání trysek AutoNozzleControl). Nádrž, posazena mezi zadními koly, je složena ze dvou tzv. RinseTank proplachovacích nádrží, zajišťujícími rovnoměrné rozložení hmotnosti na obou stranách postřikovače. Nádrži díky originální konstrukci nevadí ani vysoká pojezdová rychlost. Na pravé straně postřikovače se nachází zóna TechZone, jež je zcela chráněna víkem. Pod ním se nachází dobře přístupné elektromagnetické ventily, přičemž jejich údržba a servis by neměly být nijak problematické. Na levé straně postřikovače, v zóně WorkZone, se nachází terminál FluidBox 8000, který umožňuje ovládání funkcí postřikovače, ale i dálkovou regulaci cirkulačního systému tekutin během aplikace. Plnění nádrže a samotný postřik obstarává pístovo-membránové čerpadlo s průtokem 334 l/min. K dispozici je též samostatné míchací čerpadlo. Jelikož jde o pracovní zónu, je zde kladen velký důraz na bezpečnost, čistotu prostředí a manipulaci s chemikáliemi. Nachází se zde i úložný prostor. Celá zóna je osvětlována výkonným LED osvětlením. Plnění, míchání a čištění je plně automatické. Poslední jmenovanou činnost pak ještě usnadňuje hladký povrch všech důležitých částí postřikovače. S ohledem na bezpečnost a pohodlí je přístup do hlavní nádrže zajištěn z velké plošiny se zabudovaným skládacím žebříkem.
Hardi Aeon standardně disponuje novou hardwarovou počítačovou platformou SmartCom, která zrychluje řešení případných problémů spojených s postřikovačem. Platforma vznikla ve spolupráci se společností Bosch Telematics a dokáže zajistit data o dlouhodobém technickém stavu postřikovače a zprostředkovat vzdálenou diagnostiku. Postřikovač se ovládá přes jakýkoliv ISOBUS terminál nebo přes dvanáctipalcový terminál HC 9700 umístěný v kabině traktoru.
Vývoj postřikovače trval tři a půl roku. Letos je v plánu výroba šesti kusů, k jejichž testování dojde v průběhu příštího jara. Na podzim roku 2020 bude zahájena sériová výroba.