Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

Cisterna X-TREM, chlouba Joskinu, je nahrazena druhou generací a opět posouvá hranici možného

Zveřejněno: 21. 10. 2019

Vlajková loď belgického výrobce Joskin byla aktuálně inovována. Nová cisterna X-TREM2 nahradí dosavadní X-TREM. Premiéru bude mít na mezinárodním zemědělském veletrhu Agritechnica 2019 v Hannoveru.

Joskin X-TREM2

První cisterny X-TREM se představily v roce 2010 a odborná veřejnost je vnímala jako malou revoluci v zemědělském světě. Poprvé mohli zemědělci provozovat cisternu s velkokapacitní nádrží, dobrou manévrovatelností a se širokými koly pro ochranu půdy. Nádrž byla umístěna na nezávislém podvozku s důmyslným zúžením. Bylo tedy možné namontovat kola o šířce 850 mm, aniž by se omezil úhel natočení řídicí nápravy a překročila celková šířka 3 m (2,9 m u kol 800/60R32 nebo 3 m u kol 850/50R30,5). Joskin tak poprvé posunul hranice toho, co bylo možné. Potenciál cisterny však zvyšovala i další výbava – odpružení, hydropneumatická oj, zadní závěs Heavy Duty atd.

Druhá generace si podle výrobce zachovává stejné kvality. Nová generace X-TREM2 nově vychází z cisteren řady Volumetra – bude používat stejný podvozek. Toto řešení umožňuje následující - podvozek se šířkou 900 mm vpředu se dozadu zmenšuje na 600 mm (namísto 760 mm). Aby bylo možné tuto koncepci využít naplno, Joskin nabídne dvě verze cisterny X-TREM2 – D a XT. První typ bude kompatibilní se standardními koly 800/60R32, zatímco druhá kategorie může být vybavena standardními koly s větším průměrem (Ø 1 896 mm x 925 mm). Tyto dvě verze budou k dispozici se třemi různými kapacitami nádrží: 16 000 l, 18 000 l a 20 000 l.

Díky vyšší kontaktní ploše mezi zemí a pneumatikami je hmotnost cisterny ještě lépe rozložena. V důsledku toho jsou stopy od kol méně hluboké. Kompaktní konstrukce díky integrovanému podvozku poskytuje velmi nízké těžiště. Tato vlastnost usnadňuje práci s širokými aplikačními rameny a také poskytuje vyšší jízdní komfort a stabilitu. Joskin připomíná, že tato vlastnost do velké míry přispěla k vítězství Volumetry v soutěži Stroj roku 2017.

Inovace najdeme i v pojezdovém ústrojí. Nyní budou všechny modely vybaveny systémem Hydro-Pendul, jehož princip fungování se osvědčuje ve sklápěcích návěsech. Tento typ odpružení umožňuje lepší kopírování povrchu a usnadňuje údržbu. Přepracování se dočkala i přední náprava, oj a úhel řízení.

Cisterny bude možné vybavit různými druhy čerpadel, které budou integrovány do oje. Boxy pro elektroniku a hydrauliku jsou umístěny v zadní části cisterny. Příslušenství k cisterně se nyní bude připojovat přes tříbodový závěs (dříve byl čtyřbodový).

Joskin na veletrhu Agritechnica 2019 představí X-TREM2 18000 XT s čerpadlem Vogelsang VX186-368QD ve spojení s aplikátorem SOLODISC XXL (44 disků).

Autor: Milan Jedlička
Foto: Joskin