Dnes je 10.10. – svátek slaví Marina

Finové hledají lepší způsob odklízení sněhu z letištní dráhy. Pomohou autonomní soupravy

Zveřejněno: 14. 5. 2019

Automatické robotické vysavače a sekačky na trávu jsou již realitou, ale může být použita stejná myšlenka na odklízení sněhu z letiště? Na tuto otázku našlo odpověď pět finských firem a v rámci unikátního projektu Runway Snowbot představují autonomní soupravy na odklízení sněhu v severských klimatických podmínkách.

Autonomní souprava na odklízení sněhu z letištní dráhy v rámci projektu Runway Snowbot

Pět finských firem – Finavia, Valtra, Neste, Nokian Tyres a Vammas pracují na společném projektu, jenž má za cíl najít nový nebo vylepšený způsob odklízení sněhu z letištní dráhy v severských podmínkách. Testování proběhlo na nejsevernějším letišti Evropské unie. Dva traktory Valtra T254 Versu s technikou na odklízení sněhu autonomně vyčistily dráhu letiště Ivalo ve finském Laponsku.

Zima je ve Finsku dlouhá, mnoho částí země je pod sněhem 150 až 200 dní v roce. Na letištích ale musejí na dráze vytvořit letní podmínky, i když je zima, což je samozřejmě velmi náročné. Proto Finové hledají stále nové možnosti, co se týče odklízení sněhu. V rámci projektu Runway Snowbot se spojily firmy, které mají zkušenosti se severskými klimatickými podmínkami.

Valtra již několik let pracuje na traktorech s automatickým řízením. Pro projekt Valtra poskytla dva traktory se systémem Valtra SmartTouch, který nabízí automatické navádění s přesností na centimetry, řízení Isobus a technologii potřebnou pro řízené čištění předdefinovaných tras. Traktory Valtra byly, jak jinak, než obuty do pneumatik od výrobce Nokian. Ten nabídl první zimní pneumatiku na světě pro traktory - Nokian Hakkapeliitta TRI. Pneumatiky Nokian se již osvědčily, neboť Valtra s těmito pneumatikami stanovila rychlostní rekord. Vyznačují se nízkým valivým odporem, jsou předurčeny pro provoz v zimním období a nevadí jim ani asfalt.

Stroje tankovaly naftu upravenou společností Neste, což je největší světový výrobce obnovitelných paliv. Právě Neste MY Renewable Diesel s přibližně o 90 % nižšími emisemi CO2 byl ideální pro projekt.

Testy provedené v zimě 2018–2019 se ukázaly jako úspěšné pro všechny zúčastněné strany. Přestože projekt ještě není zcela připraven na komerční realizaci, připravuje půdu pro nový způsob myšlení. Vyzkoušený způsob odklízení sněhu je podle firem bezpečnější, udržitelnější a ekonomičtější.

Traktory jsou zajímavou alternativou pro letištní flotily, kde je dostatečná pracovní šířka 4,5 metru. Traktory jsou podstatně méně nákladné než nákladní automobily a mnohem univerzálnější, protože mohou být použity pro jiné úkoly, jako je například údržba travnatých ploch během léta.

Traktory Valtra používaly k odklízení sněhu stroje od firmy Fortbrand Services, která je výhradním celosvětovým distributorem širokého spektra multifunkčních unikátních zařízení VAMMAS pro odklízení sněhu z letišť a údržbu areálů.

Celou myšlenku pomáhala zrealizovat společnost Finavia, která je zodpovědná za údržbu 21 letišť ve Finsku.

Přečtěte si také

Autor: Milan Jedlička
Foto: Valtra

Tématické tagy