Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 23.11. – svátek slaví Klement

Horsch naživo ukázal své nejlepší postřikovače. Nechyběl prototyp měnící rozchod kol i světlou výšku

Zveřejněno: 9. 8. 2021

Cílem postřikovačů Horsch Leeb je aplikovat chemii ve správný čas, v požadovaném množství a pouze tam, kde je to potřeba. K tomu využívají osvědčené i nové technologie, které byly prezentovány firmou LUKROM, spol. s r.o. na nedávném polním předvádění.

Firma LUKROM, spol. s r.o. v červnu uspořádala předvádění postřikové techniky Horsch. V Senici na Hané byly k vidění postřikovače HORSCH Leeb v taženém i samojízdném provedení. Zdroj foto - Jan Urban

Firma Lukrom v červnu uspořádala předvádění postřikové techniky HORSCH. Praktické ukázky se uskutečnily na různých místech, redakce Agroportal24h.cz se zúčastnila předvádění u Senice na Hané. Návštěvníky přivítal Petr Kachník, vedoucí projektu Horsch ve firmě LUKROM, spol. s r.o. a Filip Balderman, obchodní zástupce firmy HORSCH Maschinen GmbH.

Tažené postřikovače se představily v agregaci s traktory JCB Fastrac. Šlo o nejnovější generaci traktorů Fastrac s inovovanými nápravami a výkonným hydraulickým systémem. Podle Kachníka je Fastrac ideálním strojem pro práci s taženým postřikovačem. Výhodu vidí v řiditelné přední i zadní nápravě. Pokud má řiditelnou nápravu i postřikovač, chová se souprava na poli jako samojízdný postřikovač a netvoří zbytečně koleje navíc. Traktory a samojízdné modely postřikovačů využívaly běžně dostupné navigační systémy na trhu.

Vstupní model do postřikové techniky Horsch

Prvním představeným zástupcem tažených postřikovačů byl model HORSCH Leeb 4 AX. Jde o vstupní model do portfolia techniky pro ochranu rostlin firmy Horsch. Jedná se také o nejnovější přírůstek v kategorii tažených postřikovačů s minimem elektroniky, jednoduchým provedením, ovládáním a vybavením. Postřikovač je zatím k dispozici pouze v jedné variantě – s plastovou nádrží o objemu 4 000 l, s proplachovou nádrží o objemu 400 l a postřikovacími rameny s pracovním záběrem 18 až 30 m.

HORSCH Leeb 4 AX – nejnovější přírůstek v kategorii tažených postřikovačů s minimem elektroniky, jednoduchým provedením, ovládáním a vybavením. Zdroj foto - Milan Jedlička
HORSCH Leeb 4 AX – nejnovější přírůstek v kategorii tažených postřikovačů s minimem elektroniky, jednoduchým provedením, ovládáním a vybavením. Zdroj foto - Milan Jedlička

V oji postřikovače jsou umístěná čerpadla. Základní písto-membránové čerpadlo má výkon 270 l/min, na přání pak 400 l/min. Pohon čerpadel je zajištěn mechanicky kardanovou hřídelí. Hydraulické funkce jsou ovládány přes okruh traktoru. Již ve standardní výbavě umí postřikovač pracovat s Load Sensing systémem traktoru – v případě hydraulického pohonu čerpadla je možné za pomoci mírného zvýšení volnoběžných otáček traktoru provozovat čerpadlo na plný výkon. Takto lze při plnění postřikovače snížit spotřebu paliva.

Ovládací část postřikovače Leeb 6 LT už nemusí mechanická, vše může být řízeno elektronicky. Přes terminál umístěný v kabině traktoru nebo v naplavovací oblasti lze ovládat veškeré funkce, nastavovat konkrétní množství plnění, načítat konkrétní pole či plochu. Zdroj foto - Milan Jedlička
Ovládací část postřikovače Leeb 6 LT už nemusí mechanická, vše může být řízeno elektronicky. Přes terminál umístěný v kabině traktoru nebo v naplavovací oblasti lze ovládat veškeré funkce, nastavovat konkrétní množství plnění, načítat konkrétní pole či plochu. Zdroj foto - Milan Jedlička

Ovládání jak výtlačné, tak sací strany postřikovače se provádí mechanickými kohouty. Umístěné jsou v ovládací části, která je, spolu se sacím a tlakovým filtrem a připojovací koncovkou, přístupná z přední části stroje. Naplavovací šachta je v plastovém provedení o objemu 36 l a nabízí různé funkce: používat je možné oplachové a rozpouštěcí trysky či výplach kanystru, a to nezávisle na sobě. Postřikovač může být vybaven buď mechanickým nebo digitálním hladinoznakem.

Nejpokročilejší provedení aktivního systému řízení ramen BoomControl PRO Plus dokáže ramena (a dílčí záběry) nezávisle na sobě naklonit, tím je zajištěno dokonalé kopírování terénu a držení ramen na nastavené výšce. Zdroj foto - Milan Jedlička
Nejpokročilejší provedení aktivního systému řízení ramen BoomControl PRO Plus dokáže ramena (a dílčí záběry) nezávisle na sobě naklonit, tím je zajištěno dokonalé kopírování terénu a držení ramen na nastavené výšce. Zdroj foto - Milan Jedlička

Postřikovač využívá základní systém čištění. Standardní způsob oplachu u podobných postřikovačů na trhu funguje tak, že postřikovacím čerpadlem je čerpána voda do celého potrubního systému postřikovače – oplachují se trysky, filtry apod. Nakonec se oplachová tekutina (zředěná jícha) dostane do hlavní nádrže. Jakmile se postřikovač pročistí, je tekutina vytlačena skrze trysky ven nebo vypuštěna. Firma Horsch čištění vylepšila a ke svým postřikovačům nabízí systém Eco ProfiClean doplněný o další odstředivé čerpadlo sloužící pouze k čerpání čisté vody do potrubního systému. Postřikové čerpadlo pak vodu nasává a tím vytlačuje zbylou jíchu skrze trysky z potrubního systému. Obsluha si může zvolit čištění pouze nádrže nebo celého postřikovače.

Proporcionální natáčení oje zajišťuje stabilitu postřikovače

Vedení stopy postřikovače za traktorem zajišťuje oj. Natáčení oje není na rozdíl od konkurence řešeno mechanickým táhlem. Řízení oje zabezpečuje gyroskop umístěný na traktoru. Snímá natočení traktoru a oj se proporcionálně (pomalu/rychle) natáčí podle toho, jak ostře traktor zatáčí. Díky tomu nedochází k náhlé změně polohy těžiště a stroj je stabilní. Podvozek postřikovače využívá robustní BPW nápravu v neodpruženém provedení. Náprava má mechanicky nastavitelný rozchod kol, a to plynule v rozmezí 150 až 225 cm. Za pomocí rychloupínacího mechanismu lze po centimetrech nastavit rozchod nápravy podle potřeby. Z hlediska konstrukce má postřikovač těžiště velmi nízko, což zabezpečuje klidné chování stroje při vyšších pojezdových rychlostech.

Různá provedení aktivního systému řízení ramen

Nejvíce impulzů na rozpohybování ramen pochází od podvozku (u taženého i samojízdného postřikovače). Rázy se přenáší přes závěs a mechanickou vazbu. To se různí výrobci snaží eliminovat implementací různých druhů tlumicích systémů. Horsch se vydal jinou cestou a u svých strojů zrušil celou mechanickou vazbu. Postřikovače mají jen jeden středový závěs (bod), gyroskop a vzduchové válce pro zajištění stability ramen.

Během představení modelu Leeb 6 LT byl zmíněn pulzní systém trysek, který nalezne uplatnění při práci na nepravidelném pozemku nebo na pozemku s větším množstvím překážek. Zdroj foto - Milan Jedlička
Během představení modelu Leeb 6 LT byl zmíněn pulzní systém trysek, který nalezne uplatnění při práci na nepravidelném pozemku nebo na pozemku s větším množstvím překážek. Zdroj foto - Milan Jedlička

Firmu Horsch od konkurence odlišuje také aktivní systém řízení ramen BoomControl. Tímto systémem jsou vybaveny všechny postřikovače Leeb nehledě na výbavu nebo provedení. Základní provedení tohoto systému umí přizpůsobovat ramena v jedné úrovni po celém pracovním záběru. Uplatní se především na rovinatých pozemcích. Na konci ramen se nachází senzory hlídající výšku a naklápění. Provedení BoomControl PRO navíc obsahuje na každé straně ramene hydraulickou pístnici. Ramena je možné i přizvednout a vychýlit do negativních úhlů. Nejpokročilejší provedení BoomControl PROPlus dokáže ramena (a dílčí záběry) nezávisle na sobě naklonit, tím je zajištěno dokonalé kopírování terénu a držení ramen na nastavené výšce. Systém BoomControl ke své činnosti využívá senzory a gyroskop sledující polohu postřikovače. Zjištěné informace přebírá výpočetní technika, která se skrývá ve středu ramen. Hydraulická nebo pneumatická pístnice pak pohybuje s ramenem.

Horsch u svých strojů zrušil celou mechanickou vazbu. Postřikovače mají jen jeden středový závěs (bod), gyroskop a vzduchové válce pro zajištění stability ramen.     Zdroj foto - Milan Jedlička
Horsch u svých strojů zrušil celou mechanickou vazbu. Postřikovače mají jen jeden středový závěs (bod), gyroskop a vzduchové válce pro zajištění stability ramen. Zdroj foto - Milan Jedlička

Hi-tech výbava taženého postřikovače

Po praktické ukázce postřikovače HORSCH Leeb 4 AX následovalo představení dalšího taženého modelu HORSCH Leeb 6 LT. Tento model nemá řízenou oj, ale nápravu, která může být různě odpružená.

Ovládací část postřikovače HORSCH Leeb 6 LT už nemusí být mechanická, vše může být řízeno elektronicky. Přes terminál umístěný v kabině traktoru lze ovládat veškeré funkce, nastavovat konkrétní množství plnění, načítat konkrétní pole či plochu. Systém také umí automaticky vypočítat dávku. Postřikovač byl vybaven kontinuálním čištěním CCS Pro, které umožňuje volit mezi různými čisticími programy. Hlavní postřikové odstředivé čerpadlo má výkon 600 l/min a proplachové písto-membránové 400 l/min. Čerpáním čisté vody se vytlačí veškerá jícha a nikdy nedojde k cirkulaci jíchy systémem během čištění. Celý proces čištění je automatický, jeden cyklus trvá cca 10 minut.

Naplavovací šachta může být u tohoto modelu v nerezovém provedení a má větší objem – 52 l. Blízko ní je i odkládací prostor pro kanystry s chemikáliemi.

I v pracovní pozici (zvednuté) je zajištěn přístup k naplavovací šachtě.  Zdroj foto - Milan Jedlička
I v pracovní pozici (zvednuté) je zajištěn přístup k naplavovací šachtě. Zdroj foto - Milan Jedlička

Tažené postřikovače Leeb LT jsou k dostání s objemem nádrže 4 000, 5 000 nebo 6 000 l. Nádrž je plastová, její stěny jsou hladké, takže nedochází k žádnému zachytávání látek. Nádrž v nerezovém provedení je k dispozici u modelů GS s objemem nádrže 6 000, 7 000 nebo 8 000 l. Objem nádrže 12 000 l pak nabízí top model TD s dvounápravovým podvozkem.

Postřikovače LT mohou nabídnout ramena s pracovním záběrem od 24 až do 46 m. Představený model disponoval již zmíněným aktivním řízením ramen BoomControl PRO Plus.

Regulace množství postřiku během aplikace

Během představení modelu Leeb 6 LT oba pánové zmínili i pulzní systém trysek. Každá tryska postřikovače pracuje optimálně jenom pod určitým tlakem, který je závislý na pracovní rychlosti postřikovače. Pokud se postřikovač dostává do nekomfortní oblasti trysky, nelze dosáhnout optimálního kapénkového spektra. Firma Horsch však nabízí následující řešení: jakmile tryska dosáhne určitého maxima, sepne se další větší tryska. Možností je i kombinace různých trysek.

Nová přetlaková kabina Claas disponuje nejvyšším možným stupněm ochrany před nežádoucími látkami (kategorie 4). Interiér je kompletně přepracovaný. Zdroj foto - Milan Jedlička
Nová přetlaková kabina Claas disponuje nejvyšším možným stupněm ochrany před nežádoucími látkami (kategorie 4). Interiér je kompletně přepracovaný. Zdroj foto - Milan Jedlička

Pulzní systém nalezne uplatnění při práci na nepravidelném pozemku nebo na pozemku s větším množstvím překážek. Systém nabízí tři hlavní výhody. Nejpodstatnější výhodou je, že zajišťuje při jakékoliv pracovní rychlosti stejný tlak v systému postřikovače. Obsluha si může nastavit tlak v závislosti na používané trysce. Tryska je pomocí elektroventilu zavírána/otevírána a dokáže regulovat množství postřiku. Systém také dokáže tvořit jemné kapky (pro lepší pokryvnost) a kapky odolné proti úletu a výparu. Druhá výhoda se projeví při objíždění překážek na poli. Pokud se s postřikovačem objíždí například sloup, vnitřní část ramen jede pomaleji (aplikuje se více postřiku, porost je spálený), vnější část ramen zase jede rychleji (porost není dostatečně ošetřen). Systém toto eliminuje díky regulaci kompenzaci dávky v rámci záběru ramen při objíždění překážek – ve vnitřní části ramen se trysky zavírají více (dávka postřiku je menší) kdež to na vnější části ramen se trysky otevírají více. Třetí výhoda systému se projeví při práci v tzv. precizním zemědělství – při variabilní aplikaci. Pulzní systém umožňuje aplikovat postřik v různých dávkách během jednoho přejezdu – levá strana ramen aplikuje například 80 l, prostřední část ramen 100 l a pravá strana ramen 150 l. Tématem do budoucna je pak pásový postřik.

Ideální rozložení hmotnosti u samojízdného postřikovače

Po tažených postřikovačích se představil samojízdný model HORSCH Leeb 6.300 PT s pracovním záběrem ramen 24 m a nádrží o objemu 6 000 l (k dispozici je i nádrž na 8 000 l). Postřikovač disponoval variabilní změnou světlé výšky od 105 do 135 cm.

Samojízdný model Leeb 6.300 PT (vlevo) a prototyp Leeb 6.300 VN (vpravo) s nastavitelným rozchodem kol a světlou výškou. Zdroj foto - Jan Urban
Samojízdný model Leeb 6.300 PT (vlevo) a prototyp Leeb 6.300 VN (vpravo) s nastavitelným rozchodem kol a světlou výškou. Zdroj foto - Jan Urban

Tento model nahradil své předchůdce PT280 a PT350. Model PT280 měl nerezovou nádrž o objemu 8 000 l, mechanicky poháněné nápravy a omezenou světlou výšku. Model PT350 uměl hydraulicky měnit rozchod kol i světlou výšku. Oba postřikovače byly vyvíjeny nezávisle na sobě. Přístup k vývoji Horsch změnil a vyvinul jednotnou platformu, na kterou je možné montovat různé typy nástaveb a podvozků. Kabina se u nového modelu přemístila dopředu, takže se nachází daleko od ramen. Nedochází tak ke kontaminaci nasávaného vzduchu. Největší výhodou je rozložení hmotnosti 50:50 jak připrázdné, tak i při plné nádrži na jíchu.

Horsch vyvinul jednotnou platformu, na kterou je možné montovat různé typy nástaveb a podvozků. Zdroj foto - Milan Jedlička
Horsch vyvinul jednotnou platformu, na kterou je možné montovat různé typy nástaveb a podvozků. Zdroj foto - Milan Jedlička

Model Leeb 6.300 PT disponuje podvozkem s pevnou šířkou 225 cm a hydraulicky nastavitelnou světlou výškou od 105 do 135 cm. Stroj využívá středový páteřový rám, ke kterému jsou konstruovány různé druhy podvozků. Podvozek zajišťuje komfortní jízdu díky individuálně odpruženým kolům. Každé kolo je nezávisle zavěšené pomocí horního a spodního ramene a hydraulického válce. Představený postřikovač disponoval největšími dostupnými pneumatikami na trhu (s vnějším průměrem až 216 cm). V kopcovitých terénech pak zákazníci ocení i velké hydromotory HighPowerGear.

Prototyp je osazen novým motorem FPT Industrial o výkonu 310 koní.  Zdroj foto - Milan Jedlička
Prototyp je osazen novým motorem FPT Industrial o výkonu 310 koní. Zdroj foto - Milan Jedlička

Postřikovač byl vybaven výkonnějším odstředivým čerpadlem (1000 l/min) a elektronicky ovládaným čištěním CCS Pro. Za zmínku stojí i přední přípojka – přívozní cisterna může tekutinu tlačit přímo do nádrže postřikovače. Přípojka může být umístěna i v oblasti naplavovací šachty nebo v zadní straně stroje. Pan Kachník během představení modelu ocenil snadnou přístupnost pro servis a čištění filtrů. K naplavovací šachtě se lze dostat i v případě, pokud je postřikovač zvednutý (nachází se v pracovní pozici). Pan Balderman ocenil zase to, že všechny díly jsou hladké a kryté (i ze spodu), nedojde tedy k poškození jak komponentů stroje, tak rostlin.

Prototyp s nastavitelnou světlou výškou a rozchodem kol

Posledním představeným strojem byl prototyp samojízdného postřikovače HORSCH Leeb 6.300 VN s nastavitelným rozchodem kol od 2,25 do 3,10 m, světlou výškou od 1,60 do 2 m a objemem nádrže 6 000 l (k dispozici je i nádrž na 5 000 l). I tento model měl ve výbavě přední externí plnič, navíc disponoval zařízením umožňující postřikovači nasát si namíchaný postřik výkonem 1000 l/min.

Postřikovače je možné vybavit externím plničem – ten, zachycený na fotografii, navíc disponoval zařízením umožňující postřikovači nasát si namíchaný postřik.  Zdroj foto - Milan Jedlička
Postřikovače je možné vybavit externím plničem – ten, zachycený na fotografii, navíc disponoval zařízením umožňující postřikovači nasát si namíchaný postřik. Zdroj foto - Milan Jedlička

Prototyp je osazen novým motorem FPT Industrial o výkonu 310 koní a novou kabinou od firmy Claas. Přetlaková kabina disponuje nejvyšším možným stupněm ochrany před nežádoucími látkami (kategorie 4). Interiér kabiny je kompletně přepracovaný – na sloupku kabiny se nově nachází obrazovka informující o provozních datech stroje, druhý terminál informuje o procesu aplikace přípravku.

Pohled na podvozek nového modelu Leeb 6.300 VN. Jde o prototyp, takže podvozková část ještě projde úpravami. Zdroj foto - Milan Jedlička
Pohled na podvozek nového modelu Leeb 6.300 VN. Jde o prototyp, takže podvozková část ještě projde úpravami. Zdroj foto - Milan Jedlička

Pan Balderman u postřikovače ocenil LED reflektory pro práci v noci. Reflektorem disponuje každý dílčí záběr ramen. Světla osvětlují pouze pás, kde se nachází trysky. Výhodou tohoto řešení je, že obsluha vidí, která tryska je ucpaná nebo poškozená. Každý reflektor má vlastní oplachovou trysku – k čištění dojde při každém otočení na souvrati. Postřikovač lze na přání vybavit vyšším počtem reflektorů a kamerovým systémem.

Vzdálený přístup ke stroji

A na co nového se můžeme u postřikovačů Horsch Leeb v budoucnu ještě těšit? Horsch pracuje na systému Horsch Connect. Její modul pomocí mobilní aplikace dokáže kontrolovat stav stroje. Umožní přístup také do nového telematického systému, kde bude možné sledovat, kolik hektarů stroj zpracoval, za jakých podmínek aplikoval postřik atd. Nebude chybět ani zasílání chybových hlášek. Některé funkce stroje se budou moci ovládat dálkově.