Zajeli jsme se podívat na kontejnerovou cisternu Meprozet do společnosti WEKUS spol. s r.o., která má svůj zpracovatelský areál umístěn nedaleko Chomutova přímo nad povrchovým lomem Libouš. Cisternu intenzivně používají k přepravě krve na dlouhé vzdálenosti. O zkušenostech z provozu se s námi podělil pan František Kabát a Jiří Weber.
Na námi navštívené adrese mají své provozovny rovnou dvě společnosti - BioImpro, s.r.o. a WEKUS spol. s r.o. v rámci rodinného společenství a vzájemného provázání činností. „Vznikli jsme jako kompostárna koncem devadesátých let. S příchodem nového století jsme začali s čistírenskými kaly. Se změnou předpisů a nabídkou trhu v rámci odpadů se zjistilo, že předělaná kompostárna už nestačí. Stáli jsme před rozhodnutím. Jako jedna z možností se jevilo kompostárnu za miliony předělat a denně do ní vkládat energii. Místo toho jsme se rozhodli pro bioplynovou stanici, protože pokrývala potřebu vstupů, tzn. čistírenských opadů a zároveň vyráběla energii, kterou se technologie bioplynové stanice splácí. Přijdeme také k energii daleko levněji, což je hlavní efektivita,“ seznámil nás pan Kabát s historií.
Přeprava desítek tisíc tun materiálu ročně
Vzhledem k tomu, že se nejedná o zemědělskou bioplynovou stanici, ale o odpadářskou, využívá specifický technologický proces. Například tzv. termotlakou hydrolýzu, která veškerý materiál podrobí vysoké teplotě a tlaku (140 °C a 3,5 atmosfér), což značně zrychluje a zvyšuje jeho rozklad. „Když se pak vyrovná teplota a tlak, veškeré struktury buněk, které jsou obsaženy v kostech, masu nebo krvi se rozpadnou. V digestátu máme fosfor, vápník, draslík, zkrátka to, co nemají jiné zemědělské bioplynové stanice. Jsme jediní likvidátoři čistírenských kalů pro severní Čechy, které musí projít teplotou 55 °C. Musíme udržet požadované stupně, neboť bakterie jsou termofilní, náchylnější na teploty. Rozmezí je tedy strašně malé, ale díky tomu máme více plynu. Když jedeme naplno, máme 800 kW. Klasická zemědělská bioplynová stanice spotřebuje denně zhruba 90 až 140 tun materiálu, za to my 35 až 40 tun, protože je vydatnější. Ze 40 tun je třeba 20 tun kalů, 10 tun kukuřice a 10 t VŽP, s takovým malým množstvím nepracuje žádná jiná bioplynová stanice,“ popsal pan Weber.
I tak to souvisí s mnoha návozy materiálů. Firma WEKUS zpracuje kolem 32 000 tun materiálu za rok a firma BioImpro zpracuje kolem 23 000 tun za rok. 55 000 tun ročně se tedy musí přepravit. „Dovážíme jak pevná, tak kapalná skupenství. Kapalného navážíme zhruba 4x více, než pevných substrátů. Přidáváme i zemědělské produkty, jako je siláž, senáž a odpady, které jsou na trhu. Zajímavostí je, že jsme jedni z mála, kteří mají technologii v podstatě jako kafilérie - jsme schopni zpracovávat vedlejší živočišné produkty (VŽP),“ pochlubil se pan Kabát. Obhospodařují celkem 700 ha zemědělské půdy. Jak je výše z řádků patrné, jsou mimo jiné potřeba k přepravě cisterny.
V podniku využívají několik třicetikubíkových a šestnáctikubíkových cisteren. Nutné je jezdit prakticky po celé republice tam, kde vznikají VŽP či po různých jatkách. Potřeba je přepravit jak pevné, tak kapalné materiály. Aby byla cesta co nejvíce ekonomická pro společnost a nejlevnější pro zákazníky, je souprava rozdělena na dvě části - na tekutou (např. pro krev, krevní oplachy) a pevnou (např. pro střeva, kosti). Soupravu můžeme potkat na Benešovsku, Příbramsku či Vlašimsku s kontejnerovou cisternou a současně s kontejnerovým přívěsem.
Zvládá extrémní zatížení
Před čtyřmi lety stáli před rozhodnutím, jakou cisternu pro přepravu krve vybrat. Volba nakonec padla na dvanáctikubíkovou cisternu Meprozet polské výroby, a to z důvodu příznivé ceny a možnosti celopozinku. „Hledali jsme přijatelnou cisternu, abychom byli schopni sestavit soupravu. Mnohá jatka nemají takové jímky, aby tam bylo možné jezdit s třicetikubíkovou cisternou. Většinou mají jímky na deset až patnáct kubíků, takže potřebují častější odvoz, proto jsme zvolili objem dvanáct kubíků. Nákup nové cisterny je pro nás vždy zátěžovou položkou. Je polské výroby a je levnější oproti ostatním cisternám. Z našeho pohledu nás zajímala spolehlivost a cena, bylo by špatné, kdyby nám za rok zmizela anebo začaly být problémy, všechno ale už čtyři roky funguje,“ pochvaluje si pan Kabát.
Jak nás pan Weber obeznámil, jen stěží bychom hledali agresivnější látku na přepravu, jako je krev. Cisterna je permanentně vytížená, krev vozí již čtyři roky ve všední dny bez jakýchkoliv problémů. Pokud nastane organizační problém, krev v cisterně zůstane i dva dny, takže dostává v tomto ohledu velmi zabrat. Krev je hodně dusíkatý materiál, kyselí, agresivní a vylučuje amoniaky apod., tím pádem nádrž značně trpí. Krev je hodně specifický materiál. Jakákoliv cisterna s ocelí ošetřenou ochranným nátěrem do pěti let zmizí. „U ostatních našich třicetikubíkových cisteren jsou různé drahé nátěry zevnitř a vidíme je jen v době, kdy vytékají ven, a to se v těchto cisternách, nevozí krev. Krev je extrémní, když kápne na předmět s antikorozní ochranou a zaschne, udělá černou mapu a už ji neumyjete a už chybí kus antikorozní ochrany. Cisterna u nás vydrží polovinu životnosti oproti těm používaným v zemědělství,“ řekl pan Weber.
„Jednoduchost je základ, složitost je problém“
Cisterna je celopozinkovaná, Meprozet jako jeden z mála výrobců u svých cisteren používá kompletní celopozink zevnitř i zvenčí včetně celé roury vedoucí do vany a držáků. A jak pan Weber říká, kdyby chyběl celopozink, cisterna tu už není. I tak přemýšlí, že další cisterna bude mít i antikorozní úpravu, kterou mimochodem Meprozet též nabízí. Meprozet pan Kabát hodnotí kladně: „Jednoduchost je základ, složitost je problém, obzvláště elektronika. Větší cisterny máme lépe vybaveny a vidíme za rok dva jejich výrazné opotřebení, a to nejezdí s krví, ale s kaly a digestátem. Cisterna musí být spolehlivá a jednoduchá. Firma N&N Košátky vyšla všem našim požadavkům vstříc.“ Požadavkem byla právě kontejnerová verze. „Když nějaká jatka vypadnou a nepotřebujeme vozit nic tekutého, proto jsme požadovali cisternu na kontejnerovém nosiči. Když ji zrovna nepotřebujeme nebo ji dovezou plnou, tak ji řidič shodí na zem a jede se dál pro jiný kontejner,“ zdůvodnil pan Kabát. Cisterna se vyrobila na zakázku přímo na nosič kontejnerů Scania.
Co se týče výbavy, disponuje úplným základem, jenž zahrnuje pojistný, vypouštěcí ventil (zboku) a napouštěcí ventil a vývěvu (zezadu). Na krev je ideální plastová nádrž, ale nelze ji vybavit vývěvou, protože pracuje s podtlakem. Vývěva je však důležitá, protože nepřichází do styku s nasávaným agresivním materiálem.