Slovenská firma KomAgrartechnik, s.r.o. se sídlem v Marcelové dodává na český a slovenský trh stroje značky Rostslemash – sklízecí mlátičky, postřikovače, stroje pro sklizeň pícnin a stroje pro zpracování půdy. V obou státech firma disponuje prodejní a servisní sítí, která se rozšiřuje o nové pobočky. Pro zájemce se naskytla příležitost vidět, jak se vyrábí sklízecí mlátičky. Cesta tedy mířila do ruského milionového města Rostova na Donu, ležícího téměř sto kilometrů od ukrajinských hranic.
Na trhu číslo jedna
Oficiální datum vzniku společnosti Rostselmash je považován 21. červenec 1929. Výrobce si prošel i těžkými časy, kdy musel během války vyrábět vojenskou techniku. Výrobní závod se ani nevyhnul téměř zničení. Dnes je Rostselmash velkou skupinou, která vlastní i kanadského výrobce traktorů Versatile. V Rostově na Donu se vyrábí jen sklízecí mlátičky, řezačky a probíhá zde finální montáž traktorů. Dnes celkově skupina zaměstnává 12 000 lidí – z toho 8 000 je přímo v Rostově na Donu. Skupina zahrnuje 13 podniků, nacházejících se v 10 výrobních závodech ve 4 státech. Výrobní závody opouští stroje pod značkami Rostselmash a Versatile. Stroje (více než 150 modelů) jsou prodávány v 50 státech. V Rostově na Donu opustí výrobní linku více než 7000 sklízecích mlátiček ročně, což ze společnosti dělá největšího výrobce sklízecích mlátiček na světě. Celosvětový podíl na trhu s mlátičkami má výrobce přibližně 30 %, přičemž na ruském trhu v prodejích zabírá první příčku. Rostselmash vyrábí pouze na objednávku, takže všechny stroje mají již svého majitele.
Dobře známé legendy a miliony prodaných kusů
Jako každý výrobce zemědělské techniky má i Rostselmash svoji historii. A tak naše první kroky mířily do místního muzea, nacházejícího se přímo v rozlehlém areálu výrobního závodu. Zrenovované historické stroje jsou zaparkované pod střechou a nechybí ani nejnovější modely. Můžeme vidět první mlátičky Stalinec, kterých se vyrobilo desítky tisíc a získaly prestižní ocenění Grand Prix na pařížském veletrhu. Spatřit můžeme i legendy, jako jsou modely SK, Niva a Don, které dobře zná i český zemědělec. Hned u historických modelů jsme viděli současný výrobní program, tvořící modely řady sklízecích mlátiček RSM, Torum, Acros a Vector. Zajímavým vystaveným strojem byla sklízecí mlátička Vector na pásovém podvozku určena pro trhy, kde během sklizně panuje permanentní nadmíra vlhkosti. Pro evropský trh nejsou tyto pásové ani polopásové stroje určeny. V Rostově na Donu se vyrábí také samojízdné nosiče KSU a řezačky RSM.
Precizní výroba
Po zhlédnutí malého muzea nás čekala prohlídka zastřešených prostor. Po rozlehlém areálu nás dopravoval mikrobus. Ač v roce 2000 prošel výrobní závod výraznou modernizací, díky vstupu nového investora stále haly připomínají válečné období. Výroba je však na nejvyšší úrovni a dodnes se investuje do modernizace výrobních prostor. Veškerou volnou plochu kolem budov zabírají vyrobené stroje připravené k exportu či k finální kontrole. Problémem je totiž fakt, že je výrobní závod obklopen městem, takže je nedostatek volných ploch a rozšiřování výroby nese komplikace. Jako první jsme vešli do haly, tam probíhá řezání součástek z materiálu za pomocí laserů řízených počítači a lisování. Nachází se zde desítky strojů k výrobě. V hale vyrobí až 22 000 produktů a součástek ke sklízecím mlátičkám. Osmdesát procent ze sklízecí mlátičky jako takové se vyrobí tady, zbylých dvacet procent se vyrobí v dalších halách.
O vysoké kvalitě výroby svědčí fakt, že Rostselmash vyrábí autodíly pro koncern Renault-Nissan, takže je rovnou největším výrobcem autodílů v jižním Rusku. Vyrábí díly i pro jiné výrobce zemědělské techniky. Momentálně pracují s 18 laserovými stroji německé výroby – jinde na světě je nenajdeme. Poslední laser byl zakoupen před dvěma lety. U lisů pracuje 200 zaměstnanců a pracuje se na čtyři směny. Zastavili jsme se u špičkového laseru, který vyřezává součástky ze shora. Dokáže řezat detaily o rozměrech 0,5 mm až 20 mm. Jeho přesnost je jedna setina milimetru a 18 000 součástek se vyrobí právě za pomocí tohoto laseru. Další stroj má zase na starosti ohýbání dílů. K dispozici je až 23 možností ohýbání různé velikosti, přičemž všechny procesy jsou programovatelné. Každý den ve výrobním závodě spotřebují osm tun kovů, který pochází z Ruska. Celkově výrobní závod zahrnuje čtyři cykly výroby.
Montáž sklízecích mlátiček
Další z našich cest mířila do druhé výrobní haly. Tam už stroje dostávají svůj tvar a probíhá zde výroba modelů Don, Actros, Vector a od letošního roku započne náběh výroby nového modelu Nova. Výroba je rozdělena na osm zastávek, z toho dvě patří lakování a další ke sváření. Rukama zaměstnanců projde spousta součástek, jako jsou podvozkové díly či motory. Na jedné straně v hale probíhala montáž řezaček. V žádném případě neprobíhá výroba jednoho modelu například týden a další týden jiného modelu. Vyrábí se vždy všechny modely zároveň. Při prohlídce jsme zhlédli také výrobu mláticího ústrojí či náprav. V bodě nula dojde k finální montáži sklízecí mlátičky, poté putuje do testovací komory, tady se do stroje doplní aditiva a nastartuje se motor. Dále stroj putuje do kontroly kvality.
Důkladná kontrola kvality
V třetí hale opět probíhá montáž sklízecích mlátiček, avšak modelů Torum, RSM a samojízdných nosičů. Hala se skládá ze tří hlavních sektorů ke kompletaci. Skládá se z hlavní linky, kde se na konci nachází testovací komora. Vpravo od ní probíhá dodatečná část kompletací složená ze čtyř linek. Osazují se zde kola na nápravy a montují se motory. Instalují se také chladiče a palivové nádrže, separátory, vyrábí se zásobníky či šnekové dopravníky. Každá linka má vlastní profil, podle kterého se pracuje. Do strojů se montují motory Cummins nebo Mercedes-Benz, záleží, zda stroj je určen pro export či nikoliv – z důvodu plnění emisních norem. Zajímavá je poslední zastávka stroje, a sice testování. Stroj se zkontroluje, zda neuniká žádná kapalina. Rovněž se nastartuje motor a testují se všechny jeho součásti. Stroj se následně přemístí na testovací dráhu, kde se pohybuje rychlostí 12 km/h a probíhá simulace polních podmínek. Po absolvování těchto postupů dojde k finální kontrole kvality. U jedné ze 40 vyrobených sklízecích mlátiček se objeví vážnější nedostatek. Pokud se objeví závada na motoru, motor je podroben šestihodinové opravě. Ověřovací kusy se testují v nehostinných podmínkách. Například v Kursku v zasněžené krajině v – 20°C při sklizni kukuřice na zrno.
Montáž traktorů
V Rostově na Donu nevyrábí pouze sklizňovou techniku, probíhá zde také montáž traktorů Versatile. Montážní hala, kde probíhá pouze jejich kompletace, se skládá ze dvou linek. Na první lince probíhá skládání dílů, které se sem dostanou z kanadského výrobního závodu Versatile. Na druhé lince se skládá model 2375, který se tady kompletně vyrábí a nese značku Rostselmash. Před dvěma lety se ještě vyráběl v Kanadě. Zajímavostí je, že všechny stroje na lince jsou propojeny lanem či řetězy. Po dokončení jsou traktory naráz vytaženy ven. V tomto provozu pracuje 50 zaměstnanců, z nichž 15 bylo na praxi přímo v Kanadě. Za jednu směnu se zkompletuje čtyři až pět traktorů. Co se dílů týče, některé se vyrábějí v úplně první zmiňované hale, nápravy se však dovážejí z Kanady a motory Cummins pocházejí z Velké Británie.
Díly do celého světa
Posledním navštíveným místem byl sklad náhradních dílů, kde pracuje přes sto zaměstnanců. Toto místo je největším logistickým centrem v jižním Rusku. Bylo postaveno před 11 lety a celkově zabírá plochu o rozloze 33 000 m². Nachází se zde regály o výšce 12 metrů. Tyto regály obsluhují vysokozdvižné dopravníky. Regály obsahují nejrůznější součástky a díly. Ty nejmenší díly se ale vyhledávají ručně. Celá logistika je založena na německém softwaru. Za směnu odsud vypraví do světa patnáct kamionů a dva vagony. Centrum disponuje třemi nakládacími branami. Každý balíček s díly je opatřen čárovým kódem.
Plány do budoucna
Po prohlídce výrobního závodu přišla na řadu prezentace produktového portfolia Rostselmash a hlavně představení novinek pro následující rok. V prvé řadě bude ukončena výroba sklízecí mlátičky řady Niva, kterou nahradí model Nova. Dále se u sklízecích mlátiček řady Torum změní design, který bude stejný jako u již existující řady RSM. To znamená, že řada Torum dostane do vínku mimo jiné novou kabinu s inovovaným ovládáním. Další novinkou je absence zvláštního přepravního vozíku pro lišty Draper Stream II o záběru od 9 m do 12,5 m. Lišty totiž mohou být vybaveny vlastními integrovanými přepravními kolečky. Další nové žací adaptéry Ctive Stream budou k dispozici od záběru 5 m do 12,5 m. Co se ostatní techniky týče, na trh přijde nový samojízdný postřikovač Versatile schopen aplikovat postřik v rychlosti až 30 km/h, včetně přesného GPS navádění a automatickým udržováním výšky ramen nad porostem. Zmíněna byla i novinka v podobě taženého aplikátoru Rostselmash 1410 s vlastními zapravovacími orgány včetně zásobníku na hnojivo.