Řada 6 se má stát novou vlajkovou lodí Zetoru. Svým výkonovým rozsahem od 131 do 171 koní nahradí stávající traktory Forterra a do budoucna též nastaví nový směr vývoje a montáže dalších produktů. „Již nyní mohu potvrdit, že probíhají práce a testy na Řadě 5, která výkonem odpovídá modelové řadě Proxima. V rámci dlouhodobých produktových plánů uvedeme na trh i traktory odpovídající řadě Major a také zcela nový model s výkonem nad 200 koní,“ popisuje produktové plány na nejbližší roky Róbert Harman, výkonný ředitel společnosti ZETOR TRACTORS v souvislosti s vystavením prototypu Řady 6 na výstavě AGROmashEXPO.
Do traktorů Řady 6 osadil Zetor čtyřválcové motory Deutz 4.1, které budou laděny na výkon 131 až 171 koní při 1900 ot./min. Jak označení napovídá, zdvihový objem činí 4,1 litru, z dalších parametrů zmiňme maximální točivý moment 564–699 Nm a emisní normu Stage V zajištěnou pomocí systémů SCR, DPF a externí recirkulací spalin. Motory disponují vstřikováním Common Rail, jedním turbodmychadlem a možností nastavení konstantních otáček ve dvou úrovních (540 a 1000 ot.min-1 pro PTO).
Nová převodovka
Převodovka ZF TPT 16 POWERSHIFT použitá u Řady 6 disponuje se započtením plazivých rychlostí celkem 54 převodovými stupni vpřed a 27 vzad, kdy se k základním pěti stupňům vpřed a třem vzad přidává šestistupňový násobič pro pohyb vpřed a třístupňový násobič pro couvání. Řazení je plynulé a pod zatížením, volba hlavních převodových stupňů probíhá manuálně přes řadicí páku, násobič a reverzace jsou pak ovládány elektrohydraulicky. Robustnější konstrukce převodovky navíc umožní zvýšit zatížení zadní nápravy na 8,5 tuny a i celkovou hmotnost traktoru na 11,5 tuny. Pro efektivní práci s čelním nakladačem bude k dispozici také systém Smart Braking, který umožní ovládat rozjezd a zastavení traktoru pouhým sešlápnutím brzdového pedálu.
Hydraulika a kabina
Srdcem hydraulického systému Řada 6 je výkonné axiální pístové čerpadlo o průtoku 120 l/min. Traktor bude standardně vybaven čtyřmi mechanicky ovládanými zadními hydraulickými okruhy a v případě potřeby dvěma předními přídavnými okruhy. Novinkou má být vylepšený vývodový hřídel s volitelnými otáčkami 540, 540E, 1000 a 1000E za minutu, jehož elektrohydraulická spojka umožní nastavení podle aktuálního zatížení.
Kabina stroje nabízí řadu inovací. K pohodlí obsluhy v prvé řadě přispívají kapalinové tlumiče a vinuté pružiny zajišťující odpružení kabiny. Připočteme-li k tomu odpruženou přední nápravu traktoru, dostane obsluha maximální pohodlí, které navíc zvýrazní klimatizace, rádio, výklopná zadní boční okénka pro větrání a další prvky. Středový sloupek je nastavitelný ve dvou směrech, k dispozici je nová loketní opěrka s ergonomicky uspořádanými ovládacími prvky a velký 24 palcový dotykový monitor sloužící pro nastavení traktoru a ovládání funkcí. Přetlakové provedení kabiny minimalizuje průnik prachu a aerosolů, což umožňuje využití traktoru i při práci s postřikovačem.
První zkušenosti s Řadou 6
Dva prototypy Řady 6 prošly během roku 2024 řadou testování přímo u farmářů v Česku i v Německu. Oba stroje odpracovaly na polích více než 1 000 motohodin, v České republice traktor zvládl za rok přes 800 motohodin při různých činnostech, od dopravy při žních a silážích, přes orbu, diskování, podrývání a další úpravu půdy, ale také v různých klimatických podmínkách, v mrazech i letních parnech.
Jeden z traktorů si odzkoušeli na farmě Srncových, kde od Zetoru mají starší modely, například 6211, kterou pořídili jako první traktor po restitucích a dále dvě modernější Forterry HD 150. Na pícniny využívají Valtru s výkonem 120 koní, takže měli možnost novinku srovnat i se zástupcem jiné značky.
„Řadu 6 testujeme od léta a musím říct, že to je velký skok dopředu,“ hodnotí Tomáš Srnec a přidává: „Je to moderní stroj s řadou automatických režimů, do kterých člověk nemusí zasahovat a traktor se sám nastaví na konkrétní práci, nebo pro konkrétní podmínky terénu. Za mě Řada 6 srovnala krok s prémiovou konkurencí.“
Traktor Řady 6 se na farmě osvědčil například v dopravě, kdy s 14tunovým tandemovým návěsem zvládl desítky hodin převozů v rámci sklizní. Na podzim byl nasazen do diskování, a to s váhově těžkým čtyřmetrovým podmítačem Kuhn, kde dosáhl spotřeby v náročných podmínkách jen 7,5 l/ha. Nový Zetor uspěl i při podrývání s kombinovaným podrývákem od Lemkenu, který má 11 slupic, 3 metry pracovní šířku a kombinuje i diskové a drobící válce. Dodejme, že pracovní hloubka soupravy činila 35 cm a místy až 40 cm. „Tlak a odpor při podrývání byly vysoké, ale traktor to zvládl bez problémů,“ uvádí farmář k testu, který proběhl cca na 70 ha.
Nejnáročnější zkouška, která na prototyp byla přichystána, spočívala v zaorávání sedmiletého porostu vojtěšky na výměře 10 ha. „Byl jsem překvapený, jak si Řada 6 poradila s tak těžkými podmínkami v agregaci s pětiradličným obracecím pluhem Kverneland. Ano, jezdíme při práci rychlostí 3 až 5 km/h, ale to kvůli podmínkám, ne traktoru,“ dodává závěrem Tomáš Srnec.