Dnes je 30.10. – svátek slaví Tadeáš

Kubota M5111 pod lupou: díky čemu patří tento pracant mezi nejprodávanější modely traktorů

Zveřejněno: 12. 10. 2020

Pomineme-li cenu, při nákupu nového traktoru rozhodují i jeho technické parametry, náklady na provoz, spolehlivost, komfort, logika ovládání či náročnost servisu. Najdou se i tací, kteří vyžadují traktor s minimem elektroniky. Mnozí čeští zemědělci dali z široké nabídky stokoňových traktorů přednost stroji Kubota M5111. Vydali jsme se proto zjistit, proč je tak oblíbený.

Kubota M5111 je oblíbeným traktorem mezi českými zemědělci

Traktor o výkonu asi 100 koní na rodinné farmě zastane veškeré práce spojené se zemědělskou činností. Při práci v lese zase obstará nakládku kulatiny nebo přibližování dřeva. Neztratí se ani v komunální sféře při likvidaci zeleně nebo zimní údržbě. Tam všude míří i Kubota M5111, která patří mezi nejprodávanější modely u nás. Traktor redakci představil Filip Heckel, prodejce a servisní technik strojů Kubota ve společnosti Mitrenga a. s.

Kabina se ve srovnání s předchůdcem zvětšila a je z ní dobrý výhled ven
Kabina se ve srovnání s předchůdcem zvětšila a je z ní dobrý výhled ven

Stále jednoduché a mechanické malotraktory

Nejžádanější malotraktory a traktory Kubota mají u Mitrengů ve Stříteži na Třinecku skladem, a tak jsme v showroomu mohli vidět travní sekačky a malotraktory s dvouválcovými a tříválcovými motory s výkonem o několika desítkách koní. Mezi investory do travních sekaček a malotraktorů Kubota figurují hlavně hobby farmáři a obce. Traktory do 140 koní se kompletně vyrábí v Japonsku. Výkonnější traktory jsou pak francouzské produkce. Malotraktory vyráběné bez kabiny se v Evropě na přání dovybavují kabinou Naglak, která nabídne topení, klimatizaci a nízkou hlučnost, a tedy komfort za každého počasí během celé pracovní směny. Disky kol vyrábí jejich největší evropský producent Pronar, v Berouně se pak na traktory montují vzduchové brzdy – a to je ze zahraniční produkce vše.

Jednou z výhod je možnost velkého natočení předních kol, a tím pádem malý poloměr otáčení, jež zabezpečuje převod dvojitým kuželovým soukolím
Jednou z výhod je možnost velkého natočení předních kol, a tím pádem malý poloměr otáčení, jež zabezpečuje převod dvojitým kuželovým soukolím

Malotraktory Kubota stále patří mezi mechanické a jednoduché stroje. Po odejmutí krytů motoru a zvednutí kapoty se objeví tříválcový motor, elektroniku představuje jen alternátor a startér. Zajímavé je, že jsou všechny nové traktory Kubota před příchodem na evropský trh nejprve odzkoušeny v zámoří. Malotraktory budou brzy kvůli evropským emisním předpisům vybavovány buď filtrem pevných částic nebo AdBlue.

Standardní rychlosti vývodové hřídele činí 540 a 540 ECO, na přání pak 540 a 1 000 ot/min
Standardní rychlosti vývodové hřídele činí 540 a 540 ECO, na přání pak 540 a 1 000 ot/min

Jednodušší servisní úkony lze provádět svépomocí

Kubota M5111 o výkonu 113 koní, jež je na ukázku umístěn u Mitrengů v showroomu, disponuje filtrem pevných částic a katalyzátorem SCR, AdBlue. Pokud se uživatel s těmito systémy sžije, odvděčí se mu bezproblémovým provozem. Zanášení filtru se odvíjí od podmínek provozu traktoru, respektive stylu jízdy. Pokud traktor provádí těžkou práci, jako je orba nebo lisování, filtr se zanáší pomaleji, a tudíž k jeho vypalování dochází až po několika dnech. Pokud traktor pracuje na volnoběh, filtr se zanáší více. Obsluha je o stavu AdBlue v nádrži a zanesení filtru (v procentech) informována přístrojovou deskou při otočení klíčku. Pokud je filtr při odstavení traktoru na konci dne téměř zanesen, je nejlepší vyčkat a nechat proběhnout vypalování, ke kterému dojde automaticky v případě, že je zvolen neutrál, zatažena ruční brzda (vzduchové brzdy), mechanická brzda (v převodovce) a jsou zvednuté otáčky ručního plynu na 1600 ot/min. Ve výfukovém potrubí je totiž vhodná teplota 550 až 600 °C – vypálení tak proběhne během pár minut. Obsluha by se měla vyvarovat vypalování až následující den, kdy je vše studené, vypalování pak probíhá podstatně déle. Dochází k tomu automaticky i během práce, otáčky však nesmí klesnout pod již zmíněných 1600 ot/min – třeba při orbě nebo lisování stačí ručním plynem zvýšit otáčky, zvolit redukovanou rychlost, a vypalování obsluhu nijak neomezí. O tom, že k tomu dojde, je obsluha informována červeně blikající kontrolkou. Vypalování lze tlačítkem dvakrát po sobě odvolat – třeba při práci se slámou, kde je možné riziko vzniku požáru vzniklou jiskrou od výfukového potrubí. V podstatě všechny motory na trhu už mají stejný nebo podobný systém zajišťující plnění emisní normy.

Traktor na fotografii bude mít namísto hvězdicových disků plné provedení
Traktor na fotografii bude mít namísto hvězdicových disků plné provedení

Jednodušší servisní úkony lze na traktoru provádět svépomocí. Jak Filip Heckel poznamenal, neví o žádných větších poruchách těchto typů traktorů na Třinecku. Tvrdí, že důležitější je věnovat traktoru pravidelnou péči, zajistit stroji přísun čisté kapaliny AdBlue (nejlépe v originálních plastových nádobách) a mít dostatečně naplněnou nádrž na AdBlue tak, aby byl ponořen snímač kvality. Spotřeba AdBlue není nikterak závratná.

Vstup do kabiny je umožněn i druhou stranou
Vstup do kabiny je umožněn i druhou stranou

Bohatá standardní výbava

Kubota M5111 je traktorem vycházejícím z oblíbených modelů M9540 a M9960. Nejvíce se od nich odlišuje širší kabinou – o 16 cm. Kabina je větší a skýtá tak více místa pro spolujezdce. Úzké sloupky či příčka, která odděluje střešní průzor od čelního skla, navíc umožňují perfektní výhled z kabiny do všech stran či na čelní nakladač. V kabině se nachází rádio i klimatizace, přičemž její výdechy jsou vhodně rozmístěné.

K dispozici je pouze jedna náplň pro převodový olej a jedna pro motorový olej. Díky měrce obsluha přesně ví, že má olej v brzdách, řízení atd.
K dispozici je pouze jedna náplň pro převodový olej a jedna pro motorový olej. Díky měrce obsluha přesně ví, že má olej v brzdách, řízení atd.

Ovládání traktoru je intuitivní, všechny ovládací prvky v oranžové barvě slouží k jízdě – ruční plyn, páka řazení rychlostních stupňů či elektrohydraulický reverzor. Traktor má již v základní výbavě plazivé rychlosti. Motor spolupracuje s plně synchronizovanou šestistupňovou převodovkou s dvoustupňovým násobičem řazeným pod zatížením. Přes páku řazení se volí tři jízdní skupiny, s nimiž traktor disponuje celkem 36 stupni pro jízdu vpřed a 36 stupni pro jízdu vzad. Přítomna je i funkce ECO Speed umožňující dosažení maximální rychlosti 40 km/h při otáčkách motoru snížených o 20 %.

Čtyřválcový motor Kubota o výkonu 113 koní
Čtyřválcový motor Kubota o výkonu 113 koní

Při práci s čelním nakladačem přijde vhod elektronická spojka. Při jízdě do kopce je naopak vhodné využít nožní pedál spojky. Dále se v kabině nachází prvky pro ovládání dvoustupňového násobiče, předního náhonu, zvedání zadních ramen, polohové smíšené a silové regulace, zapínání vývodové hřídele (standardní rychlosti vývodové hřídele jsou 540 a 540 ECO, na přání 540 a 1 000 ot/min), páka pro nouzové odbrzdění vlečky a ovládání pracovních světel. V základní výbavě je také vzduchem odpružené sedadlo. Ještě zmíníme, že u hydrauliky má zelený okruh aretaci tlaku, což se hodí například při nakládce kulatiny na vyvážečku. V kabině se též nachází filtr pro venkovní ventilaci a vnitřní filtr. Orientace v menu traktoru je jednoduchá a provádí se přes tlačítko na sloupku řízení. Menu informuje o zaneseném filtru, otáčkách, stavu motohodin, průměrné spotřebě, lze kalibrovat i brzdy či vymazat chybové kódy dlouhým podržením tlačítka.

U baterie v přední části se nachází čidlo (vlevo), které po vypnutí motoru ještě pár minut svítí zeleně – značí, že systém močoviny je pod proudem a provádí proplach
U baterie v přední části se nachází čidlo (vlevo), které po vypnutí motoru ještě pár minut svítí zeleně – značí, že systém močoviny je pod proudem a provádí proplach

Čelní nakladač nezavazí ve výhledu

Jak si můžeme povšimnout, Kubota byla vybavena čelním nakladačem. Ten byl opatřen nikoliv mechanickým, ale hydraulickým paralelogramem, který lze aktivovat nebo deaktivovat. Nakladač Kubota má vždy šest rychlospojek, z nichž dvě slouží k ovládání třetí funkce nakladače – tu je možné ovládat tlačítkem v kabině. Tlumič rázů se u nakladače manuálně aktivuje nebo deaktivuje zvenčí. Originální čelní nakladač Kubota kopíruje siluetu kapoty motoru a je umístěn blíže ke kabině, nebrání tak ve výhledu, a tak ho podle Heckela většina uživatelů ani nesundává. Traktor je poměrně lehký, a tak nakladač působí i jako závaží. V případě vybavení nakladačem Kubota je použito podvázání motoru a převodovky, to stejné platí u nakladače TracLift. Pokud by byl traktor využíván při manipulaci s těžkými břemeny, typicky v lese, u Mitrengů montují nakladač Hauer s dlouhým podvázáním až do zadní části traktoru.

Kubota M5111 má velkou světlou výšku, protože kardan na přední nápravu je umístěn v prolisu olejové vany motoru
Kubota M5111 má velkou světlou výšku, protože kardan na přední nápravu je umístěn v prolisu olejové vany motoru

Jednou z velkých výhod je velké natočení předních kol a tím pádem malý poloměr otáčení, jež zabezpečuje převod dvojitým kuželovým soukolím. Traktor na fotografiích bude disponovat pevnými disky kol namísto hvězdicového tvaru, kde není nutné tak často dotahovat šrouby. Kubota M5111 má velkou světlou výšku, protože kardan na přední nápravu je umístěn v prolisu olejové vany motoru.

Nakladač Kubota má vždy šest rychlospojek, z nichž dvě slouží k ovládání třetí funkce nakladače - tu je možné ovládat tlačítkem v kabině
Nakladač Kubota má vždy šest rychlospojek, z nichž dvě slouží k ovládání třetí funkce nakladače - tu je možné ovládat tlačítkem v kabině

Snadný přístup ke komponentům

Jak už bylo zmíněno, servis traktoru je jednoduchý. K dispozici jsou pouze dvě náplně – jedna pro převodový, druhá pro motorový olej. Díky měrce obsluha přesně ví, kolik oleje zbývá v brzdách, řízení atd., takže vždy při ranní kontrole okamžitě pozná, zda je traktor provozuschopný. Používají se dva typy olejů. Kvůli pojistkám se obsluha nemusí zohýbat pod traktor, má je přístupné po pravé části u blatníku: nacházejí se ve skříni s kabelovými svazky a zásuvkou pro napojení diagnostiky. Druhá zásuvka pro diagnostiku se nachází v motorové části. V diagnostice lze u tohoto modelu načíst pouze motor a systém močoviny, protože jinak je vše mechanické.

Kvůli pojistkám se obsluha nemusí zohýbat pod traktor, má je přístupné po pravé části u blatníku. Nachází se tam pojistková skříň s kabelovými svazky a zásuvkou pro napojení diagnostiky
Kvůli pojistkám se obsluha nemusí zohýbat pod traktor, má je přístupné po pravé části u blatníku. Nachází se tam pojistková skříň s kabelovými svazky a zásuvkou pro napojení diagnostiky

Při provádění údržby lze u naftového filtru přes kohout vypnout přísun nafty. V případě většího servisu lze kapotu přes zámkový mechanismus během pár sekund demontovat celou. U baterie v přední části se nachází čidlo, které po vypnutí motoru ještě pár minut svítí zeleně – značí, že systém močoviny je pod proudem a provádí proplach. Přístupné jsou i hlavní pojistky. Chladiče lze snadno vysunout. Chladič má i síta, která lze jednoduše vyčistit. První údržba traktoru se provádí po 50 motohodinách (výměna oleje v motoru), další servis po 500, 1000 a 1500 motohodinách – u traktorů řady M. U malotraktorů každých 200 motohodin, avšak podle pana Heckela většinou majitelé svůj malotraktor nechají prohlédnout před každou sezonou.

Kubota pokrývá segment traktorů pro hobby farmáře, komunální sféru a profesionální zemědělce.