Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 23.11. – svátek slaví Klement

Kubota RTV rozdává radost v Černé v Pošumaví, běžkaři jezdí v jejích stopách

Zveřejněno: 23. 5. 2021

Při údržbě zeleně, parků, přepravě osob, práci na farmě ale i upravování tratí pro běžkaře, při všech těchto činnostech se uplatní víceúčelová vozidla UTV. I značka Kubota má svého zástupce této kategorie, jde o model RTV-X1110, který pořídila například obec Černá v Pošumaví. Dělá zde v zimním období radost svým občanům i turistům.

Víceúčelové vozidlo Kubota RTV-X1110 vypomáhá v obci Černá v Pošumaví. Zdroj foto - Milan Jedlička

Na nedávno pořízené víceúčelové vozidlo Kubota RTV-X1110 se redakce Agroportal24h.cz zajela podívat do obce Černá v Pošumaví, která se nachází v okrese Český Krumlov v Jihočeském kraji. Žije zde přes 800 obyvatel. Mezi obecní zajímavosti patří nejvýše položené čapí hnízdo v České republice, které je více než 50 let pravidelně obýváno párem čápů bílých, kteří zde každoročně vyvádějí svá mláďata.

V zimní sezóně je Kubota namísto kol osazována čtveřicí pásových jednotek firmy Camso. Zdroj foto - Milan Jedlička
V zimní sezóně je Kubota namísto kol osazována čtveřicí pásových jednotek firmy Camso. Zdroj foto - Milan Jedlička

Oblíbená rekreační oblast

Oblíbená rekreační obec leží na severním břehu Lipna v jeho nejširší části mezi Frymburkem a Horní Planou. Obec je vyhledávaným turistickým místem. Nabízí spoustu vyžití nejen pro sportovce i atraktivní vyhlídky. Při dostatku sněhu mohou místní lyžaři i návštěvníci využít kvalitních běžeckých stop, které jsou v okolí obce každoročně připravovány. Tuto činnost donedávna obstarávaly soukromé osoby, v současnosti je už však v režii obce, neboť před rokem bylo z dotací Ministerstva pro místní rozvoj v rámci rozvoje veřejné infrastruktury cestovního ruchu pořízeno víceúčelové vozidlo Kubota RTV-X1110 se strojem na úpravu běžeckých stop. Jde o jeden z nejprodávanějších strojů na světě. Ve výběrovém řízení přitom hrála roli nejen cena, ale i servisní dostupnost, takže stroj nakonec dodala Českobudějovická společnost CB Proles a.s. V plánu je také pořízení čelní sněhové radlice. Mimo zimní sezónu Kubota obstarává pomocné práce v obci, vozí pracovníky, vozík se sekačkou či odpad, a to k plné spokojenosti provozovatele.

Vozidlo stihlo za letošní sezónu připravit 60 kilometrů tratí. Zdroj foto - Irena Pekárková
Vozidlo stihlo za letošní sezónu připravit 60 kilometrů tratí. Zdroj foto - Irena Pekárková

Malý tank

Vozidlo stihlo za letošní sezónu připravit 60 kilometrů tratí. Sloužilo také k úpravě sněhových vrstev tak, aby si děti mohly dopřát radovánky na místním kopci. Obsluha stroje s malou nadsázkou nazývá „malý tank”. V zimní sezóně je namísto kol osazován čtveřicí pásových jednotek firmy Camso. Pásové jednotky díky vyšší své světlé výšce (standardně 26 cm, s pásy se zvýší o 15 cm) umožňují Kubotě lepší průjezdnost těžkým terénem. S koly se vozidlo na silnici rozjede na maximálních 40 km/h, zatímco s pásy na 33 km/h. I přesto, že pásy při jízdě kladou větší odpor a je snížen maximální úhel natočení kol o 20 %, je manévrovatelnost dobrá a řízení snadné, čemuž pomáhá hydraulický posilovač řízení. Vozidlo má velkou svahovou dostupnost a pohon všech kol (mechanické zapínání), je proto schopno i provozu v kopcovitém terénu. S uzávěrkou diferenciálu (zadní nápravy) mu nedělá žádný problém ani překonávání menších brodů a těžkého terénu. Místní posádka se zatím nesetkala s trasou, kterou by Kubota nepřekonala. Co se servisního hlediska týče, na pásech obsluha kontroluje pouze spojovací materiál – kvůli případnému povolení. Dosavadní opotřebení pásů je za dobu provozu téměř nulové, a to i přesto, že občas jezdí po tvrdých površích včetně silnice.

Při kontaktu s povrchem je podvozek chráněn masivní konstrukcí zabraňující poškození citlivých komponentů vozidla. Zdroj foto - Milan Jedlička
Při kontaktu s povrchem je podvozek chráněn masivní konstrukcí zabraňující poškození citlivých komponentů vozidla. Zdroj foto - Milan Jedlička

Obsluha také oceňuje velmi dobré odpružení perfektně fungující i v terénu. Vozidlo používá pevnou ocelovou rámovou konstrukci, odolnou proti namáhání, která je, jak výrobce uvádí, vhodná pro dlouholeté použití stroje při velké pracovní zátěži. Přední náprava disponuje nezávislým zavěšením McPherson s hydraulickým řízením, zatímco zadní náprava zavěšením De Dion, které snese i vysoké zatížení. Tato kombinace zavěšení, náprav a rámu nabízí velkou trakci a pohodlnou jízdu. Stroj účinně brzdí hydraulickými a mokrými kotoučovými brzdami na čtyřech kolech automaticky a pomalu, jakmile sejmete nohu z plynového pedálu. To zjednodušuje provoz a zlepšuje bezpečnostní parametry stroje v extrémních situacích nebo na velkých svazích. Při kontaktu s povrchem je podvozek chráněn masivní konstrukcí zabraňující poškození citlivých komponentů vozidla.

Kubota RTV-X1110 je vybavena sklopnou korbou, motor se nachází pod ní. Zdroj foto - Milan Jedlička
Kubota RTV-X1110 je vybavena sklopnou korbou, motor se nachází pod ní. Zdroj foto - Milan Jedlička

Vozidlo pohání tříválcový motor Kubota o výkonu 25 koní a zdvihovém objemu 1 123 cm3, který nabízí vysoké rezervy točivého momentu při nízké spotřebě. K motoru je dobrý přístup, nachází se pod korbou. Pod čelní kapotou se nachází chladič, vzduchový filtr či nádržka pro ostřikovače čelního skla. Díky tomuto umístění jsou dané součásti chráněny před prachem a jinými nečistotami. Chladič se navíc díky širokému rozestupu žeber a přídavné ochranné mřížce jen tak neucpe. Motor je přes kardanový hřídel spojen s hydrostatickou převodovkou Kubota VHT-X, jejíž převodové poměry jsou v závislosti na zatížení automaticky regulovány, a není tak náchylná na opotřebení a přetížení. Do běžné údržby spadá pouze kontrola provozních kapalin, výměna olejů a filtrů.

Prostorná kabina

Vytápěná a prostorná kabina se sedadly nabízí dostatek místa pro přepravu osob. Odpružené sedadlo řidiče je plně nastavitelné, stejně jako volant. Díky parkovací brzdě umístěné na palubní desce je k dispozici nejen velký prostor pro nohy, ale i odkládací prostory. Na palubní desce se nachází rovněž digitální displej informující o důležitých provozních datech včetně rychlosti, ujeté vzdálenosti, počtu motohodin, teploty chladicí kapaliny a stavu paliva. Ergonomicky uspořádané ovládací prvky se nachází také po levé straně u sedadla – jsou zde umístěny páky pro sklápění korby, ovládání přídavného nářadí a uzávěrky diferenciálu. Dveře stroje, který zakoupila obec Černá v Pošumaví, lze demontovat (například v letních měsících). Přirozeného větrání kabiny lze dosáhnout také vyklopením čelního i zadního okna přes plynové vzpěry.

Vytápěná a prostorná kabina se sedadly nabízí dostatek místa pro přepravu osob. Všimněte si robustní ruční brzdy (oranžová páka). Zdroj foto - Milan Jedlička
Vytápěná a prostorná kabina se sedadly nabízí dostatek místa pro přepravu osob. Všimněte si robustní ruční brzdy (oranžová páka). Zdroj foto - Milan Jedlička

Aby bylo možné přepravovat větší množství lehčího materiálu, zdejší pracovníci svépomocí (pomocí nástavek) zvýšili objem hydraulicky sklápěné korby. Ta uveze náklad až o hmotnosti půl tuny, bez problému jej i vyklopí. Převážený materiál lze ukotvit přes upínací oka uvnitř korby. Kubota RTV-X1110 také asistuje při úklidových pracích po zimě (jako je zametání veřejných prostranství), během nichž vozí například štěrk. Uplatní se také v těsnějších prostorech, třeba na soukromých dvorech, kde je oceňována vysoká manévrovatelnost tohoto stroje.

Horní část kabiny obsahuje rádio a topení s výdechy. Zdroj foto - Milan Jedlička
Horní část kabiny obsahuje rádio a topení s výdechy. Zdroj foto - Milan Jedlička

UTV versus ATV

Užitková terénní vozidla se označují jako UTV (utility terrain vehicle). Jde o multifunkční vozidlo určené pro všestranné využití. Vyvinulo se z vozidel ATV (all-terrain vehicle), též známých jako čtyřkolky. Zatímco čtyřkolky mají sedadlo konstruované pro obkročný sed obsluhy a řidič se spolujezdcem sedí za sebou, v UTV pasažéři sedí vedle sebe na sedadlech automobilového typu. UTV zpravidla disponuje pohonem všech čtyř kol a jeho řízení probíhá přes volant, kdežto čtyřkolky mají řídítka. Pasažéři jsou pro případ převrácení vozidla UTV chráněni bezpečnostními pásy a ochranným rámem. UTV jsou všeobecně větší než čtyřkolky, v zadní části vozidla mají sklopnou korbu na přepravu nákladu a na trhu jsou k dispozici v mnoha konfiguracích. Výrobci tak zájemci umožňují vybavit si svůj stroj tak, aby vyhovoval právě jeho specifickým potřebám. Nejrozšířenější jsou čtyřkolové varianty s doplňky jako jsou například navijáky, ocelové nárazníky, držáky na nářadí a radlice.