Hlavní charakteristikou vysokozdvižného vozíku je bezesporu nosnost a výška zdvihu. Nosnost je dána typem a provedením vozíku a může se pohybovat v rozmezí od několika stovek kilogramů do desítek tun. Recept na výběr správné výšky zdvihu je pak jednoduchý. Vezměte v úvahu výšku nejvyšší police ve vašem skladu a připočítejte deset centimetrů – tedy paletu. Na trhu najdete celou řadu vysokozdvižných vozíků, některé z nich mohou náklad zvedat třeba až do výšky 12 metrů.
Rozměry a řiditelnost
Neméně důležité jsou také vnější rozměry vozíku. Právě na nich totiž záleží, jak dobře bude vozík ve skladu pohyblivý. Pozor hlavně na brány, vjezdy a další snížená místa. Stavební výška vozíku musí být taková, aby bylo možné do skladu dobře vjet. Také z toho důvodu mají vozíky takzvaný volný zdvih, kdy jsou schopny náklad na paletě zvednout, ale jejich celková výška se přitom nezmění. Prostě s nimi paletu zvednete obvykle do výšky maximálně 1,5 metru a bez problémů projedete bránou nebo vraty skladu.
Nafta, plyn, nebo elektřina?
Podobně jako u automobilů i u vysokozdvižných vozíků můžete vybírat mezi několika typy pohonu. Nejčastěji bývají k vidění vozíky s naftovým motorem. Ten je sice nejméně šetrný vůči životnímu prostředí, výrobci však naftové motory v posledních letech velmi zdokonalili a při použití přídavných filtrů je možné vysokozdvižné vozíky na naftu používat i uvnitř skladových hal. Velkou výhodou naftových motorů je hlavně vysoký výkon a snadná manipulace s palivem, tedy tankování.
Stále častěji se v pohonu vysokozdvižných vozíků uplatňuje také zkapalněný ropný plyn – LPG. „Vysokozdvižné vozíky na LPG je možné bez problémů provozovat jak venku, tak uvnitř hal. LPG do vysokozdvižných vozíků obsahuje výhradně propan, který má ve srovnání se směsí propan-butanu vyšší oktanové číslo, obsahuje nižší obsah síry a minimum nečistot. LPG lze odebírat z kompozitních pohonných láhví nebo z interní čerpací stanice, kterou dodavatel plynu postaví přímo v areálu zákazníka,“ shrnuje výhody této technologie Jiří Karlík ze společnosti Primagas.
Hlavně v potravinářství a v dalších provozech náročných na hygienu pak roste obliba elektrických vysokozdvižných vozíků. Ty nabízejí bezhlučný a bezemisní provoz. Moderní elektrické vozíky je navíc už možné provozovat i při nízkých teplotách, například v chladírenských halách, aniž by tím trpěl jejich akumulátor. Nevýhodami elektrického pohonu je nutnost odstávek stroje pro dobíjení, vyšší pořizovací cena a nemožnost provozu venku, když je vlhko. „Přes některé nevýhody popularita elektrických vysokozdvižných vozíků roste. V blízké budoucnosti lze podle našich analýz očekávat, že v tomto segmentu strojů plynový a elektrický pohon převládne. Naftové motory zůstanou doménou jen speciálních výkonných vozíků určených třeba do terénu,“ popisuje možný vývoj v oboru Jiří Karlík.
Tři nebo čtyři kola?
V případě automobilů docela kuriózní otázka, u vysokozdvižných vozíků běžná úvaha. Vozík v tříkolovém provedení řízený jedním zadním kolem je pohyblivější a snáze se s ním manévruje v úzkých uličkách skladů. Naopak čtyřkolový vozík je stabilnější, obzvlášť pokud má na předním kole dvojmontáž pneumatik. Tříkolové vozíky bývají zpravidla elektrické, u čtyřkolových si již většinou můžete vybrat pohon podle svých preferencí. Pokud bude vozík jezdit hlavně po rovném povrchu, může mít i plné pneumatiky. Jejich výhodou je vyšší životnost a nižší náchylnost k poškození.