Belarus MTZ-4522 patří do tzv. 8. trakční třídy s pohonem všech čtyř kol. Jeho hlavním účelem je provádět energeticky náročnou zemědělskou práci. Díky řadě technických parametrů, tento model dnes převyšuje všechny traktory vyráběné na území bývalého Sovětského svazu. Dokonce „šlape na paty“ také traktorům Kirovec.TIP: První samojízdný peletovací lis na světě
Belarus MTZ-4522
Zahraniční konkurenti (zejména John Deere) vyrábějí v tomto segmentu podobně silné traktory. V Minsku se však podařilo vyvinout obří traktor, jako je John Deere, jen výrazně levnější. A to i přes to, že je traktor osazen motorem západní výroby. Prototyp v roce 2014 byl osazen německým motorem Deutz, produkční verze má již americký motor Caterpillar. Hydraulický systém je od německé firmy Bosch.
Traktor je hlavně určen pro velké zemědělské podniky v Rusku a Kazachstánu. Výrobce jej také propaguje na trhu zemědělských strojů v jihovýchodní Asii. Nabízí se také ve východní Evropě, kde jsou stroje MTZ dobře známé a oceňované. Vidět ho též můžeme na veletrzích v západních zemích. MTZ Belarus se poprvé dostal na „vrchol“, donedávna totiž vyráběl traktory o maximálním výkonu 350 koňských sil.
Belarus MTZ-4522 získal vlastní podvozek, hydraulický systém a převodovku. Kabina a kapota získala nový design, oproti jiným vyráběným modelů, které jsou vzhledově odlišné. Design je jiný, protože se musela zlepšit účinnost chlazení motoru Caterpillar. Standardně je traktor MTZ-4522 vybaven předním závěsem, soupravou pro dvoumontáže a kabinou s klimatizací a topením.TIP: Jak probíhal tajný vývoj axiální technologie u Case IH v 50. letech? Všechno začalo v garáži
Americký motor
Moderní dieselový motor nejvýkonnějšího traktoru má obrovský výkon, významnou výkonovou rezervu a je schopen úspěšně vydržet obrovské zatížení. Jedná se o 12,5litrový šestiválcový vznětový motor Caterpillar C13. Jeho jmenovitý výkon je 431 koňských sil, nebo 317 kW při 2100 ot/min; a maximálně - 466 koní, nebo 342,7 kW při 1800-1900 ot/min. Maximální točivý moment je tedy také působivý - 2048 Nm. Původní motor Deutz v prototypu byl zavržen z důvodu menšího pracovního objemu, ale také z marketingových důvodů. Dále prý Caterpillar vypadá v očích spotřebitelů výhodněji. Kapacita palivové nádrže je víc než působivá - 650 litrů nafty. Palivová nádrž této kapacity zajišťuje bezproblémový provoz traktoru pod zatížením po dobu 10 hodin bez nutnosti doplňování paliva.
Vlastní převodovka
Belarus si převodovku vyvinul sám. Jedná se o elektronicky řízenou hydromechanickou převodovku s podporou systému "Full Power Shift". Schopnost řazení pod zatížením, tj. bez přerušení toku energie, zajišťují třecí spojky vlastní výroby. Spojka je vybavena zesilovačem. Tato převodovka poskytuje 16 rychlostních stupňů vpřed, v rozsahu od 3,4 do 38 km/h, stejně jako 8 zpětných převodů v rozmezí od 2,9 do 16 km/h.
Hydraulický systém Bosch je univerzální s elektrohydraulickým čtyřdílným rozvaděčem, který je ovládán joystickem. Přední závěs snese zatížení 5,5 tun a zadní 11,5 tun.TIP: Vzácný a nejhorší traktor JD skončil ve šrotu, teď je jak nový
Kabina
Kabina traktoru je kvalitně zpracována, co se týče izolace hluku a vibrací. Optimální je přístrojový panel traktoru: všechny potřebné informace o stavu systémů a součástí přídavných zařízení jsou vždy k dispozici, srozumitelné a čitelné. Díky vynikajícímu 360° kruhovému pohledu, který poskytuje panoramatické zasklení, je pohodlí a bezpečnost práce na nejvyšší úrovni.
Zkušeností s traktorem je zatím málo
Zkušeností s modelem MTZ-4522 zatím moc není. Existují však svědectví od jednoho pracovníka, který se účastnil polních testů, ale ještě prototypu. Ve skutečnosti je rychlost traktoru vyšší, než udává výrobce (55,3 km/h, místo 40 km/h). Při testech haproval pohon předních kol, problém se ale v sériovém provedení již vyřešil. Dalším problémem je osvětlení, které je nedostačující. U jednoho předvýrobního modelu MTZ-4522 se pokazila spojka. Poměrně mnoho zemědělců je skeptických a s koupí nového traktoru nespěchají. Dokonce ani ti, kteří mají na takový traktor finance. Řada zemědělců se obává, že takový výkon převodovka nepřenese na zem. Další zase řeší, že americký motor Caterpillar nebude mít dostačující životnost, protože mu nebude „chutnat“ nafta prodávaná na východě.TIP: Claas kdysi nabízel pásové traktory. Pak ale korporace AGCO vývoj stopla
Dostupnost a cena
Cena modelu MTZ-4522 činí přibližně 200 000 Eur, ale hodně záleží na místních prodejcích. Kupuje se výhradně na objednávky. Čeká se většinou od jednoho do dvou měsíců.