Turecký výrobce traktorů Basak, celým anglickým názvem Basak Agricultural Tractors, Earth Moving and Agricultural Machinery AG není žádným nováčkem, tedy alespoň v Turecku. Společnost byla založena v roce 1941 v Adapazarı. Původně vyráběla vozy tažené koňmi. Několikrát změnila majitele a od roku 1962 firma začala dovážet traktory Ford, které posléze začala licenčně vyrábět. V roce 1979 začala také licenční výroba rakouských traktorů Steyr. Do koncernu Sanko patří od roku 2012.
Jak název společnosti napovídá, v současnosti vyrábí traktory (zejména menší a středně velké) a komponenty, tudíž se nejedná o žádnou montovnu. Nejen traktor, ale i hydraulika, motor a převodka pochází z vlastní výroby. Současná modelová řada traktorů zahrnuje více než 20 modelů s pohony 2x4 a 4x4. Roční výrobní kapacita továrny činí 10 000 kusů traktorů. Továrna o rozloze 35 000 čtverečních metrů, která se nachází v Sakaryi, je umístěna na pozemku o výměře 178 000 metrů čtverečních.
Basak se pravidelně účastní i evropských zemědělských veletrhů. Na letošním veletrhu EIMA v Itálii, kromě obvyklých modelů traktorů, také představil vlastní koncept traktoru. Výrobce uvedl, že se jedná o budoucí vlajkovou loď. Koncept se velmi liší od dosavadních vyráběných modelů už jen svým líbivým designem, který jasně cílí na evropské zákazníky. Nová vlajková loď bude patřit do modelové řady 5000, která bude zahrnovat čtyři modely pokrývající výkony 95 až 125 koní. Proto vystavený koncept nese označení 5120 (5 – modelová řada, 120 – výkon). I když na veletrhu EIMA byla představena řada 5000, Basak na veletrzích ve východních státech prezentoval začátkem letošního roku také řadu s označením 3000 s úplně stejným designem. Řada 3000 je nejspíše totožná s řadou 5000 a bude k dispozici pro turecký trh (3000 značí plnění emisní normy Stage III). Do kabiny konceptu nešlo během veletrhu EIMA nahlédnout, ale předpokládá se, že bude stejný, jako u řady 3000 – její interiér na veletrzích zpřístupněn byl.
Pokud vás ale bude zajímat motor, hydraulika a převodovka vlastní výroby, pak vás asi zklameme. V Evropě bude řada traktorů 5000 osazena motorem Deutz, který bude spolupracovat s převodovkou ZF 24x24 s powershuttle. Zadní závěs traktorů bude mít kapacitu 5 tun. Motor Deutz byl nejspíše zvolen jednak proto, že je v Evropě zajištěn jeho servis, ale také proto, že v Turecku a v Evropě platí jiné emisní normy. Motor Deutz bude plnit evropskou emisní normu Stage IV. O převodovce z produkce ZF platí, co se týče servisu apod., totéž.
Pokud vše vyjde podle stanovených plánů, na veletrhu SIMA v Paříži příští rok, bude vystavena kabina s interiérem k prohlédnutí. Oficiálně též bude představena celá nová modelová řada. Prvně budou traktory nabízeny ve Velké Británii. Tam již nyní Basak hledá prodejce.
Zde můžeme nahlédnout do interiéru modelu řady 3000.