Na českém trhu je velký výběr terénních vozů pick-up, takže nová Navara, která se představila na začátku tohoto roku, má velkou konkurenci. Navara byla a podotýkám, stále je, dříčem v nejtěžších provozech. Rodinný vůz to samozřejmě není, takže Navara nalezne úplně stejné uplatnění, jako její předchůdce, a to mezi lidmi, kteří potřebují pořádné auto do terénu a zároveň, aby také něco odvezlo. Zkrátka je vhodná pro lesníky, stavbaře nebo právě zemědělce.
Nedejte na první dojem
Přijíždím si vyzvednout vůz a hned u autosalonu vidím nachystanou novou Navaru v žlutavé barvě savannah a hned mě zaujme robustnost, protože vidět obří rozměry vozu jen na fotografiích je úplně něco jiného, než v reálu. Děsila mě představa, když budu muset s vozem někde parkovat nebo se vymotávat v provozu. Jak se ale později ukázalo, mýlil jsem se. Po chvíli čekání přijíždí pán s Navarou v slušivé tmavě hnědé barvě s otevřenou korbou a verzí kabiny Double Cab (k mání je ještě verze King Cab).
Jakmile usednete poprvé do vozu tohoto typu, a ještě k tomu jste nikdy takový neřídili, bude na vás ze sedadla řidiče působit mohutně. V nové Navaře se hned po pár ujetých metrů zcela s vozem sžijete. Opravdu. Pokud ještě k tomu máte jako vlastní vůz, automobil z koncernu Renault Nissan, náhle se vám budou zdát ovládací prvky vozu povědomé, a nejen to. Některé prvky, plasty atd. zkrátka nová Navara sdílí se svými koncernovými kamarády. Nebudete ani potřebovat první vysvětlení, kde, co a jak se ovládá. Po dalších ujetých kilometrech budete s vozem jako jedna ruka. Startování se provádí prostřednictvím tlačítka, klíčky na zamykání vozu musíte mít stále při sobě, i když opouštíte vůz. Bez klíčků ve voze prostřednictvím tlačítka zkrátka nenastartujete.
Lepší pohodlí
Hlavní novinkou má být lepší pohodlí, oproti předchůdci, a můžu zcela potvrdit, že námi testovaný model pohodlný byl, a to se nejednalo o model v plné výbavě. Při vyšších rychlostech, zejména na dálnici, budete ale vědět, že jedete s pracovním vozem, protože celosvařovaný žebřinový rám s víceprvkovým zavěšením zadní nápravy o tom dá vědět. Není to nic však hrozného, ani motor není hlučný, prakticky o něm ani nevíte. Ač se může zdát, že vůz takových rozměrů bude línější, tak to není pravda. Čtyřválcový dieselový agregát o výkonu 160 k nebo 190 k a objemu 2,3 litrů ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou vám nabídne zcela adekvátní jízdní dynamiku. K dispozici je i sedmistupňový automat. A ten, kdo se vyžívá v manuálech a rád řadí, zde si přijde na své. Řazení probíhá přesně, a to i přes dlouhé dráhy, šestý stupeň zejména využijete na dálnici, při řazení nad cca 110 km/h. A že někdy zapomenete podřadit do kopce? Vůbec to nevadí, vůz si s tím hravě poradí.
Široká nabídka příslušenství
Vůz jsme protáhli jak po okresních cestách, tak po dálnicích, polích a polních cestách. Výrobce tvrdí, že vůz má nejlepší spotřebu ve své třídě, my jsme naměřili tyto hodnoty. Na dálnici se průměrná spotřeba pohybovala kolem deseti litrů, na okresních silnicích se hodnota blížila skoro k osmi litrům. Ve městě už jsme se dostali na deset litrů nafty. Co se týče obřích rozměrů, na parkování u supermarketu mezi dvěma auty rovnou zapomeňte, pokud chcete vystoupit vy a váš spolujezdec - i tak je nová Navara o něco kratší, než předchůdce. Ač nemám ten správný "grif" s takovým vozem parkovat mezi dvě auta, přes to se mně to podařilo napoprvé, ale to ho místa okolo... Takže mě čekalo zařadit zpátečku a couvat. Toho se nemusíte bát. Pomáhá vám totiž zadní kamera a obraz se promítne do zpětného zrcátka, takže couvání je velmi pohodlné, což využijete i při couvání k přívěsu či k nakládací rampě.
Co se týče interiéru, k volbě je velmi široká nabídka originálního příslušenství, která se vyrovná i vozům typu SUV. Vpředu, tedy řidič a spolujezdec, mohou pohodlně cestovat klidně křížem krážem celou Evropou, ale vzadu už to na delší vzdálenosti pohodlné není. Ale i tak se dozadu vleze i člověk o výšce přesahující 190 cm, místa nad hlavou ale není nazbyt. Široká možnost příslušenství se týká i ložné plochy, můžete si ji zakrýt, vybavit nástavbou či speciální podlahou atd.
Konkrétně do tohoto naftového modelu nemusíte přidávat další aditiva, ale jíž automobilka představila verzi Euro 6, takže se nové modely bez AdBlue neobejdou.
Co se týče terénních schopností, i přes nižší světlou výšku oproti konkurentům, neměla nová Navara s terénem žádný problém. V případě potřeby je možné sepnout redukci, případně uzávěrku zadního diferenciálu. Podrobná technická data naleznete zde - https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/cz/brochures/Car-brochures/ebrochure_Navara.pdf