Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

První autonomní postřikovač do ovocných sadů. Kupodivu nejezdí na elektřinu

Zveřejněno: 18. 1. 2019

Kalifornská společnost Crinklaw Farm Services Inc představila po třech letech vývoje a testování první autonomní postřikovač na světě, který lze použít do sadů. Ač je trendem autonomních zemědělských vozidel jejich elektrifikace, tento projekt sází na klasický vznětový motor.

Nízkoprofilový tvar pro bezproblémovou jízdu mezi stromy.

Autonomní postřikovač Global Unmanned Spray System (GUSS) je osazen plně integrovaným motorem QSB6.7 o výkonu 173 hp (129 kW), motor dodala společnost Cummins. Motor disponuje systémem recirkulace spalin a vysokotlakým palivovým systémem Common Rail. Motor QSB6.7 zajišťuje čisté a účinné spalování a maximalizuje dobu provozu autonomního stroje.

Cummins tvrdí, že neuvěřitelně inovativní odvětví zemědělství poskytuje fantastickou platformu pro autonomii, zejména pokud jsou hlavními cíli vyšší provozní efektivita a vyšší produktivita. Integrování ultračistých vznětových motorů s autonomními vozidly je skvělým příkladem toho, jak se zemědělský průmysl pohybuje kupředu.

Záměrem autonomního vozidla je pomoci zmírnit pracovní problémy, kterým čelí zemědělský průmysl, a také zvyšovat efektivitu, přesnost a bezpečnost. Pomocí kombinace GPS, senzorů a softwaru může jeden zaměstnanec sledovat až 10 strojů GUSS současně. Nyní je v provozu sedm postřikovačů na středně velkých až velkých sadařství. Společnost založená v Kalifornii v současné době staví výrobní závod v Kingsburgu a výrobce očekává začátek prodeje těchto postřikovačů na konci tohoto roku.

Speciální design stroje byl zvolen proto, aby se vešel do řádků a nepoškozoval stromy. Designu musel vyhovět i Cummins, aby se motor do stroje vešel. GUSS využívá laser, který okamžitě zastaví vozidlo, když se před ním objeví osoba nebo předmět. Jako záloha laseru slouží dotykový nárazník, který v krajní nouzi vozidlo zastaví. GUSS je též vybaven kamerou, která živě přenáší obraz obsluze do kontrolního vozidla. Kontrolní vozidlo se používá k monitorování několika postřikovačů najednou. Rádiové signály jsou nepřetržitě přenášeny mezi vozidlem a postřikovacím zařízením, které vysílá údaje o poloze a další informace, které má obsluha sledovat.

Kořeny společnosti GUSS lze vysledovat až do roku 1982. Počínaje rokem 2007 vynálezce přemýšleli nad postřikovačem bez řidiče. Společnost se setkala s mnoha problémy během vývoje stroje. GPS totiž často nefungovala mezi stromy.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Crinklaw Farm Services Inc

Tématické tagy