Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

První nekonvenční mlátička z Breganze. Když nepomůže ani zlatá medaile

Zveřejněno: 26. 11. 2017

Zajímavý a poněkud smutný příběh představuje první nekonvenční sklízecí mlátička Laverda MX vyrobená v Breganze. Byl to projekt, který byl pravděpodobně příliš rychlý a byl opuštěn bez jakékoliv snahy o modernizaci zajímavého stroje.

Laverda

Na konci 70. let minulého století, kdy ve Spojených státech začaly jezdit první hybridní sklízecí mlátičky International Harvester 1480 nebo New Holland TR 70, italská Laverda se rozhodla jít axiální cestou.

První model sklízecí mlátičky Laverda MX 240 byl oficiálně představen na veletrhu SIMA ve Veroně v roce 1986. Kompaktní a modulární stroj s jedinečným designem tehdy uchvátil porotu, a tak získal zlatou medaili. Následující rok byl model nahrazen typem MX 300, který byl osazen výkonnějším hnacím ústrojím, protože předchůdce nezvládal sklizeň ve ztížených podmínkách. V modelu MX240 pracoval motor o výkonu 240 koní, v novějším typu už motor Fiat Diesel 8210 SI o výkonu 300 koní. Jak je vidět, označení mlátiček znamenal jejich výkon motoru. Hnací pohon byl hydrostatický. Mlátičky MX využívaly adaptéry o šířce 480, 540, 600 nebo 660 cm. Výška řezu byla automaticky nastavována.

Výkon a spolehlivost pokulhávaly

Nekonvenční řešení spočívalo v tom, že modely měly příčně umístěný válec široký 260 cm. Zrno bylo vedeno na pravý okraj 65palcového válce o tloušťce 104 cm. K základnímu výmlatu docházelo prakticky v dnešním šikmém dopravníku. Zrno pak putovalo po dlouhém šnekovém dopravníku k dalšímu čištění. Představu o zpracování nejlépe ilustruje obrázek řezu mlátičky ve fotogalerii níže. Sklízecí mlátičky měly zásobník o objemu 9000 litrů.

Lavarda se nemusela za co stydět

Kabina modelů MX byla vybavena nejmodernějšími technologiemi. Byly přijaty elektro-hydraulické ovládací prvky, které zjednodušovaly ovládání stroje. Kabina byla umístěna na silent blocích a byla vybavena klimatizací a komfortním sedadlem Super-confort spojeným s nastavitelným sloupkem řízení. Tehdy MX neměla co závidět konkurenci.

Za 4 roky se vyrobilo pouze 150 modelů MX 300. Projekt vyžadoval další vývoj z hlediska výkonu a spolehlivosti stroje. Místo toho Fiatagri (několik let byla Laverda součástí Fiatu, který se pak přesunul ke koncernu CNH, od roku 2011 je Laverda součástí koncernu AGCO) od projektu upustilo a navždy jej pohřbilo.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Laverda

Tématické tagy