Ukrajinský výrobce traktorů Kharkiv Tractor Plant byl založen v roce 1930 a vyrobil více než tři miliony traktorů a další specializované těžké techniky. Ve výrobním programu, co se týče traktorů, má traktory jak standardní koncepce, tak pásové verze, ale i kloubové. Právě poslední jmenovaná verze se v roce 2014 po velmi dlouhé době dočkala zcela nové generace, kterou reprezentoval model XTZ-240. Nyní přichází ještě inovovaná verze, a sice model XTZ-248K. Zajímavostí je, že traktor využívá plastovou kapotáž. Nutno podotknout, že východní výrobci zemědělské techniky vyrábí stroje stále převážně z kovových součástek, není tomu tak jako u západních výrobců, kde se přešlo na lehké plasty.
Lepší spotřeba a méně přísná emisní norma
Nový kloubový traktor XTZ-248K má poprvé využívat motor od italského výrobce FPT Industrial, jež patří do koncernu CNH Industrial. Šestiválcový motor FPT-Iveco N67 o objemu 6,7 litrů a s výkonem 240 koní je úspornější o 10 až 15 %, než motor z ruské produkce YaMZ. Italský motor plní emisní normu Stage III, takže by měl být daleko jednodušší, než motory u nás plnicí normu Stage V. Dále byla modernizována převodovka s rozsahem 12/4, která se má vyznačovat hladším řazením. Ani kabina se modernizaci nevyhnula. Kabina je tišší a obsluze má dopřát klimatizaci a nastavitelné sedadlo či sloupek řízení. Za komfortní kabinou stojí největší výrobce plastových součástek ve východní Evropě, společnost PTI Group sp.zo.o., která právě stojí i za vnějším vzhledem nového traktoru.
Kdo stále touží po ruském motoru YaMZ o výkonu 190 koní, může jej stále volit v konfiguraci. Inovací prošel též pásový traktor XTZ-181 a stejně jako kloubový traktor disponuje novým stylem exteriéru. V inovacích je zahrnut i nový šestibodový závěsový systém a hydraulický průtok byl zvýšen na 130 litrů/min.
Společnost XTZ doufá, že inovace budou stimulovat prodej obou traktorů na domácím trhu, kde se zákazníci mohou v současné době zaregistrovat na vládní pobídkový program, který pokrývá 25 % až 40 % kupní ceny.