Pásové podvozky pro samojízdné stroje mají využití v mnoha sektorech, proto existuje množství variant, které se od sebe liší konstrukcí, rámem, pásy, provedením hnacích kol, napínáním, pojezdem či uspořádáním. Podle toho, do jakého sektoru je pásový podvozek určen, jsou od něj očekávány specifické schopnosti. Zatímco ve stavebnictví je to především dobrá prostupnost nezpevněným terénem, přenos velkého zatížení či extrémní odolnost, v lesnictví je to nižší působení tlaku na půdu a schopnost zdolávat vyšší stoupání. Pásové podvozky jsou též od nepaměti spjaty se zemědělskými stroji.
Větší trakce, kontaktní plocha a šetrnost k půdě
Řešením snížení měrného tlaku na půdu, prokluzu a zvýšení trakce může být použití širokých plášťů a dvojmontáží kol. To však přináší i řadu omezení v podobě stálé kontroly a regulace tlaku v pneumatikách pro jízdu po poli a silnici. V případě dvojmontáží mnohdy vznikají komplikace při jízdě po silnici z důvodu nutného doprovodu a překročení povolené šířky vozidla. Jedním ze způsobů, jak tomu předejít, je volba pásového podvozku, který s sebou navíc nese řadu výhod – ještě větší kontaktní plochu, trakci, šetrnost k půdě a snadnou záměnu pásových jednotek za pneumatiky (a opačně) kdykoliv je potřeba, čímž traktor neztratí svou univerzálnost.
Zuidberg je u nás známý výrobou kvalitních předních zvedacích zařízení a vývodových hřídelí, které lze spatřit na mnoha traktorech rozličných značek a typů. Znalosti a schopnosti přizpůsobovat příslušenství různým typům a značkám traktorů potažmo sklízecích strojů se pokouší od roku 2011 uplatňovat rovněž ve vývoji a výrobě pásových jednotek.
Vlastní test prokázal schopnosti pásů Zuidberg
V účinnosti přenosu výkonu na podložku a přínosu menšího tlaku na půdu je rozhodující styčná plocha. Zda je pravda to, co Zuidberg uvádí, se rozhodli otestovat ve společnosti Agrotrans Otice s.r.o., která je dovozcem výrobků Zuidberg do ČR a SR. Srovnali kolový traktor s rozměry plášťů - vpředu 540/65R 30 a vzadu 650/65R 42 (s tlakem 1,2 bar) s pásovým traktorem s rozměry pásů – 610 mm vpředu a 760 mm vzadu. Oba traktory měly zhruba stejný výkon, standardní zatížení a test proběhl při podrývání ve shodných půdních podmínkách. Výsledkem byla u pásové verze 2,45 násobně větší styčná plocha (což se ověřilo jednoduše pytlem vápna), téměř nulový prokluz, pokles spotřeby paliva o zhruba 35 % a pohodlnější jízda terénem. Testem se také prokázalo, že se váha rozkládá po celé šířce pásu - 760 mm - pás je v celé této šířce v kontaktu s půdou (a to i při zatáčení na souvrati), tedy od první až po poslední záběrovou figuru – to zajišťují tři pojezdové kladky o menším průměru uložené mezi dvojicí kladek o větším průměru. Uváděné hodnoty výrobcem, jako je o stovky procent zvětšená kontaktní plocha oproti pneumatikám a zvýšení výnosu o 15 % během celoročního využívání pásů za pár let, se tak nezdají být nereálné.
Snadná a rychlá údržba
Pásové jednotky jsou složitější oproti pneumatikám, a proto vyžadují specifickou péči a je tedy jen na výrobci, jak pojme jejich konstrukci, aby při tom neztratily nic ze svých předností a přitom byly uživatelsky co nejméně náročné. Jednotlivé díly se svou cenou a životností významnou měrou podílí na provozních nákladech, proto by jim měla být věnována náležitá péče. Jelikož jsou na ložiska pásových jednotek přenášeny ohromné síly, je nezbytně nutné, aby byla permanentně mazána proto, aby například neproklouzával pás. Někteří výrobci denní údržbu vyřešili tím, že obsluha musí před prací pokaždé obejít všechny uzavřené kontrolní body, očistit od hlíny, doplnit mazací tuk, a to nejenom na vnější straně, ale i vnitřní straně pásové jednotky. Tam, kde se ještě doplňuje olej, by měla obsluha denně kontrolovat hladinu oleje. V některých případech ale není hladinu oleje snadné zjistit, neboť průhledítka jsou plná – nezbývá nic jiného, než každý plnicí otvor demontovat a přesvědčit se, zda je k dispozici dostatek oleje. Zuidberg si však uvědomuje, že toto řešení není optimální a zmíněné postupy zaberou příliš mnoho drahocenného času. A tak můžeme u pásových jednotek Zuidberg nalézt zredukovaný počet servisních bodů na minimum, co nejlepší přístup, centrální mazání a instalovaná plastová průhledítka, skrze která lze velmi snadno a rychle zjistit hladinu oleje.
Železné výztuhy pro maximální funkčnost a eliminaci protočení pásů
Součásti dodávky čtyř pásových jednotek Zuidberg jsou železné výztuhy o váze pár set kilo, bez kterých instalaci na traktor nelze provést. Mají však své logické opodstatnění. Těmito výztuhami je vyztužena zadní a přední náprava traktoru, neboť klasické portály by pásové jednotky neudržely. Díky kvalitnímu vyztužení nedochází k protočení pásů, poškození portálů a nápravy. V krajním případě dojde k prokluzu pouze u celé pásové jednotky, ta je však pro tento případ dostatečně dimenzována.
Společnost Agrotrans Otice provozuje předváděcí traktor s pásy Zuidberg, takže s instalací má již zkušenosti. Podle společnosti celá montáž výztuh a pásů trvá pár dnů ve dvou lidech. „Při montáži všechno přesně pasovalo na daný typ traktoru, nikde nebyla žádná odchylka. Demontovat se musely vzdušníky, které jsou v oblasti zadní nápravy, tlumiče rázů (akumulátory s dusíkem) - to vše se muselo přesunout jinam, avšak všechny potřebné komponenty (držáky apod.) přišly společně s dodávkou. Jak je u návodů k předním ramenům Zuidberg běžné, tak i návod k pásům je velmi podrobně rozepsaný,“ řekl nám pan Ing. Vladimír Poštulka, jednatel společnosti Agrotrans Otice, která disponuje profesionálně vyškoleným personálem pro montáž pásů a servisním zázemím.
Na rozdíl od jiných technických řešení, kde se využívá konstrukce, jež neumožňuje znovu osazení pneumatiky (upínací šrouby jsou příliš vysoko a kolo se tam kromě pásu nevejde), Zuidberg umožňuje zpětně traktor vybavit koly. Přitom všechny díly výztuh na traktoru zůstávají. Při demontáži se použijí zajišťovací čepy a za pomocí otvorů v rámu jednotky se ližinami od vysokozdvižného vozíku nadzvedne, povolí se několik šroubů v zadní straně, čímž je jednotka demontována a podvozek připraven pro montáž kola. Záměnu pásové jednotky za kola lze přirovnat k výměně klasických kol za kultivační - trvá to pár hodin. Majitel tak může ve sklizňové sezóně jezdit s traktorem v dopravě a v sezóně zpracování půdy a setí jezdit s pásy na poli. Tato možnost je také vhodná v době, kdy se majitel rozhodne třeba traktor prodat klasicky s kolovým podvozkem.
Kupující nového traktoru (na starší modely traktorů pásy Zuidberg není možné instalovat) by již měl být rozhodnut, zda traktor vybaví pásy či nikoliv. Pásy Zuidberg jsou určeny pro některé modelové typy traktorů a sklízečů. Je to z toho důvodu, že existuje nepřeberné množství typů předních a zadních náprav, rozchodů, vzdušníků apod. Zuidberg tudíž vyrábí pásové jednotky individuálně pro daný typ stroje. Pásy a pojezdová kola zůstávají stále stejná, avšak upevnění (osmi až deseti-šroubové), vsunutí dovnitř/ven se musí přizpůsobit stroji. Na výběr je z několika druhů provedení pásů. Polokultivační jsou k dispozici v šířkách 300 nebo 400 mm, pásy v běžném provedení mají šířku 610 mm – ty se využívají nejčastěji vpředu, mohou být však použity i vzadu. Pro zadní nápravu traktoru jsou určeny pásy o šířce 762 mm. Existují i nejširší typy pro sklízecí mlátičky a řezačky, které mají šířku 910 mm. Pásy Zuidberg jsou konkrétně určeny například u výrobce Claas k modelům sklízecích mlátiček Tucano, Lexion, Avero a pro řezačky Jaguar. U traktorů Claas je to největší řada Axion 800 a 900. Traktory Fendt lze vybavit pásy u modelové řady 200, 700, 800, 900 a 1000 Vario. U výrobce John Deere lze pásy osadit polovinu výrobního programu sklízecích mlátiček a polovinu výrobního programu traktorů. Pásy jsou určené také pro speciální samojízdné sklízeče, jako jsou Grimme, Ploeger, AVR Puma či Vervaet. Další konkrétní kompatibilní modely jsou k nahlédnutí u dovozce Agrotrans Otice.
V závislosti na typu, má pásová jednotka Zuidberg dvě, tři nebo čtyři menší mezikola pro maximální styčnou plochu. Samotné osy a kola jsou vyrobena z kvalitního materiálu. Standardně je k dispozici nezávislé boggie odpružení pro zlepšení jízdního komfortu, lepší stabilitu a menší opotřebení dílů. Napínání pásů je řešeno hydraulickým napínacím systémem složeného z hydraulického pístu a akumulátoru se stlačeným dusíkem. Natlakováním (jednoduše přes rychlospojku traktoru) se pás vyšponuje směrem dopředu, a toto tlakování by mělo minimálně rok vydržet. Pásy mají sníženou rychlost – zhruba 60 % rychlosti traktoru, neboť pásy nikdy nedosahují až po blatník traktoru (pokud je traktor schopen jízdy 50 km/h, s pásy jede 30 km/h). Pro uživatele by to však nemělo být žádné omezení, protože pásový traktor má většinu času trávit na poli, nikoliv na silnici. Při vyšších rychlostech by docházelo k nadměrnému přehřívání pásů a musely by být použity pásy z tvrdší gumy, ty však nemusí být šetrnější k půdě. Pásový traktor má též o pár čísel větší světlou výšku, přestože jsou pásy nižší – to je například v Holandsku mezi pěstiteli žádoucí, rám traktoru totiž nepoškozuje vzrostlé plodiny (cibuli apod.) nebo při lisování nehrne před sebou vydatné řádky slámy.