Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 23.11. – svátek slaví Klement

Svezli jsme se elektrickým terénním vozem Toyota Cruiser. Jeho důvod vzniku je zcela odlišný oproti klasickým elektromobilům

Zveřejněno: 25. 4. 2019

Zrychlení, elegantní design a pohoda při jízdě – kvůli tomu jsou obdivovány elektromobily. Zde je ale elektromobil, který byl navržen jako dělník do špinavého a pracovního prostředí. Podle toho také vypadají jeho technické parametry.

Tato Toyota je určena do provozu ve specifických podmínkách, vyžadující vysoké nároky na ochranu zdraví, čistý vzduch a limity hluku.

Autosalon Dajbych, prodejce terénních a luxusních vozů, při příležitosti konání 4x4 Profi dnů v Plzni, ukázal novinářům své produktové portfolio terénních vozů jak se spalovacím, tak elektrickým motorem. Nechyběly ani jízdy na off-road polygonu.

Stěžejní událostí bylo představení dvou nových vozů Rapid Deployment Vehicle (RDV) Gepard a Long Range Patrol Vehicle (LRPV) Gepard pro potřeby Armády České republiky. Nová vozidla mají nahradit dosluhující vozy Land Rover Defender, které používají výsadkové a speciální jednotky. „Při vývoji tohoto špičkového osobního terénního vozidla byl kladen důraz na vysoký stupeň mobility, dosažení maximální užitečné hmotnosti, dostatečného vnitřního prostoru pro převoz 6 osob včetně potřebné výstroje a výzbroje a v neposlední řadě na nejvyšší stupeň balistické a protiminové ochrany pro danou kategorii vozidla. LRPV Gepard disponuje zcela inovativním podvozkem umožňujícím dosažení celkové hmotnosti vozidla 6 t. Tento parametr je v této kategorii osobních terénních vozidel zcela ojedinělý,“ uvádí autosalon Dajbych u jednoho z vozů určených pro armádu.

Do těžkého terénu a uzavřených prostor

Vyzkoušeli jsme také například terénní vozy Toyota Hilux TRD a ISUZU D-MAX. Nejvíce nás ale zaujala Toyota Electric Cruiser. A jak název napovídá, namísto spalovacího motoru používá elektromotor. Elektromobily mají zastánce i odpůrce a vedou se debaty o tom, jak moc jsou (ne)ekologické apod. Začátkem je vhodné zmínit, že Toyota Electric Cruiser na rozdíl od například elektrického Jaguaru I-PACE (který mimochodem byl též k vyzkoušení) není výsledkem současného trendu elektromobility. Toyota je určena do provozu ve specifických podmínkách, vyžadující vysoké nároky na ochranu zdraví, čistý vzduch a limity hluku (typickým příkladem je provoz v podzemí).

U klasických elektromobilů už víme, co od nich zhruba očekávat (co se týče dojezdu, zrychlení, doby nabíjení apod.), jak je to ale v případě terénního vozu?

Výbava Bosch

Jak jsme si mohli vyzkoušet, u elektrického terénního vozu nelze očekávat takové hodnoty, jako u klasických osobních elektromobilů. Toyota Electric Cruiser je koncipována jako užitkový elektromobil, který je určen pro pohyb jak po zpevněných, tak nezpevněných cestách. „Žebřinový rám a nápravy Heavy Duty jsou jako stvořené pro náročné podmínky, které dané prostředí přináší, a základní konstrukce činí z Toyoty Land Cruiser ideální platformu pro vlastní přestavby upotřebitelné v různých typech nasazení,“ uvádí autosalon Dajbych. Jde hlavně o plně elektrifikovanou podobu legendárního a osvědčeného automobilu Toyota Land Cruiser řady 70. Karosérie, kabina, nástavby, mechanické části podvozku i velká část pohonného ústrojí zůstávají shodné s běžnými modely řady LC 70. Toto řešení bylo zvoleno ze dvou nejdůležitějších důvodů – jednak pro výborné terénní schopnosti modelu řady LC 70, tak pro jednotné servisní a technické zabezpečení v případě, když má provozovatel stejné modely se spalovacím i elektrickým motorem.

Navenek se tedy Toyota Land Cruiser neodlišuje od ostatních. Změny hledejme v útrobách. Spalovací motor pod kapotou nahradil elektromotor Bosch E-Drive napájený Li-Ion akumulátorem o kapacitě 46 kWh. Zájemce může zvolit i baterie o menší či větší kapacitě. Srdcem vozu je elektronická řídicí jednotka „Motor přímo pohání původní rozdělovací převodovku Toyota. Celý systém je řízen elektronickou řídící jednotkou (ECU), která zajišťuje řízení spotřeby energie a zatížení, rekuperaci, řízení bezpečnosti a poskytuje diagnostické rozhraní prostřednictvím technologie Bluetooth,“ píše autosalon Dajbych. Vestavěné tepelné čerpadlo udržuje všechny součásti vozidla na optimální pracovní teplotě a v případě potřeby zahřívá interiér. Zmíněná rekuperace je užitečnou vlastností vozidla a pomáhá uspořit energii. Úspora energie se nejvíce projeví především tam, kde dochází častému zpomalování, zastavení a následným rozjezdům vozidla.

Technické možnosti

Vozidlo váží 3500 kg, z toho pouhých 31 kg elektromotor, 17 kg převodovka, 10 kg elektronika a sestava baterií 300 kg. Motor dosahuje hodnoty 90 kW a točivý moment 200 Nm, jejich optimální stálá hodnota je 60 kW a 90 Nm. Akcelerace není tak výrazná, jako je typické u jiných elektromobilů. Vůz dosahuje maximální rychlosti 130 km/h, kterou ale využije jen málo. Za terénních podmínek a ve 15% svazích se maximální rychlost sníží na 35 km/h. Dojezd na jedno nabití činí 150 km (na silnici či zpevněném povrchu) a na nezpevněném povrchu zhruba 60 km. Udávaná životnost motoru a převodovky výrobcem je 8000 h. Životnost baterií je zhruba dvanáct let (v závislosti na podmínkách, v jakých je vůz provozován), přičemž jejich životnost se nejvíce zkracuje v době, kdy se nechají vybité zmrznout.

Interiér vozidla se nijak nevymyká od standardního. Co ale zaujme je barevný LCD displej místo klasické přístrojové desky. Má svítivost takovou, aby údaje bylo možné přečíst za každých světelných podmínek. Nechybí vnější tlačítka pro volbu funkcí, integrovaný reproduktor, volba grafického rozhraní, propojení pomocí CAN BUS a analogové i digitální vstupy. Úplné ticho ve voze není, hlučnost se projeví zejména při akceleraci a zpomalování.

„Přestavba na elektrický pohon nejen přináší nulové emise a zlepšuje výkon, ale navíc umožňuje dosáhnout vysokých úspor v nákladech na údržbu. Spolehlivé elektrické součásti vyžadují méně údržby a tím i menší prostoje. Největších úspor však lze dosáhnout v oblasti spotřeby energie, neboť odpadají náklady na odvádění plynů a tepla ze štol a na přívod čerstvého. U vozidel s čistě elektrickým pohonem je výrazně menší také poruchovost, a úspory jsou ještě vyšší, čím hlubší je důl,“ uvádí autosalon Dajbych.

Přečtěte si také

Autor: Milan Jedlička
Foto: Milan Jedlička

Tématické tagy