Současný model Tatra Phoenix Euro 6 přišel na trh v roce 2014. Vozidlo může být vybaveno nejrůznějšími konstrukčními skupinami a prvky, které jsou přizpůsobeny potřebám jednotlivých uživatelů. Podvozky jsou v provedeních 4×4, 6×6, 8×8, 8×6, 10×10, 10×8, 12×10 a dokonce 14×12. Vozidla Tatra Phoenix jsou ideálními prostředky pro přepravu nákladů na krátké a střední vzdálenosti, v těžkém terénu i po silnici, na poli i lesních cestách. Výhodou pro zákazníky je jednoduchá montáž nejrůznějších nástaveb, která se díky unikátní konstrukci podvozku obejde bez kompenzačních montážních dílů. Vozidla obchodní řady Tatra Phoenix využívají unifikované podvozky typové řady I s výhradně pneumatickým odpružením předních náprav a s novou generací systému řízení. Typickým znakem je unifikované provedení různých typů přídavných (sestupných) převodových skříní Tatra vyhovujících zástavbě hlavních převodových skříní značek ZF nebo Allison v manuálním, automatizovaném či zcela automatickém provedení. Z přibližně 2 tisíc vyrobených Phoenixů kopřivnická Tatra Trucks dodala nejvíce vozů s plněpohonným podvozkem v konfiguraci 6×6, druhá nejpočetnější je konfigurace 8×8 a na desítky se počítají zbylá provedení.
Vozy obchodní řady Tatra Phoenix si našly cestu už do tří desítek zemí a slouží v nejrůznějších podmínkách, od klimaticky mírných oblastí západní a střední Evropy, přes severské oblasti za polárním kruhem v Norsku a Rusku, extrémně teplá teritoria Středního Východu až po exotické destinace v Tichomoří. Největší trh pro vozidla Tatra Phoenix tradičně přestavuje Česko, téměř tisíc jich jezdí u domácích uživatelů. Stovky vozidel byly dodány slovenským uživatelům, desítky vozů odebraly ruské společnosti, podobné počty putovaly například do Německa, Polska, Maďarska, Norska, Nizozemí, Rakouska atd. Nejexotičtějšími teritorii, kam byly Phoenixy vyvezeny, jsou tichomořská Nová Kaledonie nebo africký Mauricius.
Výhody agrotahačů na podvozku Tatra Phoenix 6
Zcela samostatnou kapitolou jsou vozy homologované dle platné legislativy jako „zemědělský traktor“. Toto provedení vzniklo na základě zájmu zemědělců o provozně úspornější stroj s větší kapacitou vezeného nákladu, než je tomu u zemědělského traktoru, který by dosahoval vyšší rychlosti na zpevněných komunikacích. Zatím bylo od roku 2013, kdy se tzv. tatraktor začal vyrábět, vyrobeno a prodáno přes 150 kusů vozidel, s tím, že velká většina byla prodána na českém a slovenském trhu. Menší množství bylo dodáno například do Německa, Rakouska či Nizozemí a dalších zemí. Zájem o vozidla tohoto typu je konstantní, každoročně jde o malé série, což odpovídá speciálnímu zaměření těchto strojů.
Zemědělský Phoenix zůstává věrný unikátní konstrukci vlastní všem vozům Tatra, jejímž základem je originální tatrovácký podvozek s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Standardně jsou všechny vozy modelové řady Phoenix osazeny motory PACCAR MX, u zemědělských provedení je převodovka volitelně automatická šestistupňová, nebo automatizovaná šestnáctistupňová, k dispozici je i řízení různého počtu náprav včetně zadních systémem VSE. Nechybí ani centrální huštění všech kol.
Tatra Phoenix se díky originálnímu tatrováckému podvozku vyznačuje vysokou průjezdností i v tom nejtěžším terénu a vykazuje vysokou odolnost, spolehlivost a s tím spojenou maximální možnou životnost kompletního vozidla. Tatra svým technickým řešením navíc nabízí vysokou modularitu, a je tak připravena splnit individuální přání každého zákazníka, včetně instalace nejrůznějších účelových nástaveb a aplikací. Phoenix není stoprocentní náhradou traktoru. Cílovou skupinou jsou větší zemědělské podniky zajišťující přepravu plodin či produktů na vzdálenosti, u nichž využití traktorů přestává být ekonomicky výhodné. Těmto zákazníkům nabízí Tatra Phoenix významně vyšší přepravní kapacitu při nižších nákladech na přepravovanou tunu nákladu. Oproti standardním traktorům se srovnatelným výkonem motoru zemědělská verze modelové řady Tatra Phoenix přepraví až o 40 procent více nákladu na stejnou vzdálenost za kratší čas. Navíc je výrazně levnější a přináší i významné úspory v provozních nákladech.
Vozidlo je už z výroby modifikováno podle technických předpisů potřebných k tzv. individuálnímu schválení pro zemědělská vozidla kategorie T. Takzvaný tatraktor má na rozdíl od běžných vozů řady Phoenix například ochranný rám kabiny, omezovač rychlosti (maximálně 85 km/h), vpředu i vzadu zařízení sloužící k upínání zemědělských návěsů a vybavení, nízkotlaké traktorové pneumatiky, volitelná je i automaticky řiditelná zadní náprava do rychlosti 40 km/h. Upravena je i převodovka a pohonný systém pro specifický pohyb na poli a v terénu (např. souběžná pomalá jízda se zemědělskou technikou atd.).
Veškeré vozy Tatra mohou být různě individualizovány a přizpůsobeny požadavkům zákazníka. To je jednou z devíz společnosti Tatra Trucks – vedle sériové výroby je důležitou součástí produkce vozidel Tatra i vysoká míra individualizace a schopnost vyhovět požadavkům provozovatelů. Tento přístup kopřivnická automobilka uplatňuje i u vozů určených pro zemědělce. Ostatně tzv. tatraktor je toho důkazem, vznikl na základě požadavků zemědělců a Tatra Trucks na tomto příkladu prokázala (jako už mnohokrát v minulosti), že je na rozdíl od velkoobjemových výrobců schopna vyrobit a prodávat speciální vozidla na míru i v malých sériích.
Vysoká produktivita díky podvozku
Tatrovácká koncepce podvozku poskytuje vozidlu, a zejména jeho hnacímu traktu, zvýšenou odolnost proti vlivům okolního prostředí. Prach, bláto či ostré kameny nepoškodí hnací hřídele a díky ochraně centrální nosnou rourou je tak údržba hnacího traktu velmi jednoduchá a nákladově přijatelná. Pro jistý a bezpečný pohyb v terénu je vozidlo vybaveno uzávěrkami všech osových i mezinápravového diferenciálu.
S připojitelným pohonem přední nápravy lze využít výhod plněpohonného vozidla kdykoliv, kdy to okolní podmínky vyžadují, při jízdě na silnicích či zpevněných komunikacích pak jízda bez pohonu předních zefektivní provoz vozidla. Vzduchová soustava na podvozku je řízena pomocí elektroniky, která optimalizuje spotřebu vzduchu a provoz kompresoru a přispívá ke snížení spotřeby paliva.
Nově vyvinuté motory PACCAR MX, vyráběné firmou DAF TRUCKS N.V., jejichž technologie je prověřena ve Spojených státech amerických při plnění emisních limitů EPA 10, vynikají vysokým výkonem, plochou křivkou točivého momentu, skvělými jízdními charakteristikami a především nízkou spotřebou paliva. Nejvýraznějšími charakteristickými rysy je použití vstřikování Common Rail, integrované přímo do bloku motoru, a turbodmychadla s proměnnou geometrií lopatek, což zásadním způsobem zlepšuje odezvu motoru při různých otáčkách a snižuje spotřebu paliva a produkci škodlivých emisí.