V listopadu roku 2010 Ing. Smolka předložil komplexní studii možných cest k novému vozu. Ze studie vyšlo najevo, že nejlepším řešením bude nakupování kompletní sady kabiny s motorem a bez jakýchkoliv zásahů a úprav montovat na přizpůsobený podvozek Tatra. Cílem bylo také nalézt vhodného partnera, který by dodal nejen komponenty, ale nabídl by možnost rozvoje servisní a prodejní sítě.
Dne 30.3.2010 proběhlo první oficiální jednání zástupců automobilky Tatra s představiteli společnosti DAF Components. Ještě téhož roku bylo rozhodnuto, že dodavatelem komponentů pro novou řadu těžkých vozidel bude holandská automobilka DAF Trucks, která je součástí americké společnosti PACCAR. V červenci začal vývoj nového vozidla označovaného T 158 pod obchodním názvem Tatra Phoenix. Vozidlo mělo nahradit civilní řadu vozidel T 815 vyráběných a průběžně modernizovaných od roku 1983.
Tatrovácké vzduchem přímo chlazené osmiválcové vidlicové motory byly nahrazeny kapalinou chlazenými řadovými šestiválci PACCAR MX-13 vyhovující emisní normě Euro V a Euro III. Původní tatrovácká kabina byla celá nahrazena kabinou DAF CF 85. Tuto kabinu DAF montoval na svoji řadu stavebních vozidel. Kabina pro Tatru ale prodělala kosmetické úpravy. Tatrovácká převodovka byla nahrazena manuálními a automatizovanými převodovkami ZF. Přední část tatrováckého podvozku byla pro Phoenix zásadně modernizována, pár drobných vylepšení nesla i zadní část podvozku. Důležitou součástí podvozku byla i nová generace řízení.
Vývoj Tatry Phoenix byl hektický, svědčí o tom i fakt, že ještě v roce 2010 mělo být vyrobeno pět prototypů. Jako první se řešil životnostní test kabin DAF. Simulováno bylo 250 000 km těžkého lomového provozu dle metodiky Tatra. Kabiny prošly testem bez poškození. Výsledky simulací pak potvrdily zkoušky skutečných vozidel (prototypů). Postaveno bylo 11 prototypů ve verzi 4x4, 6x6 a 8x8 v různé konfiguraci pro potřeby získání homologací. První prototyp, třístranný sklápěč 6x6 s červenou barvou, byl dokončen 1.12.2010. V roce 2011 byla zahájena práce na konstrukční, technologické a výrobní dokumentaci, směřující k zahájení výroby tzv. Nulté série v červenci stejného roku.
Tehdy nově oslovená marketingová agentura navrhovala novou řadu vozidel pojmenovat jako Expander, Alltrax, Startex, Torrex, XR či Forte. Nové jméno Phoenix nakonec vymyslelo nejužší vedení společnosti.
První sériový těžký nákladní automobil Tatra Phoenix vyjel z bran kopřivnické tatrovky po 14 měsících vývoje a přípravy jeho výroby, 3.9.2011. Majitelem prvního vozidla se stal státní podnik DIAMO specializující se na sanační práce či odstraňování následků po těžbě. Tatra Phoenix slavila mezinárodní úspěch a obdržela několik ocenění.
Tatra Phoenix byl nový začátek, start do nejvyšších pater konkurenceschopnosti na poli produktu i poprodejních služeb. S novým vozidlem se otevřela další kapitola světově úspěšného „románu s názvem Tatra“. Díky spojení s významným výrobcem nákladních vozidel DAF a skupinou PACCAR automobilka vstoupila do éry zcela zásadní globalizace nabídky výrobků a služeb.
Tatra ve spolupráci se svým dealerem společností PARMA servis s.r.o. v roce 2013 představila tahač zemědělských návěsů Tatra Phoenix 6x6, který vyvinula ve spolupráci s Rolnickou společností Lesonice a.s. Tahač zemědělský návěsů je efektivní tam, kde je nutno přepravit zemědělské produkty rychle, a to i po silnici na delší vzdálenosti, kde je provoz silnějších traktorů z ekonomického hlediska nákladný. Zahájení sériové výroby agrotahače začalo v roce 2014 v návaznosti na spuštění výroby vozidel splňujících emisní normu EURO VI. Výroba tohoto modelu rozšířila přítomnost tater v zemědělství, v němž jsou již tato vozidla několik let úspěšně používána jako nosiče výměnných zemědělských nástaveb.
Za 10 let sériové výroby vzniklo nespočet modifikací vozidel Tatra Phoenix, což ostatně dokazují fotografie níže v galerii. Kromě vozidel Tatra do zemědělství a lesnictví vznikl například i speciál pro přesazování stromů. Tatra si v roce 2017 připomněla 120 let od výroby prvního automobilu se spalovacím motorem v Kopřivnici. Na legendární NW Präsident odkázala limitovanou edicí vozidel Tatra Phoenix Euro 6 PRÄSIDENT. Kompletní historii vozidel Tatra Phoenix se věnuje kniha s názvem Tatra nesmrtelná autora Milana Olšanského.
Třetího nejlepšího výsledku (navzdory koronaviru) pod současnými majiteli dosáhla Tatra Trucks v roce 2020. Tradiční automobilka vykázala provozní zisk EBITDA ve výši 509 milionů korun při obratu více než pět a půl miliardy korun. Navzdory pandemii dosáhla Tatra Trucks nejlepšího hospodářského výsledku za poslední tři roky. Loni dodala 1186 vozů.