Poprvé jsme mohli vidět tuto sladěnou soupravu do barev společnosti Moreau Agri Vysočina na letošním agrosalónu Země Živitelka v Českých Budějovicích. Spojení Tatry s Joskinem vzešlo jako projekt společností Moreau Agri Vysočina, spol. s r. o. a Serviscentrum Vysočina s.r.o téměř před rokem, nyní projekt dosáhl reálných rozměrů. Že toto spojení opravdu funguje, si mohou zemědělci vyzkoušet v rámci předváděcích jízd. Ze Země Živitelky Tatra ihned zamířila na předvádění k českým zemědělcům, kde pomáhá s odvozem siláže a brambor z pole. My jsme ji zastihli při sklizni silážní kukuřice. Jedna otočka měla vzdálenost devatenáct kilometrů. Zatím se souprava u všech zemědělců setkala s kladnými ohlasy.
Chytré řešení výměny nástaveb
Celá stavba stroje byla vyřešena tak, že na Tatru se nejprve usadil mezirám. Nástavba Drakkar je ve verzi Cargo, to znamená, že je výměnná, tudíž lze Tatru osadit dalšími čtyřmi nástavbami společnosti Joskin, jako je například cisterna či rozmetadlo hnoje. Přidržovač nástavby se vyrobil zcela nově, avšak na stejný princip, jaký využívá koncept Cargo. Tento systém byl vyroben přímo v Kopřivnici, tudíž dnes se dokáže vyrobit sériové auto tatra, již s připraveným rámem na koncept nástaveb Joskin do celého světa. Díky tomu se výměna nástavby provádí velmi jednoduše. Tím, jak je Tatra vybavena pneumatickým systémem, tak se celá zvedne a vyklopí se odstavné nohy nástavby. Poté se povolí otočné zámky Twist Locks, nástavba se demontuje a Tatra se opět spustí (tolerance činí přibližně 20 cm) a v konečné fázi vyjede. Vypojení pohonu je velmi jednoduché, veškerá pozornost se ubírá jen na hadice a zásuvku.
Přeprava čehokoliv a kamkoliv…
Nástavba Joskin Drakkar kombinuje přednosti výtlačného čela a posuvné podlahy, což má Joskin patentované. Během vykládky je přední čelo, které podpírá vykládaný materiál, taženo pevným průmyslovým pásem, čímž je zaručena kompletní vykládka. Zpět je čelo nataženo řetězem. Dopravní pás se v zadní části navíjí na dva hydromotory. Přední čelo je průhledné, takže obsluha má dokonalý výhled do ložné plochy a na proces plnění a vyprazdňování. Boční stěny jsou vyrobeny z polyesterové pryskyřice vyztužené skelnými vlákny a podlaha je vyrobena z ocelového silnostěnného plechu, který je od poloviny děrovaný, aby mohly nečistoty vypadat na zem. Celková hmotnost nástavby je velmi nízká, přičemž je zachována odolnost.
Robustní konstrukce rámu má šířku 900 mm s profilem 300 x 100 x 6 mm. Nástavba může být vybavena různým příslušenstvím, jako jsou hydraulicky výsuvné či mechanicky stavitelné nástavky pro zvýšení objemu, hydraulicky sklopná dvojdílná plachta proti úletu materiálu během přepravy a vyklápěcí bočnice pro snížení výšky nakládky například brambor. V nástavbě Drakkar o objemu 33 m3 (bez nástavek) lze prakticky přepravovat cokoliv (obiloviny, kukuřice, okopaniny, štěpka), kromě stavebního materiálu. Užitečná nosnost činí dvacet dva tun. Šířka korby činí 2,38 m, základní výška 1,8 m a délka nahoře/dole 7,3/7,7 m.
… rychle a úsporně.
Aby nebylo vyprazdňování nástavby limitováno rychlostí pojezdu vozidla, je nezávisle pohon spojen s pojezdem motoru a jeho otáčkami. Na základě otáček motoru pracuje čerpadlo. Stejně to platí i v případě nástavbové cisterny, kde by vývěva byla poháněna od motoru a nebyla limitována pojezdem. Ovládání Drakkaru se provádí z kabiny prostřednictvím speciálního ovladače nebo externě na pravém zadním boku nástavby - to je výhodné v případě, když se plní například vakovač a je potřeba vyprazdňování dávkovat.
Jako nosič nástaveb byla zvolena Tatra Phoenix Euro 6 v konfiguraci náprav 8×6 s tím, že poslední náprava není hnaná a je natáčecí. Tatra dokáže vyrobit i hnanou natáčecí. Přední náprava disponuje stabilizátory a pérování je zajištěno vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči. Zadní nápravy mají zase osové diferenciály s uzávěrkou a pérování je rovněž zajištěno vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči, ale také v kombinaci s vinutými pružinami. Vzadu nalezneme i torzní stabilizátory.
S výše popsaným, v kombinaci s originální koncepcí náprav Tatra, je vozidlo vhodné do všech terénních podmínek. Pro šetrnou jízdu po poli a úspornou jízdu po silnici mají všechna kola regulaci tlaku v pneumatikách. V Tatře tepe nejvýkonnější šestiválcový motor Paccar o výkonu necelých 400 kW spolupracuje s automatizovanou převodovkou ZF s 16 stupni vpřed a 2 stupni vzad.
Nákladní automobil v patřičných úpravách představuje v zemědělství zajímavou alternativu k traktorovým soupravám, dokonce je v mnohém předčí. Především se jedná o jízdní komfort, nižší spotřebu pohonných hmot, úsporu nákladu (menší opotřebení pneumatik) a rychlost (u Tatry je omezena na 70 km/h). S rychlostí souvisí vyšší výkonnost, protože je vůz rychlejší, než klasický traktor. A nesmíme zapomenout ani na homologaci „T“, která přináší pro provozovatele řadu úlev.