Co vlastně rodinná firma Bergmann ve virtuálním showroomu svým návštěvníkům představila?
Vozy pro přepravu řezanky s ISOBUS ovládáním
Dopravu řezanky z pozemku na místo uložení umožňuje především traktorová doprava. Traktory jsou v našich podmínkách nejčastěji agregovány s velkoobjemovými návěsy. Pro přepravu řezanky je určena řada Bergmann HTW, která obsahuje pět různých modelů vozů s ložnými objemy od 34 do 51,3 m3, a to s dvounápravovým nebo třínápravovým podvozkem. V závislosti na počtu náprav lze podvozek dodat s boogie agregátem s parabolickým pérováním nebo v hydraulickém provedení.
Vozy jsou na základě preference investora k dispozici se dvěma dávkovacími válci či bez nich. Dávkovací válce rovnoměrně rozprostírají píci v průjezdné silážní jámě, a tak usnadňují utužování, šetří práci a jsou nástrojem dobrého využití senáže. Do výbavy na přání spadá také plachtovací systém pro zakrytí ložné plochy a váha. Všechny vozy jsou pak standardně vybaveny kónickou a šroubovanou nástavbou, ocelovou transportní podlahou, oboustranným pohonem podlahového dopravníku a hydraulicky sklopnou prosekávací klapkou.
Na akci byl konkrétně prezentován model HTW 65 S s ložným objemem 52,1 m³, který díky své vlastní nízké hmotnosti nabízí vysoké užitečné zatížení. Volitelně lze tento model nově opatřit komfortním ISOBUS ovládáním. Vůz je možné obout do pneumatik až do velikosti 30,5 palců. Uložení nástavby je řešeno pomocí Twist-Lock uzávěrů, které umožňují i výměnu nástavby za jiný druh.
Sběrací vozy Royal a Shuttle
Sběrací vozy firmy Bergmann jsou určeny ke sběru, nakládce, pořezání a dopravě objemných hmot ležících na řádcích (zelené i zavadlé píce, sena a slámy při jejich sklizni). Hmota se následně vykládá na místě jejího skladování nebo dalšího použití. Doplňkově mohou být sběrací vozy využity k odvozu materiálu od sklízecích řezaček a v případě jejich vybavení dávkovacím a dopravním zařízením poslouží i k zakládání objemných krmiv do žlabů v průjezdných stájích. Strojní linky se sběracími vozy představují nejrozšířenější způsob řešení mobilní části strojních linek pro sklizně pícnin na seno a slámu. Společnost Bergmann prezentovala na virtuální akci model Royal 300 K.
Royal 300 K s ložným objemem 30 m3 využívá tandemový podvozek s parabolickými pružinami. Volitelně jej lze dodat v hydraulickém provedení, které zajistí nejvyšší jízdní stabilitu a maximální komfort na silnici i na poli. Sběrací vozy řady Royal používají dva vzájemně sladěné řezací a lisovací rotory pro šetrnější zacházení s pící, úsporu energie a zvýšení ložné kapacity. Krátká řezanka je nezbytná zejména pro snazší udusání hmoty, rychlejší vytvoření anaerobního prostředí, a tedy ke zlepšení fermentačního procesu. Royal 300 K hmotu nařeže tak, aby optimální délka řezanky pícnin činila 34 mm. Novinkou je u tohoto modelu volitelný opěrný válec pro kontrolu hloubky sběru. Sběr píce přitom zajišťuje 1 940 mm široký sběrač. Do standardní výbavy nově spadá rovněž ISOBUS ovládání a lepší osvětlení.
Další vyráběnou řadou sběracích vozů je Shuttle, již na virtuální akci zastupoval model Shuttle 450 S s ložným objemem 49,5 m3. V rámci sériové výroby je vůz osazen třínápravovým hydraulickým podvozkem, pohyblivou čelní stěnou a horní prosekávací klapkou. Vylepšený sběrač a držák náhradních nožů jsou nově umístěny po levé straně stroje – pro rychlý přístup při výměně nožů. Vůz může být vybaven třemi dávkovacími válci. Ovládání se provádí přes ISOBUS.
Překládací vůz s možností rozdělení ložné plochy na dvě části
Co se překládacích vozů týče, Bergmann představil dva nové modely: GTW 210 s ložným objemem 21 m3 a GTW 300 s ložným objemem 30 m3. Podávací šneky těchto vozů disponují průměrem 350 mm, hlavní vyprazdňovací šnek má průměr 400 mm. Na rozdíl od větších modelů GTW 21, GTW 330 a GTW 430 lze menší model GTW 210 upotřebit ve většině zemědělských podniků. Překládací vůz využívá jednonápravový podvozek.
Překládací vozy naleznou uplatnění zejména při sklizni obilovin v létě a zrnové kukuřice na podzim. Pořád jde však jen o několik měsíců v roce, a Bergmann se proto snaží o navýšení jejich univerzálnosti: Volitelnou výbavou je nyní i systém TwinBunker, jenž dovoluje rozdělit ložnou plochu na dvě části. Vzniknou tedy dva prostory o objemu 10,5 m3 – poměr 50/50. Výrobce uvádí, že takto rozdělená ložná plocha poslouží pro přepravu osiva i hnojiva současně a lze tak plnit zároveň i secí stroje. Ložná plocha je také uzpůsobena tak, aby se v ní nezachytávalo hnojivo (má zaoblená určitá místa). Pokud jde o vyprazdňování, stačí zavřít jednu ze dvou komor (v závislosti na materiálu, který má být přeložen).
Volitelně je k dispozici mechanický vážicí systém či plachta chránící náklad za špatného počasí nebo zabraňující ztrátám během přepravy. Ta se ovládá klikou ze země a není proto potřeba vylézat na plošinu.
Prezentován byl i větší, dvounápravový model GTW 330 s ložným objemem 33 m3. Vůz je sériově vybaven nejen hydraulickým podvozkem, ale i řemenovým pohonem pro hydraulické zapínání a vypínání podávacího šneku pod zatížením. Novinkou je možnost ISOBUS ovládání.
Bergmann je také jedním z mála výrobců vozů pro překládání okopanin, jako je cukrová řepa. Překládací vozy od sklízečů přepravují řepu na přícestnou skládku, která je umístěna na přejížděné půdě a plodinu lze proto snadno opět naložit čisticími nakladači. Překládací vozy, jež tuto činnost zajišťují, vyrábí firma Bergmann v několika verzích, přičemž vlajková loď dané řady RRW 500 byla představena na virtuální akci. Její ložný objem činí 50,7 m3 a také v jejím případě je novinkou volitelné ISOBUS ovládání. Pro nejvyšší jízdní stabilitu a maximální jízdní komfort na silnici i na poli je vůz sériově vybaven hydraulickým třínápravovým podvozkem, jenž disponuje elektronickým nuceným řízením a volitelně nabízí možnost tzv. krabího režimu a regulaci tlaku v pneumatikách. Rychlé a šetrné vyprazdňování se současným čištěním řepy zajišťuje dva metry široký překládací dopravník, který přeloží až 2 100 t/h.
Komfortnější jízda s menším rozmetadlem a využití aplikační mapy u většího modelu
Rozmetadla tuhých statkových hnojiv jsou určena především pro rovnoměrné rozmetání různých druhů hnojiv. Jde o stroje, které ačkoli zčásti plní funkci dopravního prostředku, jsou technicky řešeny pro aplikaci různých tuhých statkových hnojiv, jako je hnůj, kompost, rašelina, zemina, půdní substrát a jiné organické hmoty. Ve výjimečných případech lze aplikovat vápenaté hnojivo. Koncepce rozmetadel vyráběných v dnešní době je rozmanitá.
Firma Bergmann vyrábí rozmetadla v jedno, dvou a třínápravovém provedení. Hlavní součástí každého stroje je ložná korba a podlahový dopravník. Tyto dvě hlavní části jsou konstrukčně řešeny a přizpůsobeny tak, aby docházelo ke kontinuálnímu dávkování směrem ke třetí, hlavní části, kterou je rozmetací ústrojí.
Tuto oblast na virtuální akci reprezentoval model M 2140 E, který patří do kategorie jednonápravových nízkopodlažních rozmetadel s přípustnou celkovou hmotností 14 tun. Rozmetadlo je vybaveno samonosnou a kónickou ocelovou vanou a téměř bezúdržbovým pohonem. Nově nabízí i možnost používat vysokou oj pro traktory o výkonu od 100 koní. Novinkou je též hydraulicky odpružená oj pro maximální komfort jízdy a vertikální rozmetací válce. Ochranu půdy zajišťují pneumatiky Alliance 354 AGRIFLEX+ VF 480/95 R50 TL 176 D. Přesnou dokumentaci aplikovaného množství lze provádět pomocí mechanického vážicího systému. Rozmetadlo se vyrábí ještě v provedení s univerzálním rozmetacím ústrojím, označení TSW 2140 E.
Představeno bylo i univerzální rozmetadlo TSW 6240 W s přípustnou celkovou hmotností 24 tun. Sériově je vyráběno s hydraulickým podvozkem. Písmeno „W“ v názvu značí vážicí zařízení v sériové výbavě. Novinkou je široké rozmetací ústrojí „V Spread“, které rozmetá materiál až do vzdálenosti 36 metrů. V případě potřeby lze elektronicky kontrolovat rozmetací obrazec pro konstantní rozmetání i při nižší pracovní šířce. Každý zvětšený talíř je osazen 6 rozmetacími lopatkami, což poskytuje stroji ještě větší pracovní záběr. Ovládání rozmetadla lze volitelně provádět přes ISOBUS terminál CCI 1200. Dokumentovat aplikované množství lze pomocí mechanického vážicího systému s přesnými tenzometry. Při rozmetávání je možné využít i aplikační mapy. Data z odebraných půdních vzorků uložená v počítači či paměťovém médiu lze pomocí systému agrirouter zaslat do rozmetadla.