Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Zetor 10540 Turbo na dvojitý pohon

Zveřejněno: 26. 2. 2018

Společnost Gasinsight s.r.o. provedla úpravu staršího traktoru Zetor 10540 Turbo. Úprava se týkala pohonu, nyní je traktor schopen pracovat na duální pohon - plyn a nafta.

Zemědělské stroje nemusí být poháněny jen naftou. Stále častěji se prosazují stroje na pohon z obnovitelných zdrojů. Takže už můžeme vidět elektrické nakladače či samojízdné krmné vozy. Podnik, který provozuje bioplynovou stanici, může využít k pohonu strojů bioplyn, který má identické složení jako zemní plyn (CNG). Stroje na takový pohon přinesou řadu výhod, jako jsou menší náklady na palivo či menší hluk apod. Je si toho vědom například i běloruský výrobce Gomselmaš, který pracuje na prototypu sklízecí mlátičky s pohonem na plyn. Nesmíme zapomenout ani na New Holland, který minulý rok představil novou generaci traktory na plyn. Předešlá generace se dokonce testovala i v českém zemědělském podniku ZDV Fryšták. V tomto podniku mají letité zkušenosti s provozem strojů na plyn, protože již řadu let vlastní upravený traktor Zetor Crystal na plyn.

V tomto článku si představíme další přestavbu, tentokrát traktoru Zetor 10540 Turbo.

Společnost Gasinsight s.r.o. se specializuje na přestavby naftových vozidel na duální pohon a postará se také o zápis do TP vozidel všech kategorií a značek. Služby společnosti mohou využít třeba majitelé automobilů, kteří chtějí provést přestavbu na LPG. Přestavbu lze provést u nákladních vozidel, dodávek, ale také u zemědělských strojů. Jendou z posledních takových úprav je Zetor 10540 Turbo na duální pohon NM+CNG.

Traktor je nasazen v živočišné výrobě. Nejmenovaný zemědělský podnik má vlastní čerpací stanici CNG, takže tankování nepředstavuje žádný problém. Ze stránek společnosti se dozvídáme, že je traktor osazen 5 kusy nádržemi CNG o celkové kapacitě 25 kg CNG při tlaku cca 200 bar.

Jak je řešen pohon? „Traktor byl přestavěn na duální pohon NM+CNG tedy na dvoupalivový systém, kdy se nahrazuje značná část vstřikované nafty zemním plynem foukaným do sání motoru. Záměna paliv v tomto případě může být od 50/50 do 30/70, kdy motor může pracovat až z 70 % na CNG. Základním palivem je stále motorová nafta, a to i v režimech, kdy záměna paliv může dosahovat poměru NM a CNG až 10/90. Vstřikovaná dávka nafty řídí chod motoru a stará se o spolehlivé zapálení směsi.“ píše společnost na internetových stránkách diesel-gas.cz

Autor: Milan Jedlička
Foto: Gasinsight s.r.o.

Tématické tagy