Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Ambiciózní projekt Horsch K 735 se stal propadákem

Aktualizováno: 23. 6. 2017

Od vzniku firmy Horsch chtěl zakladatel Michael Horsch svým zákazníkům nabídnout ucelený sortiment samojízdných strojů pod označením Horsch Trac Technology. A tak v roce 1985, rok od vzniku firmy, byla představena řada strojů v tříkolovém provedení pod označením Terra Trac. Tříkolové nosiče nářadí bylo možné osadit nástavbou například na tekutá hnojiva. Tyto stroje lze vzácně ještě potkat i v České republice. Řada strojů Horsch Trac Technology měla zahrnovat stroje o čtyřech různých variantách s tím, že nemohl chybět ani výkonný polní tahač.

Horsch

V roce 1993 začal Michael Horsch jednat s ruským výrobcem legendárních traktorů značky Kirovec. Horsch a Kirovec chtěli prostřednictvím velké spolupráce vstoupit na západoevropský trh s kloubovými traktory. Projekt počítal se zásadní modernizací polních tahačů Kirovec v režii značky Horsch.

Po veletrhu Agritechnica v roce 1993 proběhla první přestavba Kirovce na Horsch K 735, tvorba konstrukční dokumentace a schvalovací řízení. Na Agritechnice 1993 byl totiž veřejnosti poprvé představen Horsch K 735 a byla podepsána oficiální smlouva o spolupráci.

Nový model způsobil rozruch mezi veřejností

Model K 735 byl nástupcem legendárního tahače K 700 z Ruska. Podle podepsané smlouvy měl ruský Kirovský závod dodávat kompletní hnací agregáty včetně převodovek a podvozku. Po dodání těchto komponentů do Německa pak do stroje byly doplněny vlastní nové komponenty firmy Horsch. Doplněna byla nová ovládací a pracovní hydraulika, nová elektronika a elektrická instalace, nová kabina, úprava podvozku, závěsu a dále úpravy na palivovém systému, vedoucí k podstatnému snížení spotřeby paliva a ke zvýšení výkonu.

Horsch měl dále zajišťovat prodej v Evropské unii a vybudovat servisní zázemí. „Na začátku projektu bylo přestaveno 11 traktorů Kirovec typu 701 M1 na model Horsch K 735. Z toho deset jich bylo prodáno do zemědělských podniků v Německu a v Anglii, které měly také ověřit spolehlivost konstrukčních úprav. Ukázalo se například, že pomocí moderního motormanagementu bylo možné snížit spotřebu až o 30 %.“ napsal Horsch v roce 2008 ve svém oficiálním magazínu.

Později měla následovat i vlastní výroba v Rusku. K tomu ale nikdy nedošlo, protože K 735 se stal komerčním propadákem. Horsch ukončil spolupráci již v roce 1995 pro zásadní propad v kvalitě dodávaných součástí.

„Robustní a výkonné - s vysokou trakcí, pro těžkou techniku a do těžkých půd“, tak zněl reklamní slogan

Traktory Horsch K735 byly poháněny osmiválcovým vznětovým motorem YMZ (17.240 ccm) o výkonu 350 koňských sil s maximálním točivým momentem 1570 Nm. S převodovkou Powershift s 16 stupni vpřed a 8 vzad dosáhl Horsch maximální rychlosti 30 km/h. Na rozdíl od modelu K 700, měl Horsch K 735 navíc výkonnou hydrauliku a PTO. Pohotovostní hmotnost činila 13,4 tun. Dodnes je pár kusů stále v provozu.

V roce 2003 je pak celý program Horsch Trac Technology zastaven a spolu s ním je zastavena i výroba tříkolek Terra-Trac.

Motor
Výrobce: Kirovets
Chlazení: vodou
Počet válců: 8
Výtlak: 17.240 cm³
Výkon: 257 kW/350 PS
Převodovka
Počet rychlostí vpřed: 16
Počet rychlostí vzad: 8
Rychlost: 30km/h
Rozměry
Délka: 7250 mm
Šířka: 3050 mm
Výška: 3760 mm
Rozvor: 3750 mm
Pohotovostní hmotnost: 13400 kg
Ostatní
Objem palivové nádrže: 1200 litrů
Standardní pneumatiky vpředu: 850/55 - 42
Standardní pneumatiky vzadu: 850/55 - 42

Autor: Milan Jedlička
Foto: Horsch

Tématické tagy