Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Claas kdysi nabízel pásové traktory. Pak ale korporace AGCO vývoj stopla

Zveřejněno: 11. 2. 2018

Německý výrobce traktorů a sklizňových strojů Claas svého času měl v nabídce pásové traktory. Tyto traktory v žádném případě neměly nahradit klasické kolové. Důvod byl jednoduchý, nabídnout zemědělcům výkonný traktor, aniž by zbytečně moc nezatěžoval půdu.

Pásový traktor Claas Challenger

Jak je při pohledu na tyto traktory patrné, Claas spolupracoval s americkým výrobcem Challenger, který má dlouholeté zkušenosti s výrobou pásových traktorů. Challenger za roky výroby prošel také nejrůznějšími změnami. Nejen, že spolupracoval s již zmíněným Claasem, ale nyní také opouští Evropu a bude zde prodáván pod značkou Fendt.TIP: Nejdivnější kombajn na světě? Doplatil na svoji nespolehlivost

V 90. letech měl Claas schůzku s firmou Caterpillar, která prodávala pod obchodním názvem Cat Lexion sklízecí mlátičky Claas Lexion v Severní Americe. Byla dohodnuta spolupráce, která spočívala v uvedení na trh dvou různých modelových řad pásových traktorů – první řada měla vodorovné pásové jednotky (vyráběl Challenger) a druhá řada měla šikmé pásové jednotky (vyráběl New Holland).

V roce 1997 přišly na trh pod označením Claas Challenger pásové modely s označením 35 (210 koní), 45 (240 koní) a 55 (270 koní). Tyto modely byly vyráběny v továrně New Holland, proto měly kabinu též od New Hollandu. V roce 1998 přišly na trh čtyři nové modely řady E (65E, 75E, 85E a 95E) o výkonu 329 361 398 a 435 koní.

Originální systém Mobil Trac

I dnes jsou traktory Challenger opatřeny pásovými jednotkami Mobil Trac. Jinak tomu nebylo ani u traktorů Claas Challenger. Vodorovné pásové jednotky měly šířku 698 mm. Tvar paralelogramu byl navržen tak, aby optimalizoval rozložení hmotnosti na šest válečků (zadní hnací kolo, přední hnací kolo a čtyři centrální hnací kolečka). Řízení bylo charakterizováno hydraulickým diferenciálním systémem, který současně brzdil vnitřní pás a zrychloval vnější pás, což zajišťovalo přesné otáčení. (V případě vodorovných pásových jednotek). TIP: Co se stalo s největším traktorem všech dob a jeho výrobcem? Jeho osud je smutný

V roce 2001 byla společnost Challenger prodána korporaci AGCO, takže spolupráce s firmou Claas byla ukončena. Od té doby na trh nebyla uvedena žádná novinka v podobě stroje Claas Challenger. Claas vzal věci do svých vlastních rukou a začal prodávat model Lexion, kde využil vlastní technologii polopásového podvozku.

Po 17 letech se Claas vrátil alespoň k polopásovým traktorům. V roce 2017 na veletrhu Agritechnica představil polopásový traktor Axion 900 Terra Trac.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Claas

Tématické tagy