Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Demontáž, seřízení a montáž rozvodovky s polonápravami traktoru Zetor UŘ III

Zveřejněno: 27. 1. 2020

Jedním z nejvíce namáhaných celků traktoru je rozvodovka s polonápravami. Tuto větu se dozvídáme hned v úvodu dalšího videa ze série servisních snímků o traktoru Zetor UŘ III. V následujících několika řádcích stručně shrneme, co je potřeba provést pro demontáž, seřízení a montáž rozvodovky s polonápravami. V závěru článku si můžete prohlédnout podrobné dobové video o všech úkonech.

Zetor UŘ III

Na webu jsme již zveřejnili článek o údržbě traktoru Zetor UŘ III po určitých motohodinách a článek o hydraulice tohoto typu traktoru. Nyní následuje rozvodovka s polonápravami, která je neméně důležitou součástí traktoru.

Pro zpřístupnění rozvodovky s polonápravami je nutné demontovat některé součásti v kabině traktoru – konkrétní části jsou k vidění ve videu níže. V případě kompletní demontáže rozvodovky je vhodné nejdříve sejmout víko hydrauliky, odpojit vzduchotlakou soustavu, demontovat přívodní trubky k vyrovnávači tlaku, chlazení brzd a přívod vzduchu k uzávěrce diferenciálu. Při zvedání kabiny je nutné dbát na dostatečnou vzdálenost čelního skla od kapoty motoru a traktor bezpečně zajistit.

Po odpojení polonápravy se demontují všechny její komponenty. Držáky se satelity se vyjmou z tělesa polonápravy a ze satelitů ložiskové válečky a středový kroužek. Následuje demontáž korunového kola reduktoru z tělesa polonápravy a stažení tělesa z hřídele polonápravy. V případě potřeby se vymění gufera, provede kontrola a očištění všech částí. Pak se zahájí zpětná montáž.

Dalším krokem je uvolnění šroubů tělesa brzdy. Těleso se stáhne, vyjmou lamely a hřídel diferenciálu. Následuje vyšroubování seřizovací matice brzd, vyjmutí tlačných disků a lamel. Totéž se provede na protější straně. Opět se provede kontrola funkčních částí a vadné se vymění za nové. Následuje odpojení přívodní trubky k uzávěrce diferenciálu, stlačení pružiny uzávěrky diferenciálu, stáhnutí příruby společně s ovládacím mechanismem uzávěrky diferenciálu a vyjmutí uzávěrky s ložiskem ze skříně rozvodovky. Víko uzávěrky se vysune a píst se vyjme. I zde se provede kontrola funkčních částí a vadné se vymění za nové.

Ve videu dále vidíme vyjmutí diferenciálu s talířovým kolem ze skříně, vyjmutí duté hřídele redukce společně s vývodovu hřídelí ze skříně, demontáž řadicí vidličky s objímkou, stažení ozubených kol, podložky a ložisek z hřídele pastorku. Vidíme i vyražení tělesa hřídele pastorku z rozvodovky, demontáž tělesa koncovky vývodové hřídele s mechanismem řazení 540 nebo 1000 ot/min, demontáž tělesa a zpětnou montáž. Dále demontáž dvojkola pohonu vývodové hřídele, rozpojení páky řazení, odjištění pojistného kroužku a vyražení hnací hřídele z rozvodovky. Jedním z posledních úkonů je stažení řadicího mechanismu, pak už zbývá kontrola, zpětná montáž a seřízení.

Před zpětnou montáží na traktor je nutné, aby řadicí objímka redukce byla nastavena do neutrální polohy. Na závěr se provádí seřízení brzd.

Za možnost zveřejnění videa děkujeme pánům - Josef Straka a Vojtěch Hubálek.

Autor: Milan Jedlička1)
Foto: Zetor

1) čerpáno z materiálů Zetor

Tématické tagy