Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Do Brazílie míří 18 speciálních mercedesů pro sklizeň třtiny. Jejich úprava má snížit náklady a zvýšit efektivitu

Zveřejněno: 20. 9. 2018

Poprvé se do brazilské sklizně třtiny zapojí první automatizované nákladní automobily značky Mercedes-Benz. Jako součást rozvojového partnerství s brazilským výrobcem zemědělských technologií GrunnerTech poskytne Mercedes-Benz 18 nákladních automobilů řady Axor 3131, upravených speciálně pro automatizované použití při sklizni cukrové třtiny.

Mercedes-Benz Axor 3131 při sklizni třtiny.

Vozy Mercedes-Benz Axor 3131 nebyly vybrány náhodou, jsou totiž na brazilském trhu osvědčené. Nákladní automobily ale byly dovybaveny technologickými komponenty, které umožňují automatické řízení v úrovni 2. Vozidlo tak automaticky dokáže synchronizovat vlastní rychlost s rychlostí sklízeče třtiny. Umí dodržet i nastavenou vzdálenost – podélnou i boční. Přestože si řidič stále udržuje kontrolu nad vozem, jeho ruce nemusí být trvale na volantu.

Interiér vozu.
Interiér vozu.

Kromě automatických jízdních funkcí mají modely Axor další úpravy. Zejména se jedná o přídavnou přední nápravu a možnost použít vysokotlaké zemědělské pneumatiky pro šetrnou jízdu po poli. Ve výbavě má i několik antén pro příjem satelitního signálu.

Dvojice těchto automatizovaných nákladních vozů již jezdí u AgroCana Caiana v brazilském státě São Paulo. Celkově bude brzy dodáno jiným brazilským zákazníkům dalších 18 vozidel.

Trasa sklizně třtiny se předem na centimetry nastaví v počítači. Řízení automatizované jízdy se provádí přes Cruise Control, GPS a Geo-Referencing. Axor jezdí stále po boku sklízeče třtiny, který nákladní vůz zároveň plní. Průměrná rychlost je asi šest kilometrů za hodinu.

Automatizovaný Mercedes-Benz Axor může pracovat 24 hodin denně. Ve srovnání s běžným traktorem může ušetřit až 50 % paliva. Spotřeba maziv klesne o 40 % a náklady na údržbu a opravu o 30 %.

Zajímavostí je, že úplně stejné řešení nabízí pro brazilské farmáře i výrobce Volvo.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Daimler