Hlavní viditelnou změnou oproti předchůdci je důmyslný systém zavěšení žacích lišt QuattroLink, který je patentem značky Kverneland. Celý důmyslný systém je ve své podstatě jednoduchý, neboť jeho vývoj byl inspirován zavěšením kol vozů formule 1, což nám umožňuje kopírování terénu s vertikálním vyosením 400 mm nahoru a 300 mm dolů. Vlastní přítlak žací lišty na pozemek si můžeme pohodlně nastavit z kabiny traktoru s kontrolou na manometru a můžeme tak efektivně zareagovat na změnu charakteru pozemku bez toho, aniž by obsluha musela zastavit a opustit kabinu traktoru.
Důmyslný systém zavěšení nám umožňuje zvednout stroj na souvrati tak, že světlá výška žacích lišt je 500 mm, což bohatě dostačuje pro přejezd již hotových řádků bez jejich roztažení. Dalším plusem je to, že žací jednotka se spouští rovnoměrně na pozemek, aniž by se jedna strana dotýkala země dříve než zbytek žací lišty.
Obě žací sekce drží teleskopická ramena systému Vario, který umožňuje změnu pracovního záběru v rozmezí 9,8 až 10,2 metrů. Tento systém zamezuje tvorbě plazů při sečení prudkých zatáček. Můžeme si však zvolit, zda chceme vysouvat obě sekce současně, anebo zda budeme ovládat každou zvlášť. Toto je rovněž pohodlně ovládané z kabiny traktoru.
Dalším plusem je zcela automatická nárazová pojistka BreakBack. Při najetí na překážku se tato pojistka aktivuje a dojde k vychýlení celé lišty dozadu a nahoru. Po překonání překážky se stroj automaticky vrátí do pracovní polohy bez nutnosti zastavení nebo couvání.
Co je „pod pokličkou?“
Po otevření předního krytu nás zaujme hlavní argument, proč jsou žací lišty Kverneland téměř nezničitelné. Kulaté žací disky se dvěma noži, které jsou ideální volbou do těch nejnáročnějších podmínek. Jejich hlavní výhodou, kterou jistě potvrdí uživatelé žacích lišt, že kulaté žací disky perfektně eliminují riziko vzpříčení cizího tělesa. Dále je nutno zmínit, že žací stroje Kverneland používají samonosnou plně svařenou žací skříň, která je osazena ozubenými koly velkého průměru, což zaručuje že jsou vždy alespoň dva zuby v záběru. Oproti konkurenčním strojům mají ve skříni pouze tato velká kola bez dalších vložených pastorků, tudíž žádný segment nemá abnormálně vysokou obvodovou rychlost a nedochází tak k přehřívání oleje v žací skříni.
U modelu 53100MR BX Vario prochází sklízená hmota přes válcový kondicionér tvořený profilovanými gumovými válci, které snižují procento odrolu a nepřicházíme tak o výživově cenné části rostlin. Intenzitu narušení sklízené hmoty si lze krokově nastavit.
Odnímatelné shazovací dopravníky
Hlavním prvkem, který nám zvýší efektivitu sklizně píce jsou snadno odnímatelné shazovací dopravníky BX. To, že nám shazovací dopravníky z technologické linky vyřadí shrnovací soupravu je jasné hned na začátku. Dále nám však chrání sklízenou hmotu před nežádoucími příměsemi, které do ní zamíchá shrnovač a máme tak dokonale čistou hmotu. V neposlední řadě chrání hmotu před zbytečnými přejezdy, neboť hned za soupravou máme dokonale zformovaný řádek.
Kverneland je opět o krok napřed, má totiž shazovací dopravníky se spoustou chytrých vychytávek. Před zahájením sklizně si můžeme pohodlně z kabiny traktoru nastavit výšku a rychlost dopravníků. Můžeme mít v pracovní pozici jen jeden dopravník. Druhý můžeme zvednout a sklízenou hmotu nechávat volně na pozemku. Dalším plusem je to, že při vyjíždění z hmoty na souvrati dojde ke zvýšení rychlosti dopravníku, aby se včas vyprázdnily a byl ideálně zformovaný konec řádku. Souprava se tak může v klidu otočit do dalšího záběru. V neposlední řadě stojí za zmínku funkce Auto Stop, která automaticky zastaví pásy. Pokud dojde k jejich zvednutí, pak ke znovu spuštění shazovacích dopravníků dojde až se znovu sklopí do pracovní polohy.
Jestli se rozhodneme o sklizeň bez využití shazovacích dopravníků máme na výběr dvě možnosti. První z nich je, že dopravníky hydraulicky zvedneme a tím je vyřadíme z činnosti. Můžeme si vybrat, zda hmotu ponecháme shozenou do tří malých řádků, které vznikají za jednotlivými žacími sekcemi. Pokud požadujeme široké rozprostření píce po pozemku otočíme rozprostírací desky FlipOver o 180° a můžeme sklízet.
Druhou možností je snadné odpojení shazovacích dopravníků. Stačí nám rovný povrch a pár minut času. Stroj rozložíme do pracovní polohy, odpojíme sdruženou rychlospojku QuickCoupler se všemi hydraulickými hadicemi a napájecím kabelem, odjistíme čep a pohodlně odjedeme se shazovacím dopravníkem. Vše za pár minut.
ISO elektronika
Žací stroj Kverneland 53100MR BX Vario je plně ISO kompatibilní. Můžeme ho snadno připojit a ovládat všechny jeho funkce na ISO monitoru traktoru. Když traktor takovým monitorem nedisponuje, má Kverneland v nabídce několik ISO monitorů na výběr. Výhodou je, že ISO monitory Kverneland můžete ovládat jakýkoliv ISO kompatibilní stroj.
To nejlepší nakonec
Na závěr nám zbývá zmínit jednu klíčovou funkci. Funkce GEOMOW, která umožňuje automatický sekční provoz na souvrati. Eliminuje problémy s časováním zvedání na souvrati a poskytuje tak ještě efektivnější sečení. Při dosažení konce pozemku se přední lišta automaticky zvedne, následují zadní sekce, které se rovněž automaticky zvedají. Řidič se tak může soustředit na co nejrychlejší otočení na souvrati. GEOMOW snižuje riziko chyb při zvedání jednotlivých sekcí a dokáže zvedat jednotlivé sekce samostatně.
I přesto, že se jedná o vlajkovou loď diskových sekaček Kverneland, tak jsou zachovány kompaktní transportní rozměry. Tyto rozměry jsou zachovány i při odpojení, neboť stroj je standardně vybaven odstavnými nohami pro odpojení ve vertikální poloze.
Společnost Kverneland nabízí ucelený sortiment strojů určených na sklizeň píce. Pro bližší informace navštivte webové stránky Kverneland.cz nebo kontaktujte svého regionálního dealera, abyste si i Vy mohli užít bezchybnou a radostnou sklizeň se stroji značky Kverneland se šipkou ve znaku.