Dnes je 9.10. – svátek slaví Štefan , Sára

Enzo Ferrari a Ferruccio Lamborghini. Legendární spor zažehla vadná spojka, náhradní díl používaly traktory Lamborghini

Zveřejněno: 21. 9. 2020

Dne 28. dubna 1916 se zrodila automobilová a traktorová legenda Ferruccio Lamborghini. Existuje více verzí příběhů o vzniku jeho firmy. Základem většiny z nich je spor Enza Ferrariho s Lamborghinim, po němž se Ferrucio rozhodl vyrábět vlastní vozy a konkurovat tak Ferrari.

Ferruccio Lamborghini vyráběl sportovní vozy a traktory

Ferruccio Lamborghini se vydal na rozdíl od ostatních před ním jinou cestou. Podle toho také byla vyrobena jeho auta. Na silnici prakticky neexistují žádná další auta, která by mohla být zaměněna s Lamborghini. Značka je okamžitě identifikovatelná. Ať už se jedná o zvuk vycházející z výfuku motoru V12, nebo o nízký, široký a vytesaný tvar exteriéru, Lamborghini poznáte hned, jak jej uvidíte. To jsou nepochybně některé z důvodů, proč je máme rádi, ale je jich mnohem více. Se silnou úrovní respektu chceme vzdát hold zakladateli automobilce značky Lamborghini – Ferruccio Lamborghini.

Ferruccio Lamborghini na různých fotografiích
Ferruccio Lamborghini na různých fotografiích

Příběh Lamborghini se točí kolem souboje mezi dvěma velkými Italy Ferruccio Lamborghini a Enzem Ferrari

Ferruccio Lamborghini se narodil v malé vesnici Renazzo di Cento v provincii Ferrara. Jeho rodiče byli rolníci. Už jako dítě se Ferruccio zajímal o technologii a mechaniku. Studoval techniku v Boloni a za krátký čas si mohl vyzkoušet své znalosti, když během války opravoval armádní vozidla na ostrově Rhodos. Po válce, v roce 1948, založil Lamborghini ve městě Cento v provincii Ferrara firmu Lamborghini Trattori S.p.A. na výrobu traktorů. Dodnes jsou historické traktory této značky mezi sběrateli ceněným artiklem. V roce 1959 výrobu rozšířil o výrobu klimatizací. Na přelomu let 1962 a 1963 položil základy dnešní firmy – vznikla společnost Automobili Lamborghini. Jako úspěšný poválečný výrobce traktorů a klimatizačních systémů (firma Lamborghini Beuciatore), ale i motoristický nadšenec vlastnil Lamborghini celou řadu automobilů, mezi nimi i vozy Maserati a Ferrari, se kterými však nebyl nikdy spokojen a stěžoval si u samotného Enza Ferrariho.

Počátky výroby traktorů
Počátky výroby traktorů

Existuje více verzí příběhů o vzniku firmy. Základem většiny z nich je spor Enza Ferrariho s Lamborghinim, po němž se Ferrucio rozhodl vyrábět vlastní vozy a konkurovat tak Ferrari. Podle Lamborghiniho syna došlo ke sporu v továrně Ferrari, kam si šel Lamborghini stěžovat na kvalitu spojky ve svém voze Ferrari 250GT. Enzo Ferrari na stížnost reagoval podrážděně a prohlásil, že Lamborghini může maximálně jezdit traktorem, když neumí jezdit autem a že se od něj nenechá kritizovat. Lamborghini se vrátil do své továrny, spojku rozmontoval a zjistil, že dodavatelem spojek je stejná firma, která dodává díly pro jeho traktory. Ve skladu našel správný náhradní díl a závadu tak odstranil. Lamborghini vyměnil část spojky v ceně pouze 10 lir (stará italská měna), Ferrari požadovalo stokrát vyšší částku za tuto součást. Spor mezi oběma stranami vygradoval až tak, že Ferrari vyzval Lamborghini, „zda by si nezkusil postavit svůj vlastní sportovní vůz“, čímž začala éra sportovních vozů Lamborghini.

Podíl ve výrobě traktorů prodal

V té době se Lamborghini chtěl věnovat i svému snu, výrobě vrtulníků, italská vláda mu však neposkytla licenci a tak se soustředil na automobily. Chtěl stavět lepší vozy než Ferrari. To jej vedlo k založení firmy Automobilli Lamborghini v San’t Agata Bolognese, nedaleko továrny Ferrari a zaměstnal i bývalé konstruktéry Giotta Bizzarriniho, Gianpaola Dallaru a Boba Wallace k návrhům a vývoji vozů. První sériový vůz Lamborghini 350GTV s dvanáctiválcovým motorem byl velmi úspěšný a pokrokový. Třetí model, legendární Miura je považován za první supersportovní vůz historie s motorem uprostřed.

Dobový leták
Dobový leták

Rok 1972 se pro něj stal ztrátovým. Došlo ke zrušení velké dodávky traktorů do jižní Ameriky a už financované rozšíření výrobních kapacit přivedlo firmu skoro k bankrotu. Ferrucio musel svůj podíl ve výrobě traktorů prodat Fiatu. Traktory Lamborghini se do současnosti vyrábějí ve společnosti Same Deutz-Fahr. Prodeje vozů Countach držely firmu „nad vodou“. Ropná krize v sedmdesátých letech spolu s dvouletým pořadníkem a nedočkaví zákazníci i problémy s financováním výroby a dodávkou dílů vedly v roce 1978 k vyhlášení úpadku. Italský soud byl v roce 1980 pověřen hledáním nového vlastníka. Vybrána byla švýcarská společnost Patricka Mimrana, která vlastnila firmu až do roku 1987. Překvapením byl prodej firmy Chrysleru. Pod jeho vedením byl vyvinut nástupce vozů Countach – Lamborghini Diablo a automobilka se vrátila zpět na špici. Chrysler, který se však později taktéž potýkal s finančními problémy, byl přinucen prodat značku indonéské finanční společnosti Megatech. Ta ji ovšem v roce 1998 prodala současnému majiteli, kterým je Audi.

Lamborghini zemřel v nemocnici Silvestrini v Perugii v roce 1993 ve věku 76 let, patnáct dní poté, co prodělal infarkt myokardu. Pohřben byl na hřbitově kláštera Certosa di Bologna. Jeho syn Tonino navrhuje pod svým jménem oblečení a doplňky.

Zajímavosti

Ferruccio byl povolán italským letectvem, kde rozvíjel své dovednosti jako mechanik. Během druhé světové války byl Ferruccio zajat v roce 1945. Domů se vrátil o rok později. Zuřící býk na odznaku Lamborghini je symbolem Ferrucciova znamení zvěrokruhu - býka. Ferrucciova inspirace při výrobě vlastních vozů vycházela z jeho nespokojenosti s jinými sportovními vozy, které vlastnil - konkrétně s jeho Ferrari 250GT. Enzo Ferrari odmítl jeho žádost o projednání vylepšení převodovky, pro které Lamborghini mělo řešení. Později Ferruccio tyto znalosti využil při vývoji vlastních sportovních vozů. První vyrobené Lamborghini používalo výkonný motor V12. Vyvinul ho Ferruccio a bývalý výrobce motorů Ferrari V12.