Že Krone chystá novou generaci lisu na hranaté balíky pod názvem Big Pack, jež se u nás stal synonymem pro lisy na hranolové balíky, jsme poprvé informovali už před dvěma lety. Oficiální představení mělo proběhnout v červnu letošního roku. Plány ale zhatila pandemie koronaviru, a prezentace tak byla odložena na tento týden. V mezidobí, tedy v sezóně, kdy sklizeň slámy vrcholí, se nám proto naskytla možnost zbrusu nový lis zastihnout přímo na českých polích. Souprava složená z traktoru JCB Fastrac, lisu Krone Big Pack 1290 HDP VC a akumulačního vozíku BaleCollect několik týdnů jezdila po českých zemědělských podnicích v rámci předvádění.
Snadná manipulace s motouzy a údržba lisu
Na první pohled zaujme nový design lisu, respektive krytu lisu s integrovaným zásobníkem na motouzy. Zásobníky jsou hydraulicky sklopné pro zajištění lepší manipulace s motouzy. Mezi lisem a krytem je při jejich vyklopení mnoho prostoru pro případné čištění, údržbu a opravy. Lis byl vybaven i přídavnými zásobníky motouzu, které kromě místa na 6 rolí poskytují i dostatek místa pro kufr s nářadím, nebo jiné potřebné věci. Jako je například praktický akumulátorový ofukovač, který přijde vhod na konci dne při údržbě lisu. Zásobník na motouzy využívá stejný hydraulický sklápěcí mechanismus jako lisy Krone HDP II – pokud se chce obsluha dostat do zásobníku, celý kryt se sklopí směrem k zemi (ovládání se provádí z kabiny nebo externě na lisu). Manipulace s motouzy je tak nyní ještě snazší. Pokud je zapotřebí se dostat ke konstrukčním celkům lisu, kryt se vyklopí směrem nahoru. Zásobník je hermeticky uzavřen, a tak chráněn před nečistotami a především prachem. Zásobník už pojme třicet motouzů a je připraven na 15 kg role provázků namísto 10 kg – lis tak dokáže slisovat o polovinu více balíků, aniž by musela obsluha doplňovat nové role. Na přání může být lis vybaven dvěma přídavnými zásobníky. Celkem tak lis pojme až 42 rolí o celkové hmotnosti až 630 kg. Od loňského roku Krone nabízí novou řadu motouzů, které jsou větší a vyznačují se vyšší pevností v tahu.
Nové řezací ústrojí
Na lisu je použito nové řezací ústrojí VariCut (VC) s jednapadesáti noži, přičemž lze variabilně nastavovat délku slámy – minimum je 2,2 cm. Kazetu z noži lze také demontovat a zaměnit za typ s šestadvaceti noži. Z výroby jsou nakonfigurovány tyto kombinace řazení nožů (51/26/25/12/5/0), popř. (26/14/12/6/6/ 0), nebo také individuální uspořádání. Řezací ústroji lze v případě potřeby vyřadit z činnosti. Řezací rotor má nově tvar písmene V a je vyroben z odolnějšího hardox materiálu. Pohon nově zajišťuje klínový řemen.
U sběrače sází Krone na zesílená kopírovací kola a jejich zesílená a mazatelná ložiska, která jsou připojená přímo na centrální mazání. Zavěšení přítlačného válce se nastavuje centrálně a zcela plynule. Seřízení se provádí rychle a pohodlně z levé strany lisu. V každém případě je součástí stroje i nový, dozadu otevřený sběrač. Existuje tak možnost bez problému vyjmout například zbytky provázku nebo nečistoty. Na přání je možné stroj vybavit i hydraulickým pohonem sběrače.
Optimální vytížení lisu
Plnicí komora je nově řízena elektromagnetickým ventilem. To znamená, že obsluha může nastavit charakteristiku předlisovaného materiálu, a tedy i vlastnost samotného balíku. Lisovací kanál byl prodloužen o 20 % na délku 3,60 metrů. Rozměry lisovací komory se nezměnily. Díky prodlouženému kanálu a širší lisovací čelisti bylo dosaženo ještě lepšího tvaru a zřetelně vyšší hmotnosti balíku (obzvlášť u modelu Big Pack 1270). Možné je lisovat balíky o hmotnosti až půl tuny. Přepracována byla variabilní plnící komora (VFS) tak, aby poskytovala větší odolnost a průchodnost. Tím došlo k drastické redukci maximálních sil, které působily na ovládací mechanismus. Zdvojnásobila se životnost VFS. Nastavení podávací hrabice je nyní možné provádět z terminálu, což se odrazí na nejlepším možném tvaru a slisovanosti balíku. Permanentně jsou sdělovány informace o vytížení VFS, přičemž veškeré údaje jsou generovány v návaznosti na měření točivých momentů v systému pohonu. V terminálu se pro tento účel nachází informační sloupcový graf. I nezkušení řidiči lisu Big Pack dokáží vždy optimálně vytížit lis, a tím dosáhnout nejlepšího možného denního výkonu.
Fungování systémů popisuje Krone v tiskové zprávě takto: Zadržovací hrabice je nyní kontrolovaná pomocí potenciometru. Pokud není nasbíráno dostatek materiálu pro dosažení dostatečně naplněné vrstvy, dojde k aktivaci plnícího zdvihu elektricky ovládanou brzdou. Pouze v případě, že je předlisovací komora dostatečně zaplněna, dojde ke spuštění vodicí dráhy a podávací hrabice posune vrstvu materiálu do lisovací komory.
Pomocí nového, elektrického uvolňování podávací hrabice, je možné přímo z kabiny ovlivnit tloušťku vrstvy, popřípadě počet vrstev v balíku, a to v pěti stupních. Pomocí ukazatele v terminálu vidí řidič přímo, jak se při každé otáčce zaplní předlisovací komora. Spouštěcí moment podávací hrabice je možné odpovídajícím způsobem přizpůsobit požadavkům. Praktické je, že v podávacím režimu 1:1 nedojde ke spuštění brzdy.
Uživatelsky příjemnou novinkou je možnost vyjmutí nedokončeného nebo malého balíku z lisovacího kanálu, odpadá tak zdlouhavé a nekomfortní odstraňování balíku na konci dne.
Co čeští zemědělci ocenili při předvádění lisu, je nový systém čištění uzlovačů. Doposud se totiž využívalo ofukování stlačeným vzduchem. Čištění nyní obstarávají hydraulicky poháněné ventilátory vytvářející přetlak, který nedovolí usazení žádných nečistot. Usměrněný proud vzduchu navíc čistí obě strany stroje, schované za zásobníky motouzu.
Robustní nápravy se snadnou blokací
Nová generace lisu Big Pack disponuje náběhově řízenými robustnějšími nápravami firmy BPW. Jejich hlavním přínosem je možnost blokace, a to i když lis stojí na místě, což předešlé nápravy firmy SAF neuměly – v praxi se muselo s lisem popojet vpřed nebo vzad. Náprava je zároveň napojena na centrální mazání, takže nevyžaduje tolik péče.
Z komfortních a v praxi užitečných prvků jmenujme i příčku pro montáž externího aplikátoru konzervantů pro ty, co lisují senáž. Do výbavy byly zařazeny i inovované externí ovládací panely na lisu, optimalizovaná oj (zeštíhlena a zesílena) lépe se adaptující za traktor a nad ní držák hadic, LED osvětlení či praktická nádoba na vodu s mýdlenkou. Stále více uživatelů lisů na hranaté balíky si pořizuje akumulační vozík, aby ušetřili čas při manipulaci s balíky na poli při jejich svozu.
Lis plně kompatibilní s akumulačním vozíkem
I v České republice mají podle Jiřího Janošky z firmy Krone akumulační vozíky úspěch. Konstrukce nové generace lisů Big Pack je lépe uzpůsobena k provozu s akumulačním vozíkem BaleCollect. V zadní části lisu se nachází předpřipravené navrtané otvory, do kterých stačí našroubovat připojovací rám, natáhnout od rozvaděče elektriku apod. a vznikne plně kompatibilní lis. I když celá souprava lisu s akumulačním vozíkem vypadá na první pohled dlouze, podle Janošky, který s ní najezdil po silnici spoustu kilometrů, nejde o hendikep. Akumulační vozík je uchycen do etážového závěsu na konci lisovací komory lisu. Lis si vozík v zatáčkách přes vytaženou hydraulickou teleskopickou oj navádí. Kola podvozku jsou zajištěna pro přímý směr a jako druhý přívěs perfektně sledují stopu lisu. Při práci na poli se hydraulická oj zasune, takže akumulační vozík je bezprostředně spojený s lisovacím kanálem. Po připojení k lisu se kola hydraulicky odblokují a mohou se volně otáčet. Boční stěny se hydraulicky vyklopí – a BaleCollect je připraven k práci. Sklouzne-li nyní balík z lisovacího kanálu lisu Big Pack na vozík a sepne ukládací snímač, postará se posunovač o umístění balíku na jednu stranu. Další balík se pak posune na druhou stranu. Jakmile se na akumulačním vozíku ocitne třetí balík, vysune vyhazovač všechny balíky z vozu ven. Tento proces probíhá zcela automaticky. Možností je odkládat dva nebo tři balíky, další variantou je první odkládání pouze pravého a levého balíku (vhodné pro následný sběr balíků samosběracími vozy). Jednou z dalších variant je odkládání jednoho balíku nebo čtyř. Jednou z výhod akumulačního vozíku od firmy Krone je vážicí zařízení. Akumulační vozík má spodní a horní rám, jež jsou navzájem propojeny čtyřmi vážicími čepy. Je tak zaznamenávána hmotnost všech balíků, které se na voze nacházejí. Nainstalován je také snímač pohybu, který eliminuje rázy apod. BaleCollect má při práci šířku 4,3 m, délku 3,2 m a vejdou se na něj až tři balíky o délce 2,7 m. Přepravní šířka je menší než 3 metry.
Nová generace lisů Big Pack se nějakou dobu bude vyrábět po boku svého předchůdce. Lis bude k dispozici v provedeních Big Pack 1270 a Big Pack 1290 včetně s integrovaným přídavným drtičem PreChop.
Předváděcí souprava Krone Big Pack 1290 HDP VC s akumulačním vozíkem BaleCollect