Od roku 1946 společnost převzala znárodněním vláda a později v roce 1948 dostala nový název Universal Traktoren Brasov nebo (UTB). Prvním vyráběným traktorem byl model IAR 22 - kopie německého traktoru Hanomag R 40. Hmotnost stroje činila 3,4 tuny, vybaven byl dieselovými motory o výkonu 38 koní. První modely byly osazeny železnými koly. Od samého začátku výroby obdržel závod od Rumunského státu objednávku na 5 000 kusů. První smontovaný traktor opustil továrnu 26. prosince 1946. Těchto modelů IAR 22 bylo dokončeno na začátku roku 1949 zhruba 1000 kusů.
Dalším zlomem pro výrobu traktorů Universal bylo v roce 1960 státem zakoupení licenčního práva od tehdejšího italského výrobce zemědělských strojů FIAT (později koncern FIATAGRI). UTB traktory byly ve své době dováženy i k nám v oranžové nebo rudě červené barvě, ve variantách bez přední hnané nápravy a s hnanou verzí. U nás byly traktory dobře známé pod lidovou přezdívkou RUMUN.
Pokud si dobře všimnete, v přiložené galerii je vidět na některých traktorech český typ hnané nápravy, kterou využívaly i traktory Zetor Major nebo Crystal. Ještě v roce 1989 probíhala slibná jednání o vzájemné kooperaci s ZTS Martin o dodávce jejich motorů do traktorů UTB. Naopak ze strany UTB byla nabídka dodávky menších modelů traktorů do 80 koní pro ZTS Martin. Dodávka by rozšířila tehdejší řadu traktorů Crystal. Představení menšího traktoru CRYSTAL/UTB ještě proběhlo na výstavě Strojírenského veletrhu v Brně. Všechny tyto plány však zhatily porevoluční změny v obou továrnách a ztráty dosavadních trhů. V roce 1990 v továrně UTB došlo ke změně názvu na Tractorul UTB SA.
Továrna tehdy zaměstnávala 23 000 zaměstnanců. Při tehdejší výrobní kapacitě továrna mohla ročně vyrobit až 32 000 traktorů. Podnik postupně vstoupil do pomalého procesu privatizace. Kvůli privatizaci se zájemci o případnou kooperaci při výrobě příliš nehrnuli. Další situace způsobila, že v důsledku sociálních nejistot podnik ztratil i mnoho svých zaměstnanců. V roce 2002 bylo vyrobeno pouze 4 000 traktorů (tento počet se rovnal výrobě v počátku 70.let).
Počet zaměstnanců dosahoval v největší slávě 29 000. S vývojem porevolučních změn klesl na 22 000 v roce 1990, dále pak na 3 300 v roce 2005 a méně než 1 900 v době uzavření.
Od svého založení v roce 1946 zhruba do roku 2000 opustilo výrobní linky asi 1,32 milionu traktorů pod různými obchodními značkami: UTB - zejména pro export - Universal (nebo kombinovaný UTB/Universal) a UTOS (Produkce Uzina Tractorul Oraşul Stalin). Více než 720 000 traktorů se exportovalo do asi 115 zemí po celém světě.
Po světě podnik UTB ve své největší slávě v 70. a 80. letech minulého století spoluvlastnily firmy různých prodejců a distributorů - 50 % Universal UTB Hungaria (Maďarsko), 40 % Universal Traktorji UTS (Slovinsko), 50 % UTB – Sepa (Itálie) a 50 % Universal Traktor Sonay (Turecko). Traktory byly dále vyváženy pod značkou Universal UTB, Universal Farmliner (pro Austrálii) a Titan. Později také pod značkou Long a LongTrac pro USA přes společnost Long Agri, kde UTB vlastnilo 20 % společnosti. Po následným převzetí společnosti Long Agri skupinou Escort Group opět zůstalo spoluvlastnictví 20 % v nově vzniklé společnost Escort's (Farmtrac). Traktory pod značkou Universal byly do zámoří dodávány přes společnosti Montana Tractors a Long/Farmtrac - např. traktory pro Pákistán byly postaveny na základě licence pod značkou GM Universal od společnosti Agripak. V Argentině, kromě samotného dovozu kompletních traktorů Universal, probíhala i částečná montáž z komponentů firmou Grossi na základě licence. Stejně tak i společnost Hattat v Turecku stavěla traktory Hattat Universal na základě licence.
Společnost po revoluci a rozpadu východních trhů RVHP prošla různými těžkými časy. V roce 2003 měl podnik koupit koncernu AGCO (Landini), ale následné jednání nikam nevedlo. V roce 2005 se jako další zájemce o koupi objevila indická firma Mahindra, ani tentokrát k dohodě nedošlo. V roce 2008 byla na základě licence egyptské společnosti Falvius Invest zřízena nová výroba traktoru Universal 650 v továrně na nákladní automobily v Brasově. Zpočátku bylo vyrobeno 600 traktorů, z nichž všechny byly následně vyvezeny do Egypta. Těžko říci, jak dnes značka dále funguje či nefunguje, výroba však v Brasově neprobíhá. Jak víme, traktory pod značkou Farmtrac jsou na světovém trhu hojně prodávanými např. v sousedním Polsku, co však mají ještě s UTB společného není známo. Na místech tehdejší továrny dnes stojí obrovské nákupní středisko a výrobu traktorů zde připomíná historický první traktor IAR 22 v bílé barvě.
V Rumunsku dále od roku 1953 působí firma Irum, která dodnes vyrábí lesní a zemědělské stroje. V roce 2018 po dlouhé době představila novou modelovou řadu traktorů Tagro z vlastního vývoje. Do té doby Irum vyráběl běloruské traktory. Svůj úplně první traktor vlastní výroby představil výrobce už někdy v roce 2008, tehdy ale projekt zkrachoval.