Firma Svoboda motor se závodem v Kosmonosích u Mladé Boleslavi byla založena roku 1926 Václavem Svobodou a dvěma společníky. Firma z počátku produkovala zemědělské stroje a motory. Také dodávala vložky válců motorů do mladoboleslavské Škodovky.
Typ DK 12 byl vyvinut z první řady traktorů Svoboda DK, která obsahovala čtyři výkonové varianty. Šlo o jednoduchý, ale velmi spolehlivý stroj s nenáročnou údržbou a nízkými provozními náklady. Jednalo se o tříkolové modely s výkony 5 a 7 koní a výkonnější čtyřkolovou verzi s motory 10 a 17 koní (měla natáčecí celou přední nápravu, po vzoru kočárů. Vzhledem ke konstrukčnímu provedení se veškeré vibrace a nárazy projevili i ve volantu a občas se řízení neobešlo bez zranění). Poprvé se traktor Svoboda objevil na Hospodářské výstavě v Praze roku 1934 s typem DK 5. Jeho pohon obstarával upravený motor Klöckner-Humboldt-Deutz 5HP s novým vstřikovacím zařízením. Všechny předválečné typy vycházely ze stejného základu, který tvořil jednoválcový dieselový motor s odpařovacím chlazením, ocelový rám a převodová skříň vcelku se zadní nápravou.
Během válečných let musela být dle nařízení říšského protektora zahájena v celé říši výroba sjednocených typů traktorů s motory Deutz. Tak vznikly dva nepůvodní modely o výkonech 22 a 25 koní. Ten výkonnější, Svoboda 25G, se vyráběl pouhé dva roky a jako palivo využíval dřevoplyn, vyrábějící se v namontovaném generátoru. Slabší typ měl dvouválcový naftový motor Deutz, jenž byl po válce upraven a osazen motorem vlastní výroby.
V poválečných letech ještě firma Svoboda vyvinula bezrámový traktor s jednoválcovým motorem o výkonu 15 koní, vycházející z osvědčené předválečné konstrukce, ale v roce 1948 byl podnik znárodněn, objekty převzala nedaleká mladoboleslavská Škodovka a výroba traktorů byla následně ukončena.