FÓLIE SILOGUARDIAN® - řešení pro ochranu vašich plodin před hlodavci a ptáky
Dnes je 21.4. – svátek slaví Alexandra

Technologie na zpracování kejdy Fliegl: Číslo 1 v Evropě v oblasti dopravní techniky

Zveřejněno: 20. 4. 2025

Společnost AGROZET České Budějovice, a.s. patří mezi tradiční prodejce zemědělské, lesní, komunální a zahradní techniky. Ať už se jedná o malé zemědělce nebo velké zemědělské podniky, vždy nabízí svým zákazníkům techniku odpovídající jejich specifickým potřebám a podmínkám. A to jak osvědčené stroje tuzemské výroby, tak i špičkovou zahraniční techniku, například od společnosti Fliegl Agrartechnik GmbH.

Fliegl je již celá desetiletí synonymem kvality i promyšlených praktických řešení.

Cisterny Fliegl určené pro transport a aplikaci kejdy se vyrábějí v mnoha variantách s velkou rozmanitostí v samotné konstrukci. Jsou rozděleny do několika řad podle objemů nádrží, počtu náprav, způsobu aplikace nebo třeba schopnosti pohybu v různě členitém terénu. Nádrže se vyrábějí v provedeních: ocelové s povrchovou úpravou žárovým zinkováním, laminátové, nerezové a hliníkové.

Technika pro vysoký výkon při sání a aplikaci

Cisterny lze dále rozdělit do tří skupin na vakuové, vysokotlaké a cisterny s čerpadlem. Vakuové cisterny VFW s objemem od 3 000 do 30 000 l jsou spolehlivými systémy k vyprazdňování a aplikaci velkého objemu kejdy. Hodí se téměř pro každé tekuté organické hnojivo, nejsou choulostivé při vysokém podílu cizích těles a lze je kombinovat s každým rozdělovačem kejdy Fliegl.

Cisterny s čerpadlem PFW o objemu 6 200 až 27 500 l mají vysoký výkon sání a dávkování, nízkou hlučnost a také možnost kombinace s každým rozdělovačem kejdy Fliegl. Z hlediska techniky čerpadel si lze vybrat mezi excentrickými šnekovými čerpadly a pístovými čerpadly. Excentrické šnekové čerpadlo zaručuje nepulzující tok. Šnekový rotor čerpá i velmi hustou kejdu bez problémů ve velkém objemu a pod vysokým tlakem, díky tomu nemá čerpadlo potíže ani s hlubokými zásobníky kejdy. Pomocí třícestného šoupěte lze přepínat mezi plněním a vypouštěním cisterny nebo promíšením obsahu.

Čerpadla s otočným pístem Vogelsang jsou provozně jednoduchá a vzhledem ke své kvalitě a snadné údržbě také velmi hospodárná při provozu. Olejové čerpadlo zabudované v převodovce zajišťuje rovnoměrný a stálý přísun oleje ke všem příslušným těsněním, čímž odpadá nutnost ručního mazání. Rotační separační deska, která se otáčí společně s písty, zabraňuje hromadění vláknitých materiálů. Tím pomáhá udržet plný výkon čerpadla a minimalizuje spotřebu nafty a elektrické energie.

Vysokotlaké cisterny HFW jsou vhodným řešením do provozů s externím plněním při vysokém čerpaném množství. Foto: Fliegl
Vysokotlaké cisterny HFW jsou vhodným řešením do provozů s externím plněním při vysokém čerpaném množství. Foto: Fliegl

Vysokotlaké cisterny HFW mohou být v objemech 5 000 až 27 500 l a jsou vhodným řešením do provozů s externím plněním při vysokých čerpaných množstvích, přitom nejsou choulostivé na cizí tělesa. Velkou výhodou je nenáročná údržba s dlouhodobou výkonností.

Cisterny s výhodným vybavením Fliegl Line

Vakuové cisterny JUMBO Line o objemu startujícím na 3 000 a končícím 10 600 l s jednou nápravou jsou určeny speciálně pro menší podniky s velmi strmými svahy. JUMBO TURBO Line, vakuová cisterna s objemem od 3 000 do 8 600 l s jednou nápravou je vhodná pro svažité plochy. Pro použití ve svazích je také určená cisterna JUMBO Line Plus o objemu 14 000 – 18 000 l. s tandemovou nápravou.

Následuje univerzální cisterna MAXX Line Plus s objemem 12 000 – 20 000 l, tandemovou nápravou, bohatou základní výbavou a se sériově dodávanými pneumatiky 750/60 R 30,5. Do rodiny cisteren Fliegl dále patří DUO Line Plus s integrovaným dvoukomorovým systémem pro aplikaci v silně kopcovitém terénu.

Díky kvalitním komponentům podvozku mají cisterny Fliegl STF 30.000 Truck Line výborné jízdní vlastnosti. Vzduchem odpružený podvozek má první zvedací nápravu, poslední náprava je řiditelná. Foto: Fliegl
Díky kvalitním komponentům podvozku mají cisterny Fliegl STF 30.000 Truck Line výborné jízdní vlastnosti. Vzduchem odpružený podvozek má první zvedací nápravu, poslední náprava je řiditelná. Foto: Fliegl

Cisterna POLY Line ze sklolaminátu s nízko položeným těžištěm se vyrábí buď s čerpadlem a objemem od 9 000 do 18 500 l, nebo ve vysokotlaké variantě o objemu 6 000 – 18 500 l. Cisterny BIG FOOT v provedení s čerpadlem nebo jako vakuové cisterny mají objem 16 000 – 18 000 l. Díky extrémně velkým pneumatikám v rozměrech 800/60 R 34 vyvíjejí velmi nízký tlak na půdu.

V řadě najdeme také cisternu s čerpadlem TWIST Line o objemu 13 000 l, která umožňuje aplikaci kejdy v režimu jízdy s přesazením stopy díky instalovanému řízení prostřední nápravy. Gigantická vakuová cisterna PROFI Line s objemem 20 000 – 27 500 l disponuje maximálním sacím výkonem díky flexibilnímu a vysoce výkonnému sacímu výložníku.

Top aplikační cisterna ALPHA Line

Model cisterny na kejdu ALPHA Line o objemu 10 600 – 27 500 l v provedení s jednou nápravou, tandem a tridem, byl koncipován speciálně pro profesionální a intenzivní využívání. V provedení tandemového a tridemového podvozku vždy s hydraulickým odpružením od BPW, disponuje rozsáhlým základním vybavením, které lze doplnit o vysoce moderní a inteligentní technické detaily. Právě v oblasti ochrany půdy nabízí tato řada cisteren některé zajímavé možnosti.

Cisterny na kejdu ALPHA Line jsou koncipovány speciálně pro profesionální a intenzivní využívání. Foto: Fliegl
Cisterny na kejdu ALPHA Line jsou koncipovány speciálně pro profesionální a intenzivní využívání. Foto: Fliegl

Nejvýraznějším rysem jednonápravových cisteren ALPHA Line je možnost teleskopické nápravy v kombinaci s 32palcovými pneumatikami. Speciálně vyvinutá konstrukce oje zajišťuje maximální pohodlí při jízdě na poli i na silnici.

Cisterna je vhodná na každý tekutý substrát a není choulostivá při vysokém podílu cizích těles v kejdě. Mezi další výhody patří například přesné a variabilní dávkování kejdy, lineární dopravní tok při stejné rychlosti vývodového hřídele, propracovaná technika čerpadel, možnost kombinace s každým rozdělovačem kejdy Fliegl, vysoký výkon sání v kombinaci s turbo plněním, nízká hmotnost, nízká úroveň hluku při práci a v neposlední řadě nízko položené těžiště pro bezpečnou práci ve svahu.

Rozdělovací a aplikační technika

Velké množství rozdělovačů kejdy Fliegl umožňuje také různé způsoby aplikace. Všechny však mají společný patentovaný systém – šnekový rozdělovač Fliegl. V kejdě bývá obsaženo mnoho cizích předmětů, jako jsou ušní známky, paznehty, kameny atd. Šnekový rozdělovač tato cizí tělesa snadno oddělí a uloží je do určených úložných boxů. Časové relé je nastaveno tak, aby se šnek otáčel cca 20 vteřin ven a 5 vteřin dovnitř.

Volitelné příslušenství Fliegl FlexFlow dovoluje pomocí posuvné lišty v kombinaci s pákovým mechanismem změnit velikost výstupních otvorů ve vaně šneku. S tímto systémem lze dosáhnout dokonalého podélného a příčného rozdělení při každém dávkování, přizpůsobení dopravovaného množství, které se změnilo změnou otáček čerpadla, dávkování extrémně nízkých množství kejdy s nadprůměrnými obsahy živin. Dále systém pomáhá k pružné volbě pojezdové rychlosti z hlediska potřeby tažné síly a s ohledem na vlastnosti půdy.

Rozmetadlo s taženými botkami SKATE umožňuje přesnou aplikaci kejdy těsně nad zemí, a to díky krátkým hadičkám. Aplikátor pracuje velmi citlivě, nedochází při aplikaci k znečišťování například listů rostlin. Aplikátor je možné používat jak na strniště, tak na zelené louky.

Hadicový aplikátor GARANT dodává kejdu přímo na půdu a vznikající emise jsou velmi nízké. Právě ztráta dusíku ve čpavku se ve srovnání s dávkováním do šířky pomocí nárazové hlavy nebo otočného rozdělovače mnohonásobně snižuje díky aplikaci v pruzích v těsné blízkosti půdy.

Diskový aplikátor VARIO-DISC. Pomocí šikmo uspořádaných kotoučů se půda otevře, ve stejném okamžiku vtéká kejda do vzniklého zářezu. Foto: Fliegl
Diskový aplikátor VARIO-DISC. Pomocí šikmo uspořádaných kotoučů se půda otevře, ve stejném okamžiku vtéká kejda do vzniklého zářezu. Foto: Fliegl

Diskový aplikátor VARIO-DISC lze díky jedinečnému a propracovanému systému používat velmi pružně na pole, ale také na louky a pastviny. Pomocí šikmo uspořádaných kotoučů se půda otevře, ve stejném okamžiku vtéká kejda do vzniklého zářezu. Proces radličkové aplikace nabízí zejména na lukách a pastvinách dokonalou možnost umístit kejdu pod rýhu v trávě a díky tomu zajistit co nejnižší ztráty živin. Špičkový výsledek v podélném i příčném rozložení kejdy přináší šnekový rozdělovač Fliegl.

Diskový aplikátor Maulwurf zaručuje nejen cílené zapravení kejdy, ale také nakypření a promíchání půdy v jednom kroku. Integrovaný šnekový rozdělovač zajišťuje stejnoměrnou aplikaci kejdy. Maulwurf je vybaven dvěma řadami dutých kotoučů. První řada půdu nakypří a rozláme, pak se do půdy vpraví pás kejdy a ve stejném kroku se zadní řadou radliček zakryje jemnou zeminou. Duté kotouče mohou zpracovat podklad v pracovní šířce 3 m, 5,7 m nebo 6,9 m a to až do hloubky přibližně 12 cm.

Radličkový aplikátor GUG je vhodná kombinace intenzivního obdělávání půdy a cíleného zapravení kejdy v jediné pracovní operaci. Díky odpruženým dvojitým prstům se půda dokonale nakypří a promíchá. Díky plošné injekci kejdy jsou minimalizovány ztráty živin a emise zápachu. Zhutnění půdy, ke kterému došlo v minulosti, třířadý aplikátor GUG bez problémů rozvolní, přitom jsou možné pracovní hloubky až do 20 cm. Výškově nastavitelná opěrná kola zajišťují optimální hloubkové vedení a přesný pracovní záběr.

Přepravní cisterny STF

Řada Fliegl STF 30.000 Truck Line se vyznačuje jedinečnou konstrukcí cisterny a podvozku. Tuto cisternu z ušlechtilé lakované oceli, nerezu nebo hliníku v třínápravovém provedení je možné využít také jako vhodné vozidlo pro přepravu kejdy. Díky vysoce kvalitním komponentám podvozku má výborné jízdní vlastnosti. Vzduchem odpružený podvozek má první nápravu zvedací, poslední náprava je řiditelná. Prázdná hmotnost cisterny od 5 900 kg a přípustná celková hmotnost 35 000 kg (při zatížení čepu návěsu 11 000 kg) dávají užitečné zatížení téměř 30 t. Vzhledem k nízké vlastní hmotnosti je potřebná menší tažná síla. Konstrukce z ušlechtilé oceli zaručuje dlouhou životnost cisterny. Integrované proplachovací vedení ve spojení s pístovým čerpadlem umožňuje nejlepší funkce rozmíchávání.

Moderní systém pro perfektní aplikaci kejdy

Fliegl Slurry Tanker (FST) je řídicí jednotka, která umožňuje pohodlné ovládání všech funkcí cisterny na kejdu pomocí displeje ISOBUS, což je standardizovaný systém přenosu dat mezi traktorem a přídavným zařízením. Standardizace systému je založena na normě ISO 11783. Fliegl Slurry Tanker velmi usnadňuje aplikaci kejdy a zvyšuje komfort obsluhy a zvýšení spolehlivosti a bezpečnosti při hnojení. Vzhledem k tomu, že systém FST vyžaduje pouze tři hadice mezi traktorem a cisternou, je zapojení a odpojení velmi snadné.

Dostupné jsou tři různé režimy: Provoz na veřejných komunikacích, ve dvoře a na poli. Důvodem je, že v určitých režimech jsou dostupné pouze určité funkce. Takže například v režimu provozu na dvoře, který je určen k plnění cisterny, není aktivní třícestné šoupě vzadu. Režim provozu na poli má několik stránek v závislosti na počtu funkcí cisterny.

Princip systému Slurry Tanker má dvě rozhodující výhody – přehlednost a bezpečnost při obsluze. V příslušném režimu lze provádět jen aplikace, které jsou relevantní. Například v režimu Silnice nelze otevřít šoupátko vypouštění kejdy, protože jsou povoleny jen funkce odpružení oje a hydraulického posouvání nápravy.

Digitální měření průtoku Fliegl Flow Control

Znalost skutečného množství rozmetání kejdy je velmi důležitá. Velikost aplikace závisí především na obsahu živin v hnoji a frekvenci aplikace. Obsluha může v uživatelském rozhraní nastavit požadovanou aplikační dávku a obdrží doporučenou rychlost pojezdu, kterou systém vypočítá z pracovní šířky a průtoku.

U cisteren s čerpadlem je pomocí volitelné regulace průtoku DMR automaticky upravováno dávkování (průtok za minutu) pomocí elektrického válce, instalovaného na třícestném šoupěti, podle rychlosti pojezdu . Především na svažitých plochách ušetří tato automatika mnoho manuálního nastavování. Požadované aplikované množství na hektar je udržováno konstantní a nekolísá se změnami rychlosti pojezdu

Regulace průtoku u vakuových cisteren je realizována pomocí hydrostaticky ovládaného urychlovače aplikace na zádi cisterny. Otáčky urychlovače jsou upravovány servomotorovým ventilem na řídicím bloku. Požadované aplikované množství je opět dodržováno i při změně rychlosti pojezdu a to díky přizpůsobení otáček na urychlovači aplikace.

Při regulaci aplikovaného množství pomocí automatické změny rychlosti pojezdu tažného vozidla je množství kejdy upraveno aktivním zásahem do rychlosti jízdy traktoru, spuštěným na základě měření průtoku v cisterně. Tak zvaný systém (TIA) Traktor Implement Automation je dostupný pouze pro tažná vozidla s plynulou jízdou se zapojením ISOBUS Class III (schválení výrobcem traktoru) a je doporučeno pouze u velmi rovných ploch.

Protože rozložení živin bývá v kejdě často velmi heterogenní, nelze přesně stanovit, kolik dusíku tak připadá na jeden hektar. V případě systému Fliegl Manure Sensing je v reálném čase měřen obsah živin (N, NH4, P, K) v kejdě. Pokud je známá koncentrace živin, lze upravit aplikované množství kejdy. V kombinaci se systémem Fliegl-Flow Control lze nastavit aplikované množství dokonce v kg dusíku na hektar. Dochází tak k optimálnímu využití živin v kejdě a tím k maximalní možné výnosnosti.

Podrobné informace najdete na: Agrozet a Fliegl