Z dřívější návštěvy jednoho z podniků v západních Čechách víme, že cisterny Meprozet jsou stavěny i na přepravu velmi agresivních látek, jako je třeba krev. Jak se ale tyto cisterny polské výroby osvědčují v klasickém zemědělském provozu? Abychom na tuto otázku získali odpověď, zajeli jsme se podívat do Družstva vlastníků Libeň – Vtelno.
„Jsme podnik ve středních Čechách v okresu Mělník, který hospodaří zhruba na 2400 hektarech. Pěstujeme především klasiku – pšenici, sladovnický ječmen, řepku, cukrovou řepu a do toho tritikále a oves. Máme živočišnou výrobu. Farma Střemy obsluhuje zhruba 500 až 550 kusů masného skotu a obděláváme 250 hektarů luk, do toho přes 120 hektarů vojtěšek a pár desítek hektarů kukuřice na siláž,” představil hospodářství mechanizátor Martin Vaculík.
Přívozní cisterny se osvědčily
První cisternu Meprozet s nádrží o objemu 16 000 litrů koupili od firmy N&N Košátky s.r.o. v roce 2016. Cisterna nahradila staré trambusy a tatry dovážející vodu k postřikovačům. Z ekonomického hlediska bylo pořízeno jednoúčelové vozidlo, kde je samonosná nádrž ke dvěma nápravám firmy ADR s listovým odpružením trvale připevněna. Nádrž cisterny je z pozinku, který se vyznačuje odolností vůči korozi, mechanickému poškození a dlouhou životností. Meprozet jako jeden z mála výrobců u svých cisteren používá i kompletní celopozink, a to zevnitř i zvenčí a včetně celé roury vedoucí do vany a držáků. A protože přepravované látky v cisternách jsou obvykle vysoce agresivní vůči konstrukci nádrže, Meprozet nabízí i antikorozní úpravu. Kvůli zabránění volnému přelévání kapaliny uvnitř nádrže, a tudíž i bezpečnosti během přepravy, se v nádrži nachází dva vlnolamy. Čím větší objem nádrže je, tím se počet vlnolamů musí zvyšovat. Vnitřní prostor nádrží je i vyztužen.
Cisterna je agregována s traktorem, díky čemuž odpadá potřeba řidičského oprávnění skupiny C (nákladní automobil), platba silniční daně atd. „Po půl roce se cisterna osvědčila, zaujala hlavně jednoduchým provedením a cenovou relací, v níž se pohybuje. A tak jsme koupili druhou cisternu s nádrží o objemu 12 000 litrů, která byla uvnitř upravena pogumováním, protože jsme v té době vozili hnojivo DAM (průmyslové dusíkaté hnojivo). Tyto dvě cisterny používáme dodnes,” řekl Vaculík. Cisterna upravená pro přepravu DAMu má kromě speciálního vnitřního polyuretanového nátěru také ventily z nerezu a plastu.
Nádrže nepodléhají tlakovým zkouškám
„Díky tomu, že ještě na farmě Střemy provozujeme kejdové hospodářství, jsme došli k závěru, že bychom mohli pořídit nový kejdovač. A tak jsme koupili třetí cisternu Meprozet s nádrží z pozinku o objemu 24 000 litrů. Cisternu používáme na rozprach kejdy na jaře a na podzim,” uvedl Vaculík. V družstvu opět požadovali jednoduchou cisternu s možností rozprachu kejdy namísto složitějších hadicových aplikátorů a zařízení pro aplikaci kejdy pod povrch půdy. Prasečí kejdu s velkým obsahem čpavku neaplikují, a tak stačí hovězí kejdu zapravit do půdy do 24 hodin od aplikace. Ročně na pole vyvezou čtyři a půl až pět tisíc kubíků kejdy spolu s různými šťávami z jímek nacházejících se u pěti silážních jam. Aplikační zařízení v tomto případě tvoří standardně dodávaný pětipalcový rozstřikovač Exakt zajišťující rozstřik kejdy přímým nárazem na rozstřikovací koncovku. Kdyby chtěli v podniku do budoucna přeci jen využívat aplikátor, přípravu na cisterně už z výroby mají. Nádrž je trvale připevněna k rámu třínápravového podvozku, z něhož je zadní a přední náprava firmy ADR řiditelná. Odpružení je zde taktéž zajištěno přes listová pera.
Vlastní plnění všech tří cisteren obstarávají výkonná italská čerpadla firmy Jurop přes mechanickou vývodovou hřídel traktoru. „Na největší cisterně je umístěno nejvýkonnější čerpadlo Jurop PN 140 M pro sání a výtlak. Ostatní dvě menší cisterny mají rovněž čerpadla Jurop, která používáme pouze na výtlak vody,” upřesnil Vaculík s tím, že nádrž před vysokým tlakem chrání přetlakový ventil a dodal: „Výhodou je, že cisterny Meprozet nepodléhají tlakovým zkouškám nebo tlakovým revizím, neboť mají dělené zadní víko, které se jednoduše odmontuje a vnitřek se může vyčistit. Zpět se dá nové těsnění, nádrž se uzavře a cisterna je opět provozuschopná.”
Při pohledu na fotografie cisterny si lze nevšimnout výbavy, ať už základní či příplatkové. U všech třech cisteren můžeme vidět hydraulicky ovládaný vrchní plnicí či odvzdušňovací otvor, doplňkové vývody pro šoupě vpravo a vzadu či spodní výpustný otvor. Standardně jsou k cisternám dodávány sací tlakové hadice. Na přání byly dvě cisterny vybaveny boční skříní, kastlíky na hadice a žebříkem. Informaci o aktuálním stavu naplnění nádrží poskytují trubkové vodoznaky umístěné na čelní straně nádrže a dva kusy bodových vodoznaků (na dvou menších nádržích jsou umístěny čtyři kusy). Brzdění náprav zajišťují dvouokruhové brzdy s automatickým zátěžovým regulátorem a ruční parkovací brzda. Oj s kulovým závěsem K80 je u dvou menších cisteren odpružená pro maximálně komfortní jízdu.
„Samozřejmě jsme zkoušeli i konkurenční cisterny, tam byl ale cenový rozdíl, a především nás Meprozet oslovil jednoduchostí a tím, že je poblíž servis a veškeré díly,” řekl Vaculík. Družstvo se nachází v obci Mělnické Vtelno, tedy pouhé čtyři kilometry od obce Kropáčova Vrutice, kde se nachází sídlo firmy N&N Košátky, která je akreditovaným dovozcem těchto cisteren do Česka.
Jedna ze tří cisteren Meprozet při rozprachu.