Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Kolové a teleskopické nakladače s novými motory a volitelným příslušenstvím

Aktualizováno: 6. 3. 2017

Kolové a teleskopické nakladače 4080/4080T a 5080/5080T již splňují aktuální emisní normu.

Weidemann

Důsledné prosazování emisních norem

Konstrukční řada 40 může být nyní vybavena třemi různými motory Perkins: 55 kW (75 hp), 75 kW (102 hp) a 90 kW (122 hp). Provedení 75 hp splňuje stupeň emisní normy IIIB s DPF (částicový filtr), varianty 102 a 122 hp splňují stupeň emisní normy IV (tier 4 final). Pro konstrukční řadu 50 je stále k dispozici velký motor o výkonu 90 kW (122 hp). U těchto variant motorů se následné zpracování výfukových plynů realizuje prostřednictvím DOC (naftového oxidačního katalyzátoru) ve spojení s SCR (selektivní katalytická redukce). Roztok močoviny (označovaný také jako Diesel Exhaust Fluid, DEF) je vstřikován za DOC, směšován s výfukovými plyny a reaguje v SCR. Nádrž se nachází v přední části stroje. Díky novým motorům bylo možné ještě dále snížit emise škodlivin. Vedení vzduchu v motorovém prostoru bylo přepracováno: vzduch je nyní nasáván vzadu, což se projevuje modernizovaným tvarem krytu motoru. Nový vzduchový filtr s integrovaným cyklónovým odlučovačem šetří motor a snižuje potřebu údržby tím, že nasávaný vzduch ještě předtím zbavuje hrubých nečistot. Jako volitelné příslušenství je nabízeno podtlakové nasávání, které umožňuje ještě dále snížit každodenní nároky na údržbu. Volitelně dostupný přídavný chladič oleje se již nemontuje do přední části stroje, ale nově je také umístěn do motorového prostoru.

U teleskopických nakladačů 4080T a 5080T jsou použity větší vyklápěcí hydraulické válce, což se pozitivně odráží na trhacích silách. Pro připojení a odpojení hydraulicky poháněných přídavných zařízení nabízejí všechny nové kolové a teleskopické nakladače jednu zvláštnost: tlačítko pro vypuštění tlaku z 3. hydraulického okruhu je umístěno na dobře přístupném místě zvnějšku na teleskopickém ramenu, resp. na nakládacím ramenu. Různá přídavná zařízení je tak možné vyměňovat ještě rychleji a účinněji. Toto funguje při zapnutém zapalování, resp. když běží motor.

Také na místě řidiče je několik novinek: Stupačky jsou větší a pohodlnější a mají hrubý profil pro optimální oporu. Jako volitelné příslušenství je dostupná střešní klimatizace, která přesvědčí zvýšeným výkonem. Nový je také 3,5 palcový barevný displej s rozšířenými funkcemi. Na displeji je tak možné zobrazit například čítač hodin pro provádění údržby, resp. čítače denních hodin. Nová je také aretace pro 4. Hydraulický okruh, resp. volitelné příslušenství High Flow. Díky tomu je možné se speciálními přídavnými zařízeními pracovat ještě účinněji a pohodlněji.V případě potřeby lze také pomocí ovládacího prvku „Jog Dial“ manuálně nastavit průtokové množství hydraulického oleje. To je výhodné, když stroj pohání hydraulické přídavné zařízení, které nepotřebuje plný hydraulický výkon stroje, jako jsou například kleště na balíky nebo zametací rotační kartáč. Při řádném používání je přitom možné upustit od drahých regulačních proudových ventilů na přídavném zařízení. Řidič tak může se strojem a přídavným zařízením pracovat citlivě a ohleduplně k přírodním zdrojům. Velmi praktické nové volitelné příslušenství je nyní k dispozici pro stroje v provedení 40 km/h. U této varianty byl změněn převod náprav a převodové skříně a zabudován je větší motor pro jízdu a větší čerpadlo s variabilním průtokem. Stroje díky tomu získávají o 20 % více posuvné síly, automatické tlumení nakládacího ramene se 3 režimy a samozřejmě se z místa A do místa B přemístí rychleji.

Pro optimální provoz s přívěsem byly také provedeny různé změny v zadní části stroje. Vedle běžného závěsného zařízení přívěsu je nyní k dispozici také výškově stavitelné provedení (v rozsahu 60 až 90 cm), které je možné upravit podle výšky oje přívěsu. V závislosti na spojce jsou tak možné přípojné hmotnosti v rozsahu od 3 500 kg až do 8 000 kg. Pneumatické brzdné zařízení navíc umožňuje používání přívěsů se vzduchovou brzdovou soustavou – tedy další rozšíření spektra využití těchto strojů.

Autor: Weidemann
Foto: Weidemann